Hej på er,

Jag behöver lite råd angående förverkligandet av mitt drömhem och hoppas jag kan få lite tips från er.

Det är såhär att jag alltid varit smått förälskad i sekelskifteshusens maffiga stuckatur och listverk. Problemet är att jag aldrig kommer ha råd att införskaffa mig en sådan lägenhet. De flesta ligger ett par miljoner över de två miljoner jag fick betala för min nuvarande lägenhet.

Idag bor jag i ett klassiskt landshövdingehus (Göteborg) från mitten av 30-talet. Ett hus som alltså är byggt precis efter att allt det där jag älskar (stuckatur) kastades ut ur fönstret och släta ytor blev standarden. Tidigare har jag tänkt att det inte är några problem för mig att installera stuckatur i gips i min lägenhet och få den känsla jag eftersträvar, men på senare tid har jag även insett att många tycker att man ska hålla sig till stilen för huset man bor i.

Visserligen kan jag hålla med om att stuckatur i ett nybygge hade sett väldigt konstigt ut men detta är ändå en byggnad med gammal charm. Det är 2,80 i takhöjd, det är rymligt, fönstren är vackra och mycket påminner om sekelskifteshus bara att det inte är lika präktigt.

Vad tycker ni? Skulle det vara konstigt att installera in äkta stuckatur i ett hus som är byggt 10-15 år "försent"? Hur hade du reagerat om du hade kommit in i en liknande bostad?

Jag har försökt att hitta saker att älska med 30-talsstilen men hittils är det inte mycket som tilltalar mig :confused:

Tacksam för era synpunkter!

C
Smaken är ju som baken men jag gör ett försök att svara utifrån mina åsikter...

Mitt enkla svar är att det är stor risk för att det blir helknasigt.

Men för att brodera ut det lite grand så är det först och främst svårt att säga något utan att du blir lite mer konkret med hur det ser ut nu och vad du hade tänkt dig. I Sverige är ju traditionen att hålla sig till byggnadens stil. I andra länder är det vanligare att man bryter stilen interiört och ibland (men långtifrån alltid) kan det funka riktigt bra utan att kitsch-känslan uppstår. Men oavsett så känns det som att nyckeln är helheten, därför blir jag lite fundersam när du fokuserar så mycket på just stuckatur. Jag tror det skulle bli helkonstigt att blanda 1800-tals stuckatur med funkis-snickerier. Om det däremot är Jugend/Nordisk klassicism-stil med t.ex. spegeldörrar och frästa profiler på foder och lister så funkar det bra att plocka in den enklare typ av stuckatur som hör den stilen till.

cpalm skrev:
Smaken är ju som baken men jag gör ett försök att svara utifrån mina åsikter...

Mitt enkla svar är att det är stor risk för att det blir helknasigt.

Men för att brodera ut det lite grand så är det först och främst svårt att säga något utan att du blir lite mer konkret med hur det ser ut nu och vad du hade tänkt dig. I Sverige är ju traditionen att hålla sig till byggnadens stil. I andra länder är det vanligare att man bryter stilen interiört och ibland (men långtifrån alltid) kan det funka riktigt bra utan att kitsch-känslan uppstår. Men oavsett så känns det som att nyckeln är helheten, därför blir jag lite fundersam när du fokuserar så mycket på just stuckatur. Jag tror det skulle bli helkonstigt att blanda 1800-tals stuckatur med funkis-snickerier. Om det däremot är Jugend/Nordisk klassicism-stil med t.ex. spegeldörrar och frästa profiler på foder och lister så funkar det bra att plocka in den enklare typ av stuckatur som hör den stilen till.
Nej, alltså 1800-tals stuckatur är vackert och idylliskt men så mycket hade jag inte vågat ta ut svängarna. Det är därför jag skapade den här tråden, för att få lite andra åsikter. Har bekanta som förbluffas att jag ens tänker på det här. Deras inställning är: man gör väl som man vill i sitt hem? Men för mig är det inte så enkelt. Så detta är mer en tråd för att se om det finns andra som tänker som mig eller om de har rätt.

Nordisk klassicism är helt klart mer rätt och nära husets faktiska ålder. Min uppfattning av 30-talets funkisinvasion är dock att all form av ornament nästan blev strikt förbjudet. Som jag tolkat det är därför även spegeldörrar och frästa profiler strikt "förbjudna". Viserligen är mina fönsterkarmar i orginal och de är frästa, men det kanske bara är ett undantag?

Jag är illa rädd att stuckdekorationer i den där lägenheten skulle börja se konstgjort och oäkta ut. Som en riddarborg av plast på disneyland. Det går inte att få äkta känsla i ett oäkta bygge.

