Hej!
Har nyligen köpt en ny lägenhet och vill gärna fixa dom defekter som finns i lägenheten. En av dessa defekter är sprickor i handfatet dessa sprickor går inte att känna på utsidan. Jag tycker det ser fult ut och vill gärna fixa problemet.
Är detta något som går att fixa utan att behöva köpa ett nytt för tusentals kronor?
Jag har nämligen köpt en hel del nytt till lägenheten och har därmed ganska ont om stålar i nuläget. Är det så att detta går att slipa ner på något sätt?
Eller behöver jag helt enkelt byta ut handfatet?
Handfatet är av märket Svedbergs

• Sprucket handfat av märket Svedbergs med sprickor i ytan runt avloppet, synligt men ej kännbart på utsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprickor i ett vitt handfat av märket Svedbergs, med reflektioner och små skador synliga på ytan.
    Skapa konto
  • Handfat av märket Svedbergs med sprickor, synligt i ett badrum med kaklade väggar. På handfatet står tvållösningar och en borste.
    Skapa konto
Mitt bästa råd i din situation är att du köper nått felfritt begagnat för en hundring.

Purre
Tror det är IFÖ som har ett suddigumm för porslin, jag skulle provat med det för att se om det blir någon skillnad.

• Gilla
Egon125
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Mitt bästa råd i din situation är att du köper nått felfritt begagnat för en hundring.
Bra idé 👍
Tror du man kan hitta ett likadant på tex blocket?

Typiskt fel för Swedberg. Hade jag med. Du kan inte göra nånting.

• Gilla
Egon125
  • Laddar…
Egon125 Egon Brundin Liljeström skrev:
Bra idé 👍
Tror du man kan hitta ett likadant på tex blocket?
Inte utan sprickor

• Gilla
Egon125
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Typiskt fel för Swedberg. Hade jag med. Du kan inte göra nånting.
A har sett liknande trådar på precis likadana handfat. Synd att Svedberg inte verkar kunna göra något av kvalité har två handdukstorkar av just märket Svedbergs. Den ena blinkar och funkar bara ibland och den andra funkar inte alls. Har en släkting med Svedbergs handfat och även det har också sprickor.

F fribygg skrev:
Inte utan sprickor
Nej får också den känslan då nästan alla dessa har några sprickor eller repor

Purre Purre skrev:
Tror det är IFÖ som har ett suddigumm för porslin, jag skulle provat med det för att se om det blir någon skillnad.
Sökte upp det och det verkar funka i vissa fall. Men jag misstänker att det inte hjälper i just detta fall då det är så pass mycket sprickor och att dom inte är ytliga utan inuti själva handfatet.

Det är knappast omöjligt att hitta nått felfritt beg badrums porslin för småpengar

F fribygg skrev:
Det är knappast omöjligt att hitta nått felfritt beg badrums porslin för småpengar
Nej hoppas i första hand på det jag har tittat lite på blocket men ej hittat något. Men jag håller utskick ifall det dyker upp någon annons

Tvättställ från Svedbergs med tydliga sprickor i ytan.
Skapa konto

Hehe, så här ser mitt Svedbergs ut. Hade också tänkt byta ut det när jag flyttade in. Nu har det gått två år…

F fredrik.johansson skrev:
[bild]
Hehe, så här ser mitt Svedbergs ut. Hade också tänkt byta ut det när jag flyttade in. Nu har det gått två år…
A jäklar det hade också en del sprickor kan man säga. Är det samma med ditt att dom liksom är ingrodda och ej går att känna med fingret? Det har också gått ett bra tag nu sedan jag flyttade in så vet inte om jag får orken att fixa problemet.

Precis så. Någon enstaka av dem går att känna med nageln, men det mesta sitter djupare i emaljen.

F fredrik.johansson skrev:
Precis så. Någon enstaka av dem går att känna med nageln, men det mesta sitter djupare i emaljen.
A det är rikigt svårt det där
Jag undrar hur det blir så har du någon aning?
Såg en annan tråd om detta där det fanns teorier om att det hade något att göra med torktumlaren och tvättmaskinen som ger någon form av fuktighet. Vilket sedan gör att det spricker inne i handfatet. Jag tycker det låter som en lite långsökt teori men det är inte omöjligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.