Hej!
Vi har precis gått över till Greenely och jag försöker lära mig hur appen funkar och hur jag kan göra jämförelser. Vad jag förstår det kan jag se mitt snittpris för innevarande fram tills gårdagen och jag kan också se vad jag betalat dag för dag i snitt. Men var hittar jag smidigt jämförelsetal? Greenely redovisar spotpriserna mer än på timnivå. På typ Eons och Vattenfalls hemsidor kan jag ju se medelspotpris varje månad fram till innevarande dag (och efter kl 13 även morgondagen), men för att kunna jämföra med mitt snittpris behöver jag ju screenshota Eons/Vattenfalls uppgifter en dag för att först dagen efter kunna jämföra med mina faktiska siffror. Är det någon som har kommit på en smidigare lösning för att se medelspotpris historiskt? Jag hade också velat se snittpriset per dag för vanligt rörligt pris att kunna jämföra med mina dagssiffror jag får från Greenely. Är det någon som vet var jag kan hitta det jag söker.
Vi har precis gått över till Greenely och jag försöker lära mig hur appen funkar och hur jag kan göra jämförelser. Vad jag förstår det kan jag se mitt snittpris för innevarande fram tills gårdagen och jag kan också se vad jag betalat dag för dag i snitt. Men var hittar jag smidigt jämförelsetal? Greenely redovisar spotpriserna mer än på timnivå. På typ Eons och Vattenfalls hemsidor kan jag ju se medelspotpris varje månad fram till innevarande dag (och efter kl 13 även morgondagen), men för att kunna jämföra med mitt snittpris behöver jag ju screenshota Eons/Vattenfalls uppgifter en dag för att först dagen efter kunna jämföra med mina faktiska siffror. Är det någon som har kommit på en smidigare lösning för att se medelspotpris historiskt? Jag hade också velat se snittpriset per dag för vanligt rörligt pris att kunna jämföra med mina dagssiffror jag får från Greenely. Är det någon som vet var jag kan hitta det jag söker.
Greenly är väl dom som har individuella påslag upp mot 50%?B Blindalinda skrev:Hej!
Med Tibber får man fina APIer som t.ex. offpeak kan använda för att visa besparingen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår att du är nöjd med Tibber. Vet inte om jag var otydlig i min fråga eller om jag inte läser ditt svar rätt, men det jag vill veta är:
*Var kan jag se medelspotpriset hittills i månaden, exempelvis var kan jag idag (den 9 mars) se medelspotpriset för rörligt pris den 1–8 mars? Det är ju med en dags fördröjning jag själv kan se min förbrukning, medan typ Eon och Vattenkraft visar medelspotpriset för månaden fram till dagens datum.
*Var kan se varje enskild dags snittpris för rörligt pris? Jag har hittat sidor som visar dagens snittpris men hittar ingen som visar historisk data dag för dag.
*Var kan jag se medelspotpriset hittills i månaden, exempelvis var kan jag idag (den 9 mars) se medelspotpriset för rörligt pris den 1–8 mars? Det är ju med en dags fördröjning jag själv kan se min förbrukning, medan typ Eon och Vattenkraft visar medelspotpriset för månaden fram till dagens datum.
*Var kan se varje enskild dags snittpris för rörligt pris? Jag har hittat sidor som visar dagens snittpris men hittar ingen som visar historisk data dag för dag.
Attitudeswe skrev:
Medelspotpris är ett ganska ointressant jämförelsetal för en elkonsument. Om jag inte missat något så får du vänta tills förra månades pris för månadsrörligt pris publiceras om du vill jämföra med kostnaden för ditt timpris.
Jag tycker att det är högst relevant då jag väljer mellan ett rörligt avtal och ett timprisavtal. Jag förstår inte varför man nödvändigtvis måste svara på inlägg utan att alls ha intentionen att svara på den frågan som är ställd.
A alfista skrev:
I det valet är det tämligen ointressant. Det kan väl vara lite av intresse under månaden för att se hur man ligger till. Men man måste ju vara medveten om att ingen debiteras efter månadsmedel.
