Hejsan,
Har byggt hus och flyttat in, med några detaljer kvar, bla. en stege på skena till en hög garderob jag byggde av köksskåp från IKEA.
På bilden syns en glipa på 45 mm mellan högskåp och överskåp. Jag har beställt en ekplanka från ett lokalt snickeri som ska lackas och limmas fast där, så att den livar med fronterna. Sedan är planen att fästa en skena/stång för en stege. Problemet är bara att jag inte vet vart jag ska hitta verken stege eller beslag.
Stegen skulle gärna få vara av ek. Behövs inga hjul längst ner utan jag tänker att möbeltassar skulle räcka. Stegen måste vara lätt att lyfa loss då den ska parkeras på väggen bredvid garderoben.
Ännu värre är att jag skulle vilja komma undan utan att bli helt ruinerad. Är hyfsat händig men har inte tillgång till ett komplett snickeri.
Kanske är någon som har något tipps hur jag ska komma imål med detta?
Har byggt hus och flyttat in, med några detaljer kvar, bla. en stege på skena till en hög garderob jag byggde av köksskåp från IKEA.
På bilden syns en glipa på 45 mm mellan högskåp och överskåp. Jag har beställt en ekplanka från ett lokalt snickeri som ska lackas och limmas fast där, så att den livar med fronterna. Sedan är planen att fästa en skena/stång för en stege. Problemet är bara att jag inte vet vart jag ska hitta verken stege eller beslag.
Stegen skulle gärna få vara av ek. Behövs inga hjul längst ner utan jag tänker att möbeltassar skulle räcka. Stegen måste vara lätt att lyfa loss då den ska parkeras på väggen bredvid garderoben.
Ännu värre är att jag skulle vilja komma undan utan att bli helt ruinerad. Är hyfsat händig men har inte tillgång till ett komplett snickeri.
Jag har sökt lite med och det verkar som att du nog gör bäst i att kontakta ett lokalt snickeri och ser vad de ska ha för en stege enligt dina önskemål. Hittade ett ställe men där var stegen av metall och inga priser angivna.
Ett annat alternativ är ju att du får tag på en lämplig stege som du kan modifiera med krokar och fixar skenan på väggen själv.
Ett annat alternativ är ju att du får tag på en lämplig stege som du kan modifiera med krokar och fixar skenan på väggen själv.
Tack för svar. Trist att du inte heller hittat något vettigt. Jag är lite inne på att modifiera något befintligt eller kanske rent byggga något själv. Det lokala snickeriet tror jag tyvärr skulle spräcka budgeten.Centano skrev:
Jag har sökt lite med och det verkar som att du nog gör bäst i att kontakta ett lokalt snickeri och ser vad de ska ha för en stege enligt dina önskemål. Hittade ett ställe men där var stegen av metall och inga priser angivna.
Jag är inne på någon typ av ledstång för att kroka fast stegen i och har sökt lite efter fästbeslag av rak modell. Hittar tyvärr inget som passar då min passbit mellan dörrarna bara blir 43 mm bred. Hittade några fästen men en rund platta som skruvas i väggen men plattans diameter är större än 43 mm.
Har du sett något som skulle kunna fungera?
Men hur högt har du i tak då? Vi har 2,75 nu och har haft 3 m och det har funkat alldeles utmärkt med en stege från designhouse som man sätter upp på väggen när den inte används. Jag är dessutom bara 162 och det funkar för mig.
Det är ju förstås ett budgetalternativ. Garderoben är ca 320 cm hög upp till överkant av översta dörren. Jag kör med en trappstege just nu och den är ganska hög och vinglig för att vi ska nå längst uppFamiljenL skrev:
Hejsan! Är ute efter samma lösning av stege. Har du hittat någon steglösning på skena?! Tack på förhand! Mvh Karolina
N nybyggarn3 skrev:Hejsan,
Hallå,K Karolina 123 skrev:
Tyvärr inte ännu. Jag använder kökspallen och om jag står på tå når jag precis så högt att jag kan öppna översta dörrarna.
Min fru påtalade så sent som förra veckan att vi inte är färdiga. Funderar lite på en dedikerad trappstege, likt
lösningen som FamiljenL visat ovan. Dock har jag nästan 4 meter i takhöjd så jag skulle behöva en högre stege.
Återkoppla gärna om du skulle komma på något smart.
Klicka här för att svara