Denna sten har jag tänkt att spräcka för att ta bort från krypgrunden. Tanken är sedan att lägga en ångspärr (för fukt och radon) på marken.
Jag har redan spräckt några stenar men denna är lite större och det är väldigt lågt i tak där stenen ligger. Det går därför inte att borra uppifrån och ned. Den är även för tung för att flytta.
Tror ni att jag kan borra från sidan och dela den? Jag använder kilar som jag slår in.
Jag uppskattar att stenen är 30cm hög, 50cm djup och en meter bred.
Jag har redan spräckt några stenar men denna är lite större och det är väldigt lågt i tak där stenen ligger. Det går därför inte att borra uppifrån och ned. Den är även för tung för att flytta.
Tror ni att jag kan borra från sidan och dela den? Jag använder kilar som jag slår in.
Klart det går, från sidan är uppifrån om man tänker sig att man vänt den 90 grader 🤓C clundh skrev:Denna sten har jag tänkt att spräcka för att ta bort från krypgrunden. Tanken är sedan att lägga en ångspärr (för fukt och radon) på marken.
Tänkte mer att uppifrån är stenen bredare och rymmer fler kilar och därför lättare att spräcka. Hade stenen varit 10cm hög tvivlar jag på att den skulle kunnas delas från sidam. Men vad vet jag 😊 Jag får väl borra lite tajtare. Tråkigt om jag bara slår fast kilarna och stenen vägrar spricka.
Det finns tabeller för kilar som visar ungefär hur mycket varje kil spräcker, då får man en bra uppfattning om hur tätt man behöver sätta kilarna.
Denna kommer från https://gnejsgranit.se/att-anvanda-sprackkilar/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna kommer från https://gnejsgranit.se/att-anvanda-sprackkilar/
Redigerat:
Den där skall troligen spräckas vågrätt. Varje sten har ett eller två plan där den går att klyva och ett eller två plan där den inte går. Det gäller att försöka se på stenen vilken väg "klåve" går.
Bäst går det att kila en sten i ungefär två lika delar.
Bäst går det att kila en sten i ungefär två lika delar.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Hej
Kan du gräva en grop och putta ner stenen i?
Det känns lättare om det är möjligt.
/W
Kan du gräva en grop och putta ner stenen i?
Det känns lättare om det är möjligt.
/W
Tack,att spräcka vågrätt tänkte jag inte på. Blir som att hyvla en ost.H heimlaga skrev:
Tyvärr så är det berg under.Workingclasshero skrev:
Får testa 👍Viktor.J skrev:
Krypgrunden är uppdelad i två. Stenen ligger i den innersta delen och bilden är tagen från en öppning. Går tyvärr inte då det är en hög kant. Annars bra tanke!M Maxitupla skrev:
Som sagt, det är berg under stenen så det går inte att gräva ned den och den är för tung för att flytta. Jag vill lägga en ångspärr på hela marken och då tror jag att resultatet blir bättre om stenen försvinner.
Nu är projektet pausat i och med att kylan har kommit och RF sjunkit rejält!
Nu är projektet pausat i och med att kylan har kommit och RF sjunkit rejält!
Klicka här för att svara