Enkla spegeldörrar och profilerade fönterbågar och karmar och breda foder och golvlister hängde med ända till slutet på 30-talet på många håll och i enstaka extremfall ända till slutet på 40-talet. Ju längre tiden gick ju enklare blev profilerna men grunddragen fanns där. Offentliga byggen och herrskapshus gick som vanligt före i stilutvecklingen medan mindre bondgårdar och bostäder för arbetarklassen och den lägre medelklassen inte riktigt följde det senaste modet.

Om du vill kan du sätta in enkla spegeldörrar och foder och golvlister och pärlspontpaneler av den sort som var vanliga i enklare miljöer på 20-talet. Snickerierna och hyvlerierna hyvlade ofta de gamla profilerna så länge det fans efterfrågan helt enkelt för att då som nu var profilbetten en stor investering så ju mer nytta man fick av dem destu bättre lönsamhet.

Efterfrågan tog först slut på de lyxiga snickeriprodukterna eftersom herrskap var mera modemedvetna medan vanligt folk ofta ville ha det likadant som någon bekant som kanske hade byggt för 10 år sedan. På den tiden fanns det ju inga inredningstidningar som skrek ut de senaste modepåbuden till allmän efterrättelse.

Först och främst tycker jag att du ska göra som du känner är rätt för dig. Nu frågade du ju även efter andra idéer och åsikter, och det tyder ju på att du är osäker på om det kan bli, som du säger, "fel".
- Min åsikt är att det finns inget som är helt "fel". Om du gillar det så är det ju rätt för dig - och det är ju du som ska bo där! Var inte så svenskt rädd för att sticka ut lite och göra som du vill... alla måste inte vara likadana, och inte alla hus heller. :-)

Å andra sidan så låter det som om du vill försöka förverkliga dina egna idéer, men på ett smakfullt och inte helt avvikande sätt, om jag tolkar dig rätt?

Isåfall måste man ju också ta i beaktande att det har för det första aldrig funnits en tid då bara ett enda stil-ideal var gällande överallt. Det har alltid varit en glidande blandning av stilar, där den ena eller andra stilen över tid kommit att bli mer dominerande just då, men aldrig varit allenarådande. För det andra så har det också oftast varierat mycket mer geografiskt än i olika tidsepoker.

Som tidigare påpekats så har det ju alltid skiljt mycket mellan de som velat bygga ett nyskapande och "modernt" hus, kanske i någon för den tiden trend-riktig stil och de som mer sneglat mot något (gammalt/existerande) de gillar och velat bygga något liknande. Dessutom har det väl alltid varit en kostnadsfråga om den som byggt/inrett haft budget till att gå "all in" och verkligen till 100% hänge sig till någon viss stil eller tidsgenre, eller som de flesta byggare fått göra olika typer av kompromisser kring ett huvudkoncept de gillar.

Alltså finns det ingen enda 30-tals stil, 40-tals stil, eller ens "sekelskiftesstil", utan det var en mängd olika stilar, nivåer och blandningar vid alla tider. Just Landshövdingehusen i Göteborg är ju en speciell samling hus från en begränsad tidsperiod och byggda/inredda på ungefär samma sätt. Jag är ingen expert på dessa, men råkade faktiskt åka förbi där precis igår och fick en kort beskrivning om husen av en bekant som är infödd Göteborgare...
Det utmärkande för de husen är såvitt jag förstår att de dels byggdes med en/flera sten-våning(ar) i botten, pga brandregler som förbjöd hus med mer än två våningar i trä, och dels att de skulle vara hyggligt billiga och snabb-byggda.

Att de inte i första hand skulle vara pråliga, vackra eller exklusiva, gjorde förmodligen också att man inte satsade stenhårt på utsmyckning eller liknande. Alltså oavsett vilket stil-ideal byggarna eftersträvade så drog man det inte så långt, och sparade in på mycket som skulle ha kostat extra av enbart utseendeskäl...

- Enligt mitt sätt att se på det så gör det också att du blir friare att kunna sätta din egen prägel på just din lägenhet, utan att bryta alltför mycket mot något rådande stilideal = om den som byggde gjorde på det sätt man gjorde främst för att man inte ville lägga pengar på att skapa en viss stil, utan lät det vara ganska enkelt och sparsmakat, så kan ju du välja att nu lägga mer kraft och pengar på att smycka din lägenhet på ett sätt som du gillar, eftersom det helt enkelt inte finns så mycket att bryta mot... :)

Redigerat:
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Vill också tillägga till mitt långa förra inlägg att det finns många olika stilar och utseenden på olika Landshövdingehus i Göteborg, se t ex nedan länk:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Landshövdingehus

Man kan bl a läsa följande om husens utsidor:
"Eftersom landshövdingehus byggdes under en så pass lång period (1875–1947), visar de på en stor variation i byggnadsstilar. De första landshövdingehusen, som byggdes mellan 1875–80 har en klassisk strikt stil med ett fåtal dekorationer. Husen, som byggdes mellan 1880–90, försökte imitera högreståndshus av sten och har liggande panel och är rikt dekorerade. Till exempel fick dessa hus ofta hörntorn och stenväggen gavs en rustik yta.

