Byggahus.se

Stolpsko spricker

1. L
    Medlem · östergötland · 5 inlägg

luddebo

Medlem
    Här vid tidigare altanbyggen på berg borrat och slagit ned stolpsko. Denna gång sprack de i bokningen.
    Är det fel på dessa vad har hänt.
    Borr 18mm och jag slog med slägga.

2. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 257 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    "Made in PRC", kinesiskt folkstål...

• Laddar…
  3. L
    Medlem · Halland · 5 048 inlägg

lordi

Medlem
    Standard kinesisk exportkvalitet. Om någon hade sålt dessa i Kina så hade de hamnat i fångläger.

4. L
    Medlem · östergötland · 5 inlägg

luddebo

Medlem
    Djäkligt irriterande iallafall! Får prova Byggmax variant, tror det var där jag handla sist.

5. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 064 inlägg

GK100

Medlem
    Vad är CO2 ekvivalenten på denna? Ja förutom att den då skjutsat den så omhuldade "tillväxten" till nya oanade höjder. Och medel Chang som förhoppningsvis upplever sin ökade levnadsstandard och tillfreds med mästerstycket också.

6. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 257 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    jag ska kika efter i Maos lilla gröna, återkommer...

• Laddar…
  7. L
    Medlem · Halland · 5 048 inlägg

lordi

Medlem
    Jag har nog skrivit det här tidigare någon gång, men jag vet hur det går till. Nämligen som följer:

Västerländsk Kund frågar Kines A om han kan tillverkar stolpskor åt dem. Han säger "inga problem" och skickar över en provsändning på 100 st. Kanske t om bjuder in kunden på besök i sin fabrik.
    Stolpskorna är av bra kvalitet och fabriken har bra villkor för sina anställda, så de skriver avtal på 10000 st a 5 kr.

Efterfrågan är stor och Västerländsk Kund vill beställa 100.000 st. Då går Kines A till Kines B och ber honom tillverka likadana. Kines B är inte så nogräknad med arbetsförhållanden och ålder på sina anställda så han nöjer sig med 1 kr/st.

Kvaliteten blir inte riktigt som tänkt, men volymen levereras. Kines A tjänar 4 kr/st bara på att vara mellanhand, och kan sitta och smörja kråset med minimal arbetsinsats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.