67 464 läst ·
29 svar
67k läst
29 svar
Standardhöjd från golvet för montering av element
Håller på att konvertera vårt hus till vattenburen värme från direktverkande el. Nya elementen är så klart inte av exakt samma storlek det är en sak, men jag har en VVS kille som påstår att elementen ska sitta med 20 cm avstånd från golvet...!?! Det ser väldigt konstigt ut då otapetserade ytor nu syns under (det var ca 14 cm höjd tidigare). Dessutom i rum där vi har perspektivfönster som är stora så sitter elementen nu i dessa rum med ca 2 cm avstånd till fönsterbrädan för att hålla 20 cm till golvet, fönsterbrädan är "hel" och inte med hål i varför värmen ju natruligt inte stiger upp heller.
Jag tycker det känns helknasigt, det vore rimligt att elementen sitter på mitten mellan golv och fönster där det är väldigt kort avstånd mellan golv och fönster så det blev ca 10 cm till golvet och 10 cm till fönsterbrädan istället.
Har någon koll på ngn byggstandard el motsv inom området. Jag har googlat hela kvällen utan framgång och kollat på Boverkets hemsida en hel del också.
Jag har sett vissa upphandlingsunderlag som pratar om avstånd till golvet men det är ovanligt och jag har inte sett någon referens till någon standard...
Hjälp!
Jag tycker det känns helknasigt, det vore rimligt att elementen sitter på mitten mellan golv och fönster där det är väldigt kort avstånd mellan golv och fönster så det blev ca 10 cm till golvet och 10 cm till fönsterbrädan istället.
Har någon koll på ngn byggstandard el motsv inom området. Jag har googlat hela kvällen utan framgång och kollat på Boverkets hemsida en hel del också.
Jag har sett vissa upphandlingsunderlag som pratar om avstånd till golvet men det är ovanligt och jag har inte sett någon referens till någon standard...
Hjälp!
Redigerat:
Well, enligt VVS-Installatörernas Teknikhandbok "ska" det vara minst 200mm mellan golv och underkant radiator och minst 100mm överkant radiator till fönsterbräda och 200mm fritt på sidorna. Horisontella radiatorrör minst 100mm från golv och med CC 60 blir rörnivåerna 100-160mm. Men boken torde knappast vara tvingande, endast vägledande...

Redigerat:
Skulle man sätta dem 110 mm över golv, vid nyproduktion, så är det ingenting som skulle leda till någon anmärkning iallafall...
Wirsbo har dessutom ett system för horisontell rördragning, där rören döljs i golvsockeln...
Wirsbo har dessutom ett system för horisontell rördragning, där rören döljs i golvsockeln...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Mina sitter på 150 mm från golv och rören 180 och 240 från golv. Det ser vettigt ut.
Måttet 200 kan vara för att får maximal luftcirkulation, vilket säkert går att ge avkall på.
Protte
Måttet 200 kan vara för att får maximal luftcirkulation, vilket säkert går att ge avkall på.
Protte
Luften behöver ju kunna cirkulera så obehindrat som möjligt både vid golvet och fönsterbrädan. Börja med att dela upp avståndet så du får lika avstånd under och ovan elementen. Justera sedan så det ser vettigt ut.
Det är ditt hus, inte rörmokarens.
Det är ditt hus, inte rörmokarens.
Våra radiatorer sitter på olika höjd på olika våningar. Det hela hänger på hur högt du har till fönsterbrädan. På våra fönster på övervåningen sitter fönstren ~100mm högre än på nedervåningen och som en följd av det sitter även radiatorerna högre.
På övervåningen har vi 200mm till golv från radiatorn och på mellanvåningen har vi 100mm.
På övervåningen har vi 200mm till golv från radiatorn och på mellanvåningen har vi 100mm.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
suveränt!
håller själv på planerar för några radiatorer... och rekommendationen är att de ska sitta minst 150mm från golvet vad jag läst.
för att få så stora radiatorer som möjligt passar 150mm rätt bra upp till fönster.
MEN då får ju inte rören plats under men nu ser jag ju att de kan monteras bakom radiatorerna..
går det även på purmo 22 och liknande?
men de radiatorkoppel jag har sett så är anslutningarna nedåt
håller själv på planerar för några radiatorer... och rekommendationen är att de ska sitta minst 150mm från golvet vad jag läst.
för att få så stora radiatorer som möjligt passar 150mm rätt bra upp till fönster.
MEN då får ju inte rören plats under men nu ser jag ju att de kan monteras bakom radiatorerna..
går det även på purmo 22 och liknande?
men de radiatorkoppel jag har sett så är anslutningarna nedåt
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Mina element har anslutning både åt sidan och nedåt.
Protte
Protte
jag tänkte ha termostater på mina radiatorer och behöver därför någon sorts radiatorkoppling likt denna:
http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-kopplingssats-rak/
alla som jag hittar på rinkaby verkar ha anslutningarna nedåt... eller är det så enkelt att det går vrida dem fast det inte framgår av beskrivningen eller bilderna?
http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-kopplingssats-rak/
alla som jag hittar på rinkaby verkar ha anslutningarna nedåt... eller är det så enkelt att det går vrida dem fast det inte framgår av beskrivningen eller bilderna?
när jag googlar lite så verkar det som iaf danfoss radiatorkoppel går vända så det blir sidoanslutning.
antar att det då går med de flesta fabrikaten?
länk till danfoss på rskdatabasen
http://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/dos_22_4814700_gruppfil.pdf
antar att det då går med de flesta fabrikaten?
länk till danfoss på rskdatabasen
http://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/dos_22_4814700_gruppfil.pdf
Men prototypens ratiatorer har även dom temostat (MMA) och inbyggt koppel.
Termopanel V4
http://www.purmo.com/se/produkter/panelradiatorer/tp-v4.htm
Edit:
Klicka på "Teknisk Data" ---> "Tillbehör" så hittar du fördelarna också (TP Rak4).
Termopanel V4
http://www.purmo.com/se/produkter/panelradiatorer/tp-v4.htm
Edit:
Klicka på "Teknisk Data" ---> "Tillbehör" så hittar du fördelarna också (TP Rak4).
Jag fick mina MMA radiatorkoppel idag. De kan monteras med rören underifrån, från sidan och uppifrån.
http://www.mma.se/produkter/radiatorkoppel-flex/
http://www.mma.se/produkter/radiatorkoppel-flex/
