6 760 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Spegelbelysning i badrum eldragning
Sida 1 av 2
Är snart färdig med toarenovering,,håller på med att planera el och belysning.
Har satt en apparatdosa "bakom" spegelns plats,,tanken var att köpa spegel med inbyggd belysning.
Nu har tankarna mer gått åt att ha en vanlig spegel och med en separat lampa som jag sätter ovanför spegeln.Behöver ju få ström till lampan .Enda rimliga alternativet är väl att dra en kabel från dosan bakom spegeln synlig på kaklet upp till lampan?
Eller e det dumt eller ajabaja?
Har satt en apparatdosa "bakom" spegelns plats,,tanken var att köpa spegel med inbyggd belysning.
Nu har tankarna mer gått åt att ha en vanlig spegel och med en separat lampa som jag sätter ovanför spegeln.Behöver ju få ström till lampan .Enda rimliga alternativet är väl att dra en kabel från dosan bakom spegeln synlig på kaklet upp till lampan?
Eller e det dumt eller ajabaja?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Jag ser inget fel med det.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Får du plats med kabeln bakom spegeln då?
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Förr fick man inte det, men det var länge sedan (80-talet?). Numera krävs ju JFB för all el i badrum, så då tillåts mer (förutsatt att man håller utanför de klassade våta områdena). Dessutom är ventilationen ofta bättre idag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Det är ju fortfarande en bra praxis !
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, oftast (inte alltid) så är det bättre med ett doslock på tapeten utanför istället för på kaklet i badrummet.
//Patrik
//Patrik
Moderator
· Stockholm
· 57 965 inlägg
Varm fuktig luft bör inte kunna komma in i röret eller helst inte ens i en kopplingsdosa, eftersom den ger kondens när den når kallare rör/ledningar, varpå det sakta men säkert kommer droppa lite fukt ur kabelröret (eller samlas fukt i dosan) om det inte tätas.templar skrev:
Jag tror att praxis är en klick silikon i röret om vanlig FK kommer rakt ut, men det är antagligen någon annan metod som gäller om du använder en dosa.
För att slippa dosa bakom spegeln kan du dra t.ex. EKK hela vägen även genom röret/slangen fram till kopplingsdosan (och skala bort ytterisoleringen från strax innanför där röret/slangen kommer ut, så blir den inte så jobbig att få in i slangen/röret).
Det är inga problem med kondens i dosor i våtutrymme (badrum) när det gäller luftfuktigheten, det sitter ju alltid dosor för tex. brytare, uttag och armaturer och det är inga problem. Dock ska/får dom naturligtvis inte sättas i zoner där dom NORMALT kan bli utsatt för sprut.
Våtrum har ju även olika zoner för tätskiktet och vissa delar av våtrum behöver ingen fuktspärr alls.
Våtrum har ju även olika zoner för tätskiktet och vissa delar av våtrum behöver ingen fuktspärr alls.