Men då är det inte medelspotpris du skall jämföra med. Jag har inte sett någon som presenterar medelspotpriser i den formen du söker, antagligen eftersom det inte går att ha till speciellt mycket.B Blindalinda skrev:
Men går du till https://www.vattenfall.se/api/price/spot/average/2023-03-01/2023-03-08?lang=sv så svarar Vattenfall på din fråga, även om formatet inte är så elegant. Datum får du anpassa efterhand.
Jag förstår att medelspotpriset är det jag ska jämföra med först efter månaden är slut (då de med rörligt pris faktiskt vet vad får betala) , men på vägen tills måndagen är slut vill jag också kunna jämföra mig både spotpriset dag för dag (men med någon dags fördröjning eftersom jag inte ser min egen förrän dagen efter) och så långt månaden har kommit. När jag hade rörligt på Jämtkraft så kunde jag som inloggad se vad snittpriset hade varit historiskt, jag kunde då gå in och välja om jag ville se snitt per dag, månad eller år. Detta funkade även innan månaden var slut. Den funktion kommer jag inte åt nu när jag inte är kund längre men de siffrorna måste ju finnas någonstans. Jag har ju sett sidor som redovisar dagens snittpris, men hittar inte gårdagens eller där jag själv kan välja ett spann av dagar jag vill se.
Jag fick inte din vattenfalls-länk att fungera eller jag först åtminstone inte hur jag ska lösa den. Kan du vara snäll och göra ett nytt försök så kan jag se om det är det jag är ute efter alt förklara hur den ska läsas.
Jag fick inte din vattenfalls-länk att fungera eller jag först åtminstone inte hur jag ska lösa den. Kan du vara snäll och göra ett nytt försök så kan jag se om det är det jag är ute efter alt förklara hur den ska läsas.
A alfista skrev:Men då är det inte medelspotpris du skall jämföra med. Jag har inte sett någon som presenterar medelspotpriser i den formen du söker, antagligen eftersom det inte går att ha till speciellt mycket.
Men går du till [länk] så svarar Vattenfall på din fråga, även om formatet inte är så elegant. Datum får du anpassa efterhand.
Redigerat:
Nej, så är det inte. De med månadsavräkning betalar inte ett pris baserat på medelspotpriset.B Blindalinda skrev:
De betalar ett viktat värde baserat på hela kollektivet.
Nej, enda ett medelspotpris egentligen är meningsfullt att jämföras med är andra medelspotpris. Exempelvis över tid för att se prisutvecklingen på börsen eller mellan olika elprisområden. Titta på medelspotpriset för SE3 i Februari, det var drygt 82 öre, Vattenfalls kunder fick betala drygt 95 öre (ca 88 öre om vi drar av deras påslag och elcertifikaten), skillnaden kan vara både större och mindre mellan månader och det skiljer även mellan elhandelsbolag så skillnaden kan vara större än så.B Blindalinda skrev:
I praktiken är skillnaden mellan timpris och månadsrörligt sällan jättestor så om det diffar 5-15 öre mellan medelspotpris och verkligt månadsrörligt så blir det lätt missvisande att jämföra mot timpris mot medelspotpris.
Det du vill ha har jag aldrig sett någon publicera och jag vet inte om elhandelsbolagen kan ge en exakt siffra dag för dag ens om de ville.
Den länk jag skickade funkar, den returnerar data i en JSON-struktur. Kör du Firefox-läsare på en dator blir det i alla fall ganska läsbart.
Efter vidare googling har jag nu hittat det jag söker. På Elbruk.se redovisas dagspriser även för historiska datum. Där kan jag läsa om det genomsnittliga dagspriset som betalades.
https://www.elbruk.se/timpriser-se4-malmo
https://www.elbruk.se/timpriser-se4-malmo
Men det är fortfarande ett rakt medelvärde av spotpriset, inte vad kunder med varken timpris eller månadspris verkligen betalar. Det blir jäkligt svårt att slå en sådan orealistisk siffra, i synnerhet med en leverantör som Greenely som brukar ha relativt höga inköpsrelaterade påslag.
Hos mig som har timpris stämmer det på pricken med Nordpools månadsmedelvärme om jag inte brytt mig om att flytta förbrukning. I min faktura specas elpriset per kWh samma medelvärde som jag själv räknat utA alfista skrev: