Vad ska du lacka? Bilar?

Absolut billigaste och mest luftflöde får du om du köper tre st mindre billiga kompressorer och kopplar över en trefaskontaktor.
 
Ska lacka och måla möbler/snickerier. Både i trä och fyrkantsstål. Det låter lite mycket att hålla på med tre st, plats tar det också
 
D Dcaprio skrev:
hej!

Jag ska köpa mig en kompressor till min hobbyverksamhet. Den kommer främst agera som färgspruta. Är det här något att ha? Pallar den?

[länk]

mvh
Jag hade nog inte valt den, den verkar ligga i överkant på prisskalan för segmentet "50 liter tank, enfas" ..
Varför? De värdelösa verktygen de skickar med. Det är bättre du köper en annan kompressor, och BRA luftverktyg du verkligen behöver, iställer för många som du inte behöver ....

EDIT: Den här tex. https://www.jula.se/catalog/verktyg...ort.order=desc&skip=0&take=25&_=1522059437787 säkert samma tillverkare som Stanley, och en tusenlapp billigare, för samma sak ...
 
okej, vad är rekommendationerna på kompressor och färgspruta, liter och HK?
 
D Dcaprio skrev:
okej, vad är rekommendationerna på kompressor och färgspruta, liter och HK?
Jag skulle säga att det är tre faktorer som spelar in.

1: Vad är budgeten?
2: Vad för elanslutning har du tillgänglig?
3: Hur mycket plats har du?

Ju större desto bättre, är grundregeln. Har du en överdimensionerad kompressor får den jobba mindre = lägre värmeutveckling och slitage. Det verkar som lackering vill ha relativt stor luftmängd, men lågt tryck. Det betyder att du troligen behöver en större tank, men klarar dig med sämre kvalitet på kompressordelen. Jag hade nog börjat med att kolla ut vilken lackspruta du ska köpa, och titta vad tillverkaren rekommenderar .. Tex. (http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Fargspruta/Fargspruta-SG500-2000035432/) säger 116-127 liter per minut...
 
Cheesen
D Dcaprio skrev:
hej!

Jag ska köpa mig en kompressor till min hobbyverksamhet. Den kommer främst agera som färgspruta. Är det här något att ha? Pallar den?

[länk]

mvh
Om jag primärt skulle ha den till att sprutmåla så hade jag köpt en större kompressor. En spruta kan fort behöva 200 l/m under lite högre tryck för att funka med tilltänkt färg.
Skulle tro att den kompressorn klarar ungefär hälften av det... Alternativet är ju att bygga tryckluftsystem med en stor tank så har du ju luftreserv en stund men det tar ju tid att fylla upp tanken mellan spruten.
 
Cheesen
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Den där är det 1000 spänn rabatt på .. Jag hade satsat på den.... Räcker den inte får du garanterat igen pengarna...
Har typ den kompressorn av annat märke i stugan... Den är prisvärd men jag har då ingen spruta som den klarar av att leverera luft till... Provade att sprutmåla en spjälsäng med den, det tog nog nära en timme per varv då det var ett hiskeligt väntande på att få luft i tanken.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Cheesen Daniel Östberg skrev:
Har typ den kompressorn av annat märke i stugan... Den är prisvärd men jag har då ingen spruta som den klarar av att leverera luft till... Provade att sprutmåla en spjälsäng med den, det tog nog nära en timme per varv då det var ett hiskeligt väntande på att få luft i tanken.
Bra input!
 
474l/min och 150 liter tank för ~3500:-.
Svårslaget..

Jag säger fortfarande 3st av tex den senast länkade.

Går fint att sätta på väggen med konsoler.
Men har man inte plats så är det svårt.
 
Plats vill jag spara på så letar efter en som klarar det jag vill. Är det 100-150l tank som gäller om man vill slippa vänta så mycket. Fast då går det upp väldigt i pris, och plats. Hade tänkt mig runt 3000. Det är inga jättegrejer som ska sprutas. Har bara tillgång till enfas
 
Cheesen
D Dcaprio skrev:
Plats vill jag spara på så letar efter en som klarar det jag vill. Är det 100-150l tank som gäller om man vill slippa vänta så mycket. Fast då går det upp väldigt i pris, och plats. Hade tänkt mig runt 3000. Det är inga jättegrejer som ska sprutas. Har bara tillgång till enfas
köp en lågtrycksspruta istället då... du får ju en riktigt vettig hobbyspruta för 1500:-... den tar ju liten plats med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.