Denna sten har jag tänkt att spräcka för att ta bort från krypgrunden. Tanken är sedan att lägga en ångspärr (för fukt och radon) på marken.

Jag har redan spräckt några stenar men denna är lite större och det är väldigt lågt i tak där stenen ligger. Det går därför inte att borra uppifrån och ned. Den är även för tung för att flytta.

Tror ni att jag kan borra från sidan och dela den? Jag använder kilar som jag slår in.

Jag uppskattar att stenen är 30cm hög, 50cm djup och en meter bred.

• Stor sten i krypgrund med låg takhöjd, borrverktyg synligt på marken, förbereds för spräckning med kilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C clundh skrev:
Denna sten har jag tänkt att spräcka för att ta bort från krypgrunden. Tanken är sedan att lägga en ångspärr (för fukt och radon) på marken.

Jag har redan spräckt några stenar men denna är lite större och det är väldigt lågt i tak där stenen ligger. Det går därför inte att borra uppifrån och ned. Den är även för tung för att flytta.

Tror ni att jag kan borra från sidan och dela den? Jag använder kilar som jag slår in.

Jag uppskattar att stenen är 30cm hög, 50cm djup och en meter bred.
Klart det går, från sidan är uppifrån om man tänker sig att man vänt den 90 grader 🤓

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Tänkte mer att uppifrån är stenen bredare och rymmer fler kilar och därför lättare att spräcka. Hade stenen varit 10cm hög tvivlar jag på att den skulle kunnas delas från sidam. Men vad vet jag 😊 Jag får väl borra lite tajtare. Tråkigt om jag bara slår fast kilarna och stenen vägrar spricka.

Det finns tabeller för kilar som visar ungefär hur mycket varje kil spräcker, då får man en bra uppfattning om hur tätt man behöver sätta kilarna.
Diagram över spräckkilar för stenspräckning med tabell om borrdiameter, djup och spräckplan. Visar hur kilar skapar spräckplan i sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna kommer från https://gnejsgranit.se/att-anvanda-sprackkilar/

Redigerat:
  • Gilla
clundh
  • Laddar…
Den där skall troligen spräckas vågrätt. Varje sten har ett eller två plan där den går att klyva och ett eller två plan där den inte går. Det gäller att försöka se på stenen vilken väg "klåve" går.
Bäst går det att kila en sten i ungefär två lika delar.

• Gilla
Offroad
  • Laddar…
Hej
Kan du gräva en grop och putta ner stenen i?
Det känns lättare om det är möjligt.
/W

• Gilla
statiker och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Den där skall troligen spräckas vågrätt. Varje sten har ett eller två plan där den går att klyva och ett eller två plan där den inte går. Det gäller att försöka se på stenen vilken väg "klåve" går.
Bäst går det att kila en sten i ungefär två lika delar.
Tack,att spräcka vågrätt tänkte jag inte på. Blir som att hyvla en ost.
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Kan du gräva en grop och putta ner stenen i?
Det känns lättare om det är möjligt.
/W
Tyvärr så är det berg under.

• Gilla
Smalllionheart
  • Laddar…
Klart det går. Att klyva den så sprängkraften går uppåt kan du testa. Annars blyg så sprängkraften går höger eller vänster på din bild men ta mindre bitar 👍🏻

Lite off topic, men kan du dra bort stenen ut ur krypgrunden? Spännremmar runt stenen och en rejäl vajertalja utanför krypgrunden. Om det är berg under så borde den glida lätt.

massa 20+mm hål och snigledynamit

Viktor.J Viktor.J skrev:
Klart det går. Att klyva den så sprängkraften går uppåt kan du testa. Annars blyg så sprängkraften går höger eller vänster på din bild men ta mindre bitar 👍🏻
Får testa 👍
M Maxitupla skrev:
Lite off topic, men kan du dra bort stenen ut ur krypgrunden? Spännremmar runt stenen och en rejäl vajertalja utanför krypgrunden. Om det är berg under så borde den glida lätt.
Krypgrunden är uppdelad i två. Stenen ligger i den innersta delen och bilden är tagen från en öppning. Går tyvärr inte då det är en hög kant. Annars bra tanke!

Är du ofta nere i grunden?
Ligger stenen i vägen?

• Gilla
datja
  • Laddar…
Varför bara inte gräva ned den om det stör.

Som sagt, det är berg under stenen så det går inte att gräva ned den och den är för tung för att flytta. Jag vill lägga en ångspärr på hela marken och då tror jag att resultatet blir bättre om stenen försvinner.

Nu är projektet pausat i och med att kylan har kommit och RF sjunkit rejält!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.