Byggahus.se
Hej på er!

Har nyligen flyttat till hus och tänkte kolla hur man bäst ställer in pelletspanna nu när det börjar bli kyligare ute.

Har en NIBE pellux panna, översta reglaget (elpatron) står på 65c och nedre står på 80c.
Antar att förra ägaren kört i kombiläge.

Men vad är det rekommenderade, stänga av elpatronen helt? Har reagerat på att förbrukningen av pelletsen varit låg det senaste och elräkningen blivit lite högre.

Tacksam för förlsag!
 
S
Jag kör bara på pellets. Elpatron bara om jag borta en längre än veckoförrådet räcker. Brännaren ställer du på den temp du vill ha i pannan t ex. 80 grader.
Om du kan ställa in önskad starttemp så ställ den på t.ex. 65 grader. Sedan skulle jag rekommendera en automatisk shunt med inomhustempgivare för att reglera värmen i kåken automatiskt. Om du har intresset testa att ställa in pannan så bra som möjligt, justera startdosen,driftdosen och lufttillförsel. Det står i manualen hur man gör. Startdosen behöver inte vara större än att pannan tänder och sedan inte slocknar under starfasen. Driftdosen justeras på samna sätt. Man får kolla på lågans färg. Den ska vara ljusgul och ligga askan ska vara vitgrå. Framförallt, se till att hålla pannan välsotad. Även om du har en stor asklåda som bara behöver tömmas någon gång ibland enligt tillverkaren så måste du hålla tuber och turbulatorer så rena som möjligt och väggarna i brännkammaren behöver också hållas så rena som möjligt för att hålla verkningsgraden så hög som möjligt. Alla har sina knep, men så här gör jag.
 
Kort svar. Elpatronen ska gå igång vid en lägre tempertur än pellets. Exempelvis 60 grader. Pelletsbrännaren bör starta vid 68 grader för att slippa rost i pannan. Tar 7-8 minuter innan elden kommer igång riktigt. Är brännarens tempgivare riktig så kan du sätta stopptemperatur till 87 grader. Någon innegivare behövs inte. Du har väl termostater på elementen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.