Hej,

Är på jakt efter en panel som ser ut såhär. Vill ha en stående panel i typ tre olika bredder. Panel ska vara sammanfogad på något sätt så att det blir tätt, någon form av spont eller liknande z-panel, fast inte z. Det ska upplevas som att det är vanliga plank. Har sett detta på ett antal hus men hittar inte att det finns något färdigt att köpa? Måste man be ett hyvleri om detta, känns lite omständligt och dyrt om man måste komplettera. Tacksam för svar.

panel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Hej Johan! Har du kommit fram till något i den här frågan? Har själv lite samma funderingar. Är det omvänd lockpanel som gäller om man vill ha det likt din bild?
 
Undra också hur det gått för er vilken panel har ni valt?
 
Panel med spont, hitta en såg som vill hjälpa , dom kan såga i alla bredder.
 
Ok, har glömt att jag startat den här tråden :) Vi beställde på XL bygg i Kumla så fick de hyvla upp granpanel enligt bifogad ritning. Inte så dyrt som det låter.
 
  • Ritning och verklig granpanel hyvlad enligt specifikationerna i ritningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PSRX och 4 till
  • Laddar…
Hej, jag skulle också gärna vilja en sån panel på ett hus som vi håller på och bygger. Men snickaren är inte så förtjust, han undrar hur man skall kunna underhålla det, när man inte kommer emellan med målarpenseln när det blir så smala springor (och träet kan ju svälla och ändra sig också). Har ni några synpunkter på det?
 
  • Gilla
Mikethebike61
  • Laddar…
Om man använder slamfärg och målar brädorna en gång innan montering är det nog inget problem.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Eller så gör man fogen aningens bredare så att lite penselborst går att få in. Antingen genom att göra brädorna asymmetriska, eller helt enkelt genom att sätta de lite glesare. (Gäller bara att se till att fräsningarna blir tillräckligt breda så att inga glipor uppstår mellan brädorna när träet krymper/sväller med årstiderna.)
 
D Daniel 109 skrev:
Om man använder slamfärg och målar brädorna en gång innan montering är det nog inget problem.
Slamfärg låter miljövänligt och bra men jag har ingen erfarenhet av sådan färg och undrar om den ger ett bra skydd åt träet.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Eller så gör man fogen aningens bredare så att lite penselborst går att få in. Antingen genom att göra brädorna asymmetriska, eller helt enkelt genom att sätta de lite glesare. (Gäller bara att se till att fräsningarna blir tillräckligt breda så att inga glipor uppstår mellan brädorna när träet krymper/sväller med årstiderna.)
OK, jag förstår, är det här en "standardplanka" eller måste man få den specialsågad?
 
Köp med not, då kommer man åt för dom krymper lite med tiden oxå.
 
Som någon skrev kan man ju stryka det en gång innan man sätter upp det. Vi har behandlat vår panel med Organowood så den grånar med tid och väder och förhoppningen är att vi aldrig behöver måla den.
 
B brodeuse skrev:
OK, jag förstår, är det här en "standardplanka" eller måste man få den specialsågad?
Det fanns inte i något sortiment då jag letade så jag beställde enligt ovan ritning på ett hyvleri.
 
J Johan Roman skrev:
Som någon skrev kan man ju stryka det en gång innan man sätter upp det. Vi har behandlat vår panel med Organowood så den grånar med tid och väder och förhoppningen är att vi aldrig behöver måla den.
Det låter väldigt bra! Tack för tipset!
 
  • Gilla
Anna Torsson
  • Laddar…
J Johan Roman skrev:
Det fanns inte i något sortiment då jag letade så jag beställde enligt ovan ritning på ett hyvleri.
OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.