Hej! Vi renoverade vårt kök för 4 år sedan och kostade på oss en svart granitskiva. Idag upptäckte vi en spricka fram framkanten och ca 15 cm in mot väggen. Den syns/märks även på framsidan men svårt att avgöra om den syns på undersidan. Sprickan är ovanför diskmaskinen.

Är det rimligt att där blir sådana sprickor? Vad kan vi göra? Är detta något man kan reklamera?
Mvh

• Spricka i svart granitskiva ovanför diskmaskin i kök, sträcker sig från framkanten in mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Halloj kolla med ditt försäkringsbolag, kan gå på drulle, klart dom kan spricka, kan har vart en spricka där innan som inte synts sen kommer har man lagt tyngd där eller kanske suttit där.

Hej! Kan garantera att ingen suttit där, och någon speciell tyngd har inte heller lagts där....

BirgitS
Är det helt säkert att stenskivan ligger på helt plana skåpstommar så att det inte uppstår någon punktbelastning eller avsaknad av stöd på en del?

Om du drar handen över sprickan känns den? Tex att nageln fastnar

Kramla
#Den syns/märks även på framsidan men svårt att avgöra om den syns på undersidan. Sprickan är ovanför diskmaskinen.#

Här ovan står svaret, mest troligt har stenbänken spruckit utav värmen från diskmaskinen. Inget konstigt med det då det blir stora skillnader i värme relativt snabbt som tyvärr får stenen att spricka.

//Kramla

Hej!
Tack för svar/ synpunkter

Jag kan känna sprickan med nageln..

Skivan ligger plant. Den är installerad på plats av tillverkaren. Ytan som den inte har stöd för är 60 cm - tänker att det är väl rimligt?

När skivan installerades stod diskmaskinen på plats.. ingen har nämnt något om att det skulle bli för varmt av diskmaskinen. Vad jag läst mig till så verkar även andra tro att man inte ska behöva skydda stenskiva på 30 mm vid diskmaskinen (till skillnad från laminatskivan).

Jag inser såklart att det kan finnas sprickor som gör att det spricker - just nu är det väl bara jag som ser det- men det känns ändå j- gt tråkigt att 30 000 kr- skivan har en spricka ..

Och frågan blir - vad gör vi för att det inte blir mer?

BirgitS
Första steget är att kontakta tillverkaren samt noga läsa vad avtalet säger om garantier och reklamationer.

I vårt kök är det 3 cm tjocka granitskivor och jag tror att köket renoverades 2003 så trots väldigt många år finns det inga sprickor över diskmaskinen.

Säkert vart en spricka i stenen från början som inte synts förens den blir påverkad av olika saker.

Kontakta leverantörern och ditt försäkringsbolag. Alltid en bra början

Har samma problem efter lite mindre än 2 år. Hur löste det sig för dig?

sir_erken sir_erken skrev:
Har samma problem efter lite mindre än 2 år. Hur löste det sig för dig?
Kontaktade tillverkaren som hänvisade till försäkringsbolaget... Sen kom det annat emellan. Jag får väl leva med den där sprickan. Är väl kontentan av att vi valde en billigare tillverkare. :(

Tack, jag börjar med tillverkaren för min del så får vi se hur det går..

sir_erken sir_erken skrev:
Tack, jag börjar med tillverkaren för min del så får vi se hur det går..
Återkoppla gärna hur det gick

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.