Imorse upptäckte jag några brunaktiga sprickor som jag inte kan känna som sprickor med finger men syns. Det är runt omkring bottenventil (avlopp) i handfatet. Handfatet är 6 år gammal och vill veta om det går laga sprickor. Tacksam om någon vet hur man kan laga dem.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 196 inlägg
Är det Svedberg?
Tack för ditt svar.KnockOnWood skrev:
De är plasta faktiskt. Vet inte vad som orsakat sprickorna men men vi ska leva med dem.
Det finns något som heter emaljlack som kan användas som reperationskitt vid skada på emalj. Det kanske skulle göra att sprickan syns mindre. Den finns på vvs butiker till Claes Ohlsson, Jula och Biltema. På Biltema kallas den för bättringsfärg så jag vet inte om den är lika bra. Priserna varierar från strax under 200 kr till 40 kr på Biltema.
Har själv funderat att använda en sådan. Då en liten flisa är borta på handfatet. Tydligen ska man tvätta rent med typ Rödsprit innan man målar.
Har själv funderat att använda en sådan. Då en liten flisa är borta på handfatet. Tydligen ska man tvätta rent med typ Rödsprit innan man målar.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 196 inlägg
Det brukar stå små skyltar någonstans om vilket märke det är. Om nu inte Swedbergs skäms så mycket att dom tar bort sitt namn. Dom borde skämmas.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ast ytan på porslinet är inte emalj, det är glasyr.S slurppe99 skrev:
Men det kanske fungerar ändå...
Det är kanske värt ett försök.
Sådan här har vi hemma (fast vi har inget med emaljerad yta längre):
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...oring-och-underhall-vvs/kem/emaljlack-604397/
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Man kan inte laga sprickor med sånt där.......det du målar på kommer ju synas lika bra som sprickan om inte mer. Den där färgen är till för emaljerade saker där det slagits ur en flisa eller nåt så man kan fylla upp med lite färg.
Klicka här för att svara