Under 1920-talet då stilen var art noveau och jugend fick husen en mörkare färgskala – ofta rödbruna. Fasaderna utsmyckades med portaler och balkonger.

När funktionalismen kom på 1930-talet blev fasaderna renare och många hus byggdes med stående panel för att fasaden skulle få en stramare yta. Under denna period putsade man ofta stenväggen på undervåningen för att även den skulle vara slät."

Redigerat:
Många bra inlägg ovan och jag håller med de flesta. D.v.s. det beror på hur mycket du har tänkt dig och hur lägenheten ser ut nu. Lite bilder hade ju hjälpt oerhört mycket.

Jag tänker mer på att stuck hör hemma i stenhus och andra sorts miljöer, inte arbetarbebyggelse.
Detta hus hade nog inte haft stuckatur om det var 20 år äldre heller.

Men långt ifrån allt var rätlinjigt och släta ytor typ extremfunkis bara för att det är 30-tal.
Du kan egentligen laborera med det mesta från träbyggnadstraditionen från första halvan av 1900-talet, så länge det inte är lyxnivå. Enklare 20-tal har mycket vackert och borde passa väl.

Tycker det viktigaste är att få en helheten att fungera. Och då spelar förutsättningarna i just ditt hus mer roll än ett årtal, ex. proportioner på rummen, fönster m.m. Ska du utgå från andra element som är bevarade?
Svårt att råda mer än så utan bilder...

Uppskattar verkligen att ni delar med er av era tankar och idéer.

Jag är på många sätt en perfektionist så för mig är det alltid det som är rätt som överväger mina personliga åsikter och min personliga smak. Det låter kanske konstigt men det är sån jag är. Det sista jag vill är att mitt hem ska uppfattas som fejk, även om det är snyggt. Och då är det inte bara att andra kommer uppfatta det som fejk utan att jag själv även kommer veta att det inte riktigt hör hemma. Nu var aldrig tanken att jag skulle dra ut svängarna så mycket som många verkat tro av min första post, men ändå.

Jag har iallafall bestämt mig för att följande ska göras:

- Klickgolvet som ligger i hela lägenheten nu ska bort. Förhoppningvis ligger det ett välbevarat brädgolv under detta (det ska tydligen göra det i en del av lägenheterna enligt föreningen). Finns det inget brädgolv under kommer jag sätta in nytt i furu och vitlasera det.

- De extremt fula pappersdörrarna som finns i lägenheten nu ska bytas ut mot enklare spegeldörrar i massivt trä. Har en dörr i lägenheten som är original så ska försöka matcha den så gott det går. Den har tre exakt lika stora speglar. Den behöver dock renoveras lite. Sen ska dörrarna få handtag i krom och svart bakelit.

- Vad gäller golvlister så ska de nuvarande (ej original) ersättas med enklare frästa varianter i en höjd som passar för rummen.

- Fodret runt dörrarna ska jag försöka matcha med fodret som finns runt fönstren (original).

- Taket ska förbli orört. Dock tänkte jag låta den ljusgråt väggfärgen sluta ca 10-15 cm från taket och på så sätt få en vit bård runt om. Tror det kan bli snyggt.

Tror det blir bra faktiskt.

Redigerat:
  • Gilla
Sparris och 2 till
  • Laddar…
Det låter som en ganska lagom nivå :)

Jag tror att det där blir riktigt bra!

Om du har råd med det och hittar en villig leverantör tror jag att det skulle bli väldigt snyggt med nya spegeldörrar i de gamla karmarna. Gamla profilerade grova karmar är någonting helt annat än dagens klena släta karmar.

Nu känner jag inte till specifikt byggnadsskicket i Göteborg men jag skulle tro att det har varit taklister i alla rum från början. 1920-30-tals taklister i enklare miljöer brukar vara litet bredare är de vanliga taklisterna i dag. Kring 60-70 mm breda är ungefär det vanliga här i trakten.
Om du vill kan du altså sätta dit taklister.

Lycka till med ditt projekt!

Ett spacklat hålkärl är snyggt och passar 30-tal. Dvs ett rundat möte mellan vägg och tak.

Villa vista skrev:
Ett spacklat hålkärl är snyggt och passar 30-tal. Dvs ett rundat möte mellan vägg och tak.
Jupp, det gillar jag.

Ta locket till spackelkrukan det blir nog bra mall/spackel ��

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.