4 000 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Stämma Parhusgrannen??
Hej! Ponera att jag bor i ett parhus (längst in) och grannen i andra änden har diverse saker på gården (sin egen tomt) och drar servitutet till punkt och pricka! lägger in länk ang. servitutprolemet
Nu är det så att familjen lessnat på att bo såhär och tänker sälja i vår. OM nu diverse spekulanter inte vill buda pga. hur det ser ut, har sett/ hört hur dessa grannar är/beter sig och är villiga att skriva under på att OM DOM ej bott där, så hade dessa spekulanter kunnat tänka sig att bo där..
Finns det en sportkeps att kunna stämma denna granne pga att huset ej går att sälja pga dom?
Länk Gångservitut
http://www.byggahus.se/forum/juridik/116027-gangservitut.html
Finns det en sportkeps att kunna stämma denna granne pga att huset ej går att sälja pga dom?
Länk Gångservitut
http://www.byggahus.se/forum/juridik/116027-gangservitut.html
Nu har jag inte orkat läsa igenom din länk :blushing:, men att stämma grannen för att han utnyttjar sina rättigheter? Det låter inte som något jag skulle satsa mina pengar på. Snarare på grannen i så fall...Bozzle skrev:
Inser själv att det låter galet!Nyfniken skrev:
Denna fråga var mera en koll på om någon hört eller varit utsatt för något, liknande min situation och sedan ej kunnat sälja huset pga. sina grannar och vad dessa gjorde??
Får väl hyra ut huset till någon suspekt mc-klubb annars..
Hej,
Jag har läst tråden du länkade till och jag kommer till samma slutsats som Billy Bäver. Om servittutet är såpass nyskapat som det framgår, bör du väcka talan om laglighetsprövning. Det känns osannolikt att det inte skulle snubbla på någon av paragraferna i fastighetsbildningslagen och/eller förvaltningslagen. Om det är så att lantmäteriet gjort en handläggningsmiss, så bör du beakta detta i dina kontakter med LM och de svar du får därifrån. Den/de du pratar med kan vara måttligt intresserade av att berätta att de eller deras kollegor gjort ett rätt rejält fel.
Att stämma grannen låter inte som en framkomlig väg. Så länge servitutet är giltigt så verkar inte grannen ha gjort sig skyldig till något större lagbrott.
Att sälja fastigheten i befintligt skick medför nog en rätt kraftig värdeminskning jämfört med ett rättsläge som tillåter vettig passage och biltransport. Gissar att det kan vara värt besväret och advokatkostnad att se till att få bättre rättsliga förutsättningar för fastigheten.
Jag har läst tråden du länkade till och jag kommer till samma slutsats som Billy Bäver. Om servittutet är såpass nyskapat som det framgår, bör du väcka talan om laglighetsprövning. Det känns osannolikt att det inte skulle snubbla på någon av paragraferna i fastighetsbildningslagen och/eller förvaltningslagen. Om det är så att lantmäteriet gjort en handläggningsmiss, så bör du beakta detta i dina kontakter med LM och de svar du får därifrån. Den/de du pratar med kan vara måttligt intresserade av att berätta att de eller deras kollegor gjort ett rätt rejält fel.
Att stämma grannen låter inte som en framkomlig väg. Så länge servitutet är giltigt så verkar inte grannen ha gjort sig skyldig till något större lagbrott.
Att sälja fastigheten i befintligt skick medför nog en rätt kraftig värdeminskning jämfört med ett rättsläge som tillåter vettig passage och biltransport. Gissar att det kan vara värt besväret och advokatkostnad att se till att få bättre rättsliga förutsättningar för fastigheten.
hej! ja lutar åt det som du skriver om! eftersom grannen tolkar servitutet på sitt vis och även bor längst ut så kommer vi aldrig att komma tillrätta med detta "problem" förns ändring har skett.. Vet med stor säkerhet att detta hus kommer bli svårsålt som det är nu, då det kommit fram i efterhand att dom flesta som var där och kika på huset samtidigt som oss tacka nej till budgivning pga. att dom hört vilka dom skulle få som grannar, ska även tilläggas att det inte såg ut så då som det gör nu ang. servitut( fanns ej) och staket/Bilarfrjo7205 skrev:Hej,
Jag har läst tråden du länkade till och jag kommer till samma slutsats som Billy Bäver. Om servittutet är såpass nyskapat som det framgår, bör du väcka talan om laglighetsprövning. Det känns osannolikt att det inte skulle snubbla på någon av paragraferna i fastighetsbildningslagen och/eller förvaltningslagen. Om det är så att lantmäteriet gjort en handläggningsmiss, så bör du beakta detta i dina kontakter med LM och de svar du får därifrån. Den/de du pratar med kan vara måttligt intresserade av att berätta att de eller deras kollegor gjort ett rätt rejält fel.
Att stämma grannen låter inte som en framkomlig väg. Så länge servitutet är giltigt så verkar inte grannen ha gjort sig skyldig till något större lagbrott.
Att sälja fastigheten i befintligt skick medför nog en rätt kraftig värdeminskning jämfört med ett rättsläge som tillåter vettig passage och biltransport. Gissar att det kan vara värt besväret och advokatkostnad att se till att få bättre rättsliga förutsättningar för fastigheten.
Hej! huset är nu sålt, var 35st här och titta, 2 var intresserade varav den ena la ett skambud pga. att denne visste om vilka grannar dom skulle få.Så sålde till den andre till underpris, gick back på affären. Ej mycket så den smällen tar jag. Mäklaren berattade att det var många som var intresserade men backa ur pga. attantingen så visste dom om mina grannar eller skapade sej en uppfattning om hur dom var när dom såg hur det såg ut på deras tomt.
Nästa husköp som blir kommer jag att ha en grundläggande undersökning om närliggande grannar innanpåskrift iaf.
Ha en skön sommar alla..
Nästa husköp som blir kommer jag att ha en grundläggande undersökning om närliggande grannar innanpåskrift iaf.
Ha en skön sommar alla..
Problemet är ju att man aldrig kan styra vilka grannar man får i framtiden. Så bäst är ju att köpa ett hus som det är svårt att få grannar runt. Tex att så många sidor som möjligt av ens tomt gränsar mot ej tomtmark så som väg, vatten eller annat. Alternativt att man kan köpa så stor tomt att man inte behöver se grannen.Bozzle skrev:Hej! huset är nu sålt, var 35st här och titta, 2 var intresserade varav den ena la ett skambud pga. att denne visste om vilka grannar dom skulle få.Så sålde till den andre till underpris, gick back på affären. Ej mycket så den smällen tar jag. Mäklaren berattade att det var många som var intresserade men backa ur pga. attantingen så visste dom om mina grannar eller skapade sej en uppfattning om hur dom var när dom såg hur det såg ut på deras tomt.
Nästa husköp som blir kommer jag att ha en grundläggande undersökning om närliggande grannar innanpåskrift iaf.![]()
Ha en skön sommar alla..
Klicka här för att svara