8 491 läst ·
39 svar
8k läst
39 svar
Stora Vedeldartråden
Vi har fortfarand nyhetstidning i pappersformat som nyttjas till upptändning.
Även fuktad och doppad i aska för rengöring av glasade luckor.
- Minns när jag var i barnaåren...
Bodde i djupa Värmlandsskogen.
Utedass.
På den tiden fanns inte toapapper, utan var och en fick riva ut en sida ur tidningen och knö den mjuk.
- Minns också norrmännens toapapper på rulle. Ungefär lika som det papper som användes till korv med bröd.
Hårt o halkigt ...
Ingen höjdare.
Även fuktad och doppad i aska för rengöring av glasade luckor.
- Minns när jag var i barnaåren...
Bodde i djupa Värmlandsskogen.
Utedass.
På den tiden fanns inte toapapper, utan var och en fick riva ut en sida ur tidningen och knö den mjuk.
- Minns också norrmännens toapapper på rulle. Ungefär lika som det papper som användes till korv med bröd.
Hårt o halkigt ...
Ingen höjdare.
Redigerat:
När vi hade villa och myseldade köpte jag såpass med ved varje gång att det var mer än jag hade plats att lagra. Helt enkelt för att få ner priset per kubik. Brukade bli 5-7 kubik som jag finklöv och staplade under min lediga tid i två veckor ungefär.LoweW skrev:
Kul initiativ!
Jag kickar igång med en fråga.
Finns det någon här som fixar ved(köper eller fäller/sågar/klyver/staplar) för några års intervaller istället för en gång per år?
Min morfar sliter med det några månader per år och det känns lite onödigt.
Har hört argument om att ved förlorar energi för varje år som går och det är ju sant men inte i någon nämnvärd kvantitet när man pratar om tidshorisonter på <12 år.
Nu med gård är det mer inriktning att fixa fram ved när tid finnes och så att det räcker åtminstone ett år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "Klyvyxa"
Klyvyxa Bahco
Stål för vedklyvning
588 kr inkl moms
Läs mer
Kubbar under typ 4" klyver jag aldrig.
De större upp 20 cm en gång.
Sparar nån enstaka grövre hela.
Späntar nån liten gran- eller tallkubbe till upptändning.
Ugnen trivs gott med grov ved.
Lättänd. Ryker aldrig in.
Har det inte eldats på typ en vecka, behövs det några sidor tidningspapper in i skorstenens sotlucka. Innan tändning i ugnen.
Annars lite papper, nån sticka o lite bös.
Lägger strax i grövre ved.
Brinner lugnt och fint ned till en glödbädd.
Lägger i fullt med grovkluvet.
Justerar aldrig draget.
Förbränningsluft via en tub från stenfoten.
Och, det blev alldeles lagom tillförsel av luft.
Behövs inget spjäll på tuben, som är dragen med en 90 graders vinkel.
Vill jag forcera eldningen, så kan jag öppna askluckan lite på glänt.
I original så tas förbränningsluft från bostaden genom ett litet spjäll på framsidan. Men det har vi aldrig gjort.
Lever i den tron, att man ska inte elda upp den varma luften.
Ett luftinsläpp i stora luckans överkant tillför extra luft till eldens övre del för
sekundärförbränning. Blir ca 2 liter sot i kaminens rökgaskanaler och skorstenen på ett år.
De större upp 20 cm en gång.
Sparar nån enstaka grövre hela.
Späntar nån liten gran- eller tallkubbe till upptändning.
Ugnen trivs gott med grov ved.
Lättänd. Ryker aldrig in.
Har det inte eldats på typ en vecka, behövs det några sidor tidningspapper in i skorstenens sotlucka. Innan tändning i ugnen.
Annars lite papper, nån sticka o lite bös.
Logga in
Skapa konto
Lägger strax i grövre ved.
Logga in
Skapa konto
Brinner lugnt och fint ned till en glödbädd.
Lägger i fullt med grovkluvet.
Justerar aldrig draget.
Förbränningsluft via en tub från stenfoten.
Och, det blev alldeles lagom tillförsel av luft.
Behövs inget spjäll på tuben, som är dragen med en 90 graders vinkel.
Vill jag forcera eldningen, så kan jag öppna askluckan lite på glänt.
I original så tas förbränningsluft från bostaden genom ett litet spjäll på framsidan. Men det har vi aldrig gjort.
Lever i den tron, att man ska inte elda upp den varma luften.
Ett luftinsläpp i stora luckans överkant tillför extra luft till eldens övre del för
sekundärförbränning. Blir ca 2 liter sot i kaminens rökgaskanaler och skorstenen på ett år.
Redigerat:
Den här är suverän, köpte den till min svåger när jag var på Sollentunamässan 1981, tog över den från honom när vi köpte vårt hus 1991.
Spelar ingen roll hur grovt det är, denna tar hand om nästan allt, en smäll räcker oftast även i grova bitar.
Och blir det för svårt med mycket grova kvistar får jag väl släpa fram hydraulklyven.
Dessa 9 lastpallar är resultatet efter ca 2 timmars jobb, klyver dock inget under 100 mm diameter.
Spelar ingen roll hur grovt det är, denna tar hand om nästan allt, en smäll räcker oftast även i grova bitar.
Och blir det för svårt med mycket grova kvistar får jag väl släpa fram hydraulklyven.
Dessa 9 lastpallar är resultatet efter ca 2 timmars jobb, klyver dock inget under 100 mm diameter.
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden