1 290 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Stadgar i BRF
Är det någon som med säkerhet vet hur många procent av en BRF:s medlemmar som måste godkänna styrelsens förslag på nya stadgar innan dom blir antagna?
Till saken hör att flera av punkterna som kom till förslag har blivit bestridna varav vissa framkom under stämma att det skulle rättas till då det var formulationsfel som gjorde punkterna väldigt tvetydiga. Vi har efter den stämman inte fått info av styrelsen om rättningar, eventuella åsikter, ändringar eller avslag av de punkter som blev bestridna. Under stämman fanns inte ens 10% av hushållen på plats och styrelsen har visserligen framröstats med ansvarsfrihet men täcker den ansvarsfriheten det att dom kan göra så här?
Till saken hör att flera av punkterna som kom till förslag har blivit bestridna varav vissa framkom under stämma att det skulle rättas till då det var formulationsfel som gjorde punkterna väldigt tvetydiga. Vi har efter den stämman inte fått info av styrelsen om rättningar, eventuella åsikter, ändringar eller avslag av de punkter som blev bestridna. Under stämman fanns inte ens 10% av hushållen på plats och styrelsen har visserligen framröstats med ansvarsfrihet men täcker den ansvarsfriheten det att dom kan göra så här?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Säker är jag inte. men jag tror att i huvudsak så behövs det 2 stämmobeslut med enkel majoritet för ändringen.
Då måste det givetvis vara samma version av stadgeförslag vid båda stämmorna.
Sedna finns det "specialregler" som säger något i stil med att beslut med väsentlig betydelse för en enskild medlem måste alla berörda medlemmar bifalla, alternativt att beslutet tas med 2/3 majoritet. Och ett sådant 2/3 beslut skall sedan godkännas av rätten (komemr inte nu ihåg om det är tingsrätt, länsrätt eller möjligen hyresnämnden).
Frågor som kan hamna i den här kategorin är ex. omskriven ekonomisk plan med nya andelstal (styr fördelning av månadsavgiften). Eller om man ex. vill avskaffa förrådsutrymmen som vissa medlemmar har tillgång till via sin bostadsrätt. Men syftet med reglen är att en majoritet skall inte hur som helst kunna tvinga på en minoritet ekonomiska försämringar.
Då måste det givetvis vara samma version av stadgeförslag vid båda stämmorna.
Sedna finns det "specialregler" som säger något i stil med att beslut med väsentlig betydelse för en enskild medlem måste alla berörda medlemmar bifalla, alternativt att beslutet tas med 2/3 majoritet. Och ett sådant 2/3 beslut skall sedan godkännas av rätten (komemr inte nu ihåg om det är tingsrätt, länsrätt eller möjligen hyresnämnden).
Frågor som kan hamna i den här kategorin är ex. omskriven ekonomisk plan med nya andelstal (styr fördelning av månadsavgiften). Eller om man ex. vill avskaffa förrådsutrymmen som vissa medlemmar har tillgång till via sin bostadsrätt. Men syftet med reglen är att en majoritet skall inte hur som helst kunna tvinga på en minoritet ekonomiska försämringar.
Med enkel majoritet menas det då bara dom som är närvarande vid stämman eller är det för hela föreningen?
Sen är frågan om det är exakt lika formulerat från första till andra stämman, kan ha blivit ändringar där men det kanske inte måste vara exakt lika formulerat bara sakinehållet är detsamma.
Ska det vara två stämmor som bara behandlar ändringar av stadgarna eller kan den andra stämman slås in årsmötet som en punkt?
Sen är frågan om det är exakt lika formulerat från första till andra stämman, kan ha blivit ändringar där men det kanske inte måste vara exakt lika formulerat bara sakinehållet är detsamma.
Ska det vara två stämmor som bara behandlar ändringar av stadgarna eller kan den andra stämman slås in årsmötet som en punkt?
Det gäller bara för de som är på stämman, eller lämnat fullmakt till någon att rösta.
Är du inte på stämman så kan du inte påverka. Ganska enkelt. Förvånande få är intresserade av att medverka på en stämma, men gillar att klaga....
Du kan använda en ordinarie årsstämma som ena för att ändra stadgarna, men det måste finnas med på dagordningen som skickas ut innan stämman. Den andra stämman kan vara en extra stämma som enbart har för avsikt att rösta igenom stadgeändringen.
Är du inte på stämman så kan du inte påverka. Ganska enkelt. Förvånande få är intresserade av att medverka på en stämma, men gillar att klaga....
Du kan använda en ordinarie årsstämma som ena för att ändra stadgarna, men det måste finnas med på dagordningen som skickas ut innan stämman. Den andra stämman kan vara en extra stämma som enbart har för avsikt att rösta igenom stadgeändringen.
Ok, egentligen var det tvärtom, första stämman var endast för att ta upp dom nya stadgarna, förslagen hade vi fått ut tidigare. Vid denna stämma och efter så bestreds en del punkter av olika anledningar däribland något som gjorde att man kunde få riktigt tvetydiga tolkningar, jag har för mig att dessa formuleringar ändrades till årsmötet där en andra stämma låg med på dagordningen. Men, dom flesta av tidigare bestridanden var kvarstående som bestridande samt att det tillkom ett par till, styrelsen avslog några men sa uttryckligen att andra skulle ändras då det var formuleringar som helt enkelt gjorde både föreningen och individer totalt ansvarsfria vid vissa eventuella problem gällande el och vatten. Det har efter det inte kommit ut någon notis från styrelsen att någon sån ändring i förslaget för dom nya stadgarna har skett samt att styrelsen nu nyligen meddelade att dom nya stadgarna var antagna. Det jag reagerar på är att medlemmarna inte fått info om hur slutligen dom nya stadgarna blev utformade innan dom officiellt blev antagna. De nya stadgarna var mycket mer omfattande än dom tidigare också och som sagt det som gällde el och vatten (nyligen haft stam och elrenovering) som enligt text i stadgarna helt enkelt lade över massa konstigt ansvar på medlemmarna samt att man tex får ta eget ansvar för sin stigarledning även om den borras av i lägenheten under, typ formuleringar med den betydelsen som är svåra för lekman att ens förstå men givna för en som vet hur "det dolda" är uppbyggt i en fastighet ligger med fast det är bestriden. Ingen vet om det ändrades.Odjuret skrev:Det gäller bara för de som är på stämman, eller lämnat fullmakt till någon att rösta.
Kan då styrelsen se till att stadgarna blir antagna?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det låter ju som att denna stadgeändring inte kommit till på ett korrekt sätt. Dessutom så låter det som att föreningen infört konstiga regler i stadgarna som troligen inte håller i förhållande till bostadsrättslagen.
Jag är osäker på hur man går vidare, men jag tro som sagt att det finns en överklagande ordning, till antingen tingsrätt eller länsrätt. Om stämmosbeslut inte följer satdgar eller lagar. Det kan vara brottom för det finns en preskriptionstid, som är ganska kort.
Jag är osäker på hur man går vidare, men jag tro som sagt att det finns en överklagande ordning, till antingen tingsrätt eller länsrätt. Om stämmosbeslut inte följer satdgar eller lagar. Det kan vara brottom för det finns en preskriptionstid, som är ganska kort.
Ja, det är det jag reagerade på och tog upp vid ett möte, jag hittade några punkter som var så idiotiskt formulerade så att om man inte har någon moral så kan man förstöra saker på el och vvs för granne genom att exempelvis borra av stigaren i egen lägenhet men grannen får se till att det blir fixat genom egen plånbok/försäkringsbolag samt att styrelsen formulerat i några punkter som gör att man kan tolka att alla dolda installationer som normalt sätt tillhör fastigheten i sig och inte lägenhetsinnehavaren friskriver föreningen och dess försäkring om det blir något fel.
Så vi får nu se vad som händer, jag ska begära ut dom nya stadgarna för att se om ändringar är gjorda och lämna in en bestridan vilket som då jag ocks anser att dom har blivit antagna på fel sätt, vare sig ändringar skett eller inte.
Så vi får nu se vad som händer, jag ska begära ut dom nya stadgarna för att se om ändringar är gjorda och lämna in en bestridan vilket som då jag ocks anser att dom har blivit antagna på fel sätt, vare sig ändringar skett eller inte.
Klicka här för att svara