Byggahus.se
Hej,

Har precis beviljats bygglov av en tillbyggnad och börjar så sakteliga inse att kostnaden för underarbetet riskerar att bli väldigt dyrt. Detta då jag har en sutterängtomt med inslag av berg så kommer det fodras en del schaktning och sprängning. Bara grävning och gjutning av platta 220.000 kr för 90 m^2. Tillkommer sprängning. Då allt riskerar att bli väldigt kostsamt så slog tanken att skippa undervåningen helt!

Bifogar fasadritningen som på bild innehåller både befintligt hus (den vita huskroppen) samt tillbyggnaden (tydligt markerat).

Vill därför bolla idén med någon om att bygga enbart övervåningen av tillbyggnaden (se bild). I min lite naiva värld är den billigaste lösningen att bygga den på pelare och balkar. Är det en bra lösning? Finns det andra lösningar?

Det ska tilläggas att befintlig del av huset står på en torpargrund på berg.
 
  • Arkitektoniska ritningar av en husfasad, med befintlig byggnad och en markerad tillbyggnad planerad på en sluttande tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pelare och balkar är absolut en bra konstruktion välbeprövad och ingen problemkonstruktion. se till att alla hamnar på berg.
Ett alternativ är ju murad krypgrund på den delen också som på huset, det blir ju inte heller så dyrt.
 
  • Gilla
humla75
  • Laddar…
De 90 kvadraten källare du bygger kommer att framstå som billiga jämfört med att bygga motsvarande större i marknivå. Precis som läge, läge, läge gäller yta, yta, yta i min värld.
 
  • Gilla
Mridhe
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Pelare och balkar är absolut en bra konstruktion välbeprövad och ingen problemkonstruktion. se till att alla hamnar på berg.
Ett alternativ är ju murad krypgrund på den delen också som på huset, det blir ju inte heller så dyrt.
Min tanke är att pelare och balkar ska skapa ett mer luftigt intryck. Jämfört med murad krypgrund. Min vision är då att övervåningen "svävar". Låter det som jag kan vara på rätt spår?

Och bara så jag förstår vad detta innebär: jag behöver fortfarande blottlägga berget på lämpliga ställen (kanske inte behöver gräva upp lika mycket) på tomten där pelare ska fästas? Men det borde alltså bli betydligt mindre grävjobb jämf med att gräva för platta. Dessutom slipper jag sprängning.
 
G Guson skrev:
De 90 kvadraten källare du bygger kommer att framstå som billiga jämfört med att bygga motsvarande större i marknivå. Precis som läge, läge, läge gäller yta, yta, yta i min värld.
Överväger alltså att göra en betydligt mindre tillbyggnad än först planerat. Och disