Håller på att konvertera vårt hus till vattenburen värme från direktverkande el. Nya elementen är så klart inte av exakt samma storlek det är en sak, men jag har en VVS kille som påstår att elementen ska sitta med 20 cm avstånd från golvet...!?! Det ser väldigt konstigt ut då otapetserade ytor nu syns under (det var ca 14 cm höjd tidigare). Dessutom i rum där vi har perspektivfönster som är stora så sitter elementen nu i dessa rum med ca 2 cm avstånd till fönsterbrädan för att hålla 20 cm till golvet, fönsterbrädan är "hel" och inte med hål i varför värmen ju natruligt inte stiger upp heller.

Jag tycker det känns helknasigt, det vore rimligt att elementen sitter på mitten mellan golv och fönster där det är väldigt kort avstånd mellan golv och fönster så det blev ca 10 cm till golvet och 10 cm till fönsterbrädan istället.

Har någon koll på ngn byggstandard el motsv inom området. Jag har googlat hela kvällen utan framgång och kollat på Boverkets hemsida en hel del också.

Jag har sett vissa upphandlingsunderlag som pratar om avstånd till golvet men det är ovanligt och jag har inte sett någon referens till någon standard...:mad:

Hjälp!
 
Redigerat:
Det finns inget sånt standardmått, Du monterar dom på den höjd du finner lämplig.
 
Well, enligt VVS-Installatörernas Teknikhandbok "ska" det vara minst 200mm mellan golv och underkant radiator och minst 100mm överkant radiator till fönsterbräda och 200mm fritt på sidorna. Horisontella radiatorrör minst 100mm från golv och med CC 60 blir rörnivåerna 100-160mm. Men boken torde knappast vara tvingande, endast vägledande...

:cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
ch75 och 1 till
  • Laddar…
Skulle man sätta dem 110 mm över golv, vid nyproduktion, så är det ingenting som skulle leda till någon anmärkning iallafall...

Wirsbo har dessutom ett system för horisontell rördragning, där rören döljs i golvsockeln...
 
Mina sitter på 150 mm från golv och rören 180 och 240 från golv. Det ser vettigt ut.

Måttet 200 kan vara för att får maximal luftcirkulation, vilket säkert går att ge avkall på.

Protte
 
  • Gilla
Trix o fix
  • Laddar…
Luften behöver ju kunna cirkulera så obehindrat som möjligt både vid golvet och fönsterbrädan. Börja med att dela upp avståndet så du får lika avstånd under och ovan elementen. Justera sedan så det ser vettigt ut.

Det är ditt hus, inte rörmokarens.
 
Våra radiatorer sitter på olika höjd på olika våningar. Det hela hänger på hur högt du har till fönsterbrädan. På våra fönster på övervåningen sitter fönstren ~100mm högre än på nedervåningen och som en följd av det sitter även radiatorerna högre.
På övervåningen har vi 200mm till golv från radiatorn och på mellanvåningen har vi 100mm.
 
prototypen skrev:
Mina sitter på 150 mm från golv och rören 180 och 240 från golv. Det ser vettigt ut.

Måttet 200 kan vara för att får maximal luftcirkulation, vilket säkert går att ge avkall på.

Protte
går rören då bakom radiatorerna? bild? :)
(jaja det var en gammal tråd men ändå)
 
Det är fel på måttet, ska vara 220 mm (inte 240)
 
  • Element.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
suveränt!

håller själv på planerar för några radiatorer... och rekommendationen är att de ska sitta minst 150mm från golvet vad jag läst.
för att få så stora radiatorer som möjligt passar 150mm rätt bra upp till fönster.
MEN då får ju inte rören plats under men nu ser jag ju att de kan monteras bakom radiatorerna..

går det även på purmo 22 och liknande?

men de radiatorkoppel jag har sett så är anslutningarna nedåt :(
 
Mina element har anslutning både åt sidan och nedåt.

Protte
 
  • Gilla
Tobbe2011
  • Laddar…
jag tänkte ha termostater på mina radiatorer och behöver därför någon sorts radiatorkoppling likt denna:
http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-kopplingssats-rak/
alla som jag hittar på rinkaby verkar ha anslutningarna nedåt... eller är det så enkelt att det går vrida dem fast det inte framgår av beskrivningen eller bilderna?
 
Krilleman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.