Byggahus.se
Jag har en spisfläkt från 90-talet. Man har byggt en klassisk design med integrerad fläkt och belysning. Men I år har de droppat endel från fläkten och de droppar även på lysröret med följd att strömmen går.
Att de bildas kondens i röret ut mot taket kan jag förstå men de måste väl vara anpassat för detta?
Visa bilaga 752092Visa bilaga 752093


Öppen avfrostad äldre kylskåpsdörr med rost och skador, som behöver renovering eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögel och smuts på köksfläkts filter och omgivning. Behov av rengöring och underhåll synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fläkten verkar vara som en slags kassett som är inmonterad
 
Kan det vara så enkelt att filtret är täppt så inte vattenångorna kommer igenom? Testa rengöra filtret🙂
 
Brukar finnas en avrinning, ser ut som något typ av ventilationsaggregat... Rejält rostigt. Kanske dags för en genomgång?
 
Men problemet som uppstår är att den mitt på dagen börjar droppa vatten när ingen är hemma så något kondenseras och rinner tillbaka ut ur fläkten och på lysröret. .

Var ska avrinningen finnas och var leds denna ut? Att kondens bildas borde vara ett faktum så jag förstår inte hur man löser själva avrinningsproblematiken?
 
Kallras om fläkten inte är igång. Kall luft rinner ner i trummor och fläkt. Är högsta poäng för att få kondens. Finns det kallrasspjäll monterat, brukar sitta direkt i plåthålet där utgående rör/slang kopplas på.
 
Det vet jag inte om de gör. Är det ett mekaniskt spjäll som öppnar sig när luft vill tränga igenom och som stänger sig när luftdraget försvinner?
Jag kan inte se vart luften leds ut men eftersom själva fläktarna sitter på sidan antar jag att fläktröret går in i väggen och sen upp på min vind.
Smutsig, försummad luftkonditioneringsenhet med dammiga filter och rostfläckar. Behov av rengöring eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gammal, smutsig, rostig värmeväxlare med synliga fläktblad och behov av rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Den är säkert av plast och här finns hur dom i plast ser ut och sitter i fläktens röranslutning, lite nertryckt. Du måste lossa Rör/slang på fläkten för att se den.
ttps://www.google.com/search?q=kallrasskydd+köksfläkt&oq=kallrasskydd+&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgBEAAYgAQyBggAEEUYOTIHCAEQABiABDIHCAIQABiABDIGCAMQRRg7MgcIBBAAGIAEMgcIBRAAGIAEMgcIBhAAGIAEMgcIBxAAGIAEMgcICBAAGIAEMgcICRAAGIAE0gEIODAwM2owajeoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Vart ingen bra länk , sök på kallrasskydd köksfläkt
 
Okej men verkar inte som man kommer åt den utan att plocka ner hela fläktsystemet.
På framsidan fläkten är idag en liten hylla och jag undrar om denna är tänkt att öppnas för att inspektera? Finns inga skruvar eller något dock att lossa…nån som sätt denna modell förut och vet mer? Den är från 1990.
 
  • Kökshylla med neonhjärta, konst, tegel, köksredskap, mörk bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK då är jag med. Det är nog från början en spishuv för kanske vedspis och vid ändring till elspis så blev det inget självdrag. Finns fläktar som monteras i sådana huvar. Dom trycks upp i huven och skruvas fast, antingen rakt upp med lååånga skruvar i sidorna ovanför fläkten eller i någon form av trä som satts på sidan och där skruvats upp. Om du tittar underifrån fläktens yttre sidor så kn det vara 2 på varje sida små hål och då menar jag små hål. Ca upp till 4 - 5 cm upp hålet finns skruven. Riktigt lurigt att ta ner den, den nog faller ner, när 2 st skruv tas bort på ena sidan. Bäst är att på mitten bygga upp med trä som håller den på plats när skruvarna tas bort, då kan man även komma åt skruvarna. Skitjobb är vad det är med sådant montage, men finns inget annat sätt.
 
Huset är byggt på 90-talet så jag tror inte man haft vedspis. På motsatt soda väggen sitter en kamin som också varit där sedan huset byggdes.
 
Men att fläkten är monterad i kupan underifrån.
 
Ja precis, den är 52cm lång och 26cm bred vilket verkar vara det mått som gäller när jag kollar runt på nya. Samtliga jag hittat har utsuget upptill, men när jag tittar in i min ser jag inget utsug, bara fläktar som sitter på sidan, får mig nästan att tro att utsuget går in i väggen och sen upp till vinden där jag ser rörkanalen.
https://www.elgiganten.se/product/v...VMhiiAx0VRAyeEAQYCiABEgKQo_D_BwE&gclsrc=aw.ds
 
S
Med tanke på hur rostig och ful den är på insidan så är inte fuktproblemet ett nytt problem. Om det finns ett ventilationsläge där fläkten går på lågfart så lämna det igång och se om problemet försvinner. Om det går det så lär det garanterat vara kondensering.
 
När jag kör fläkten droppar inget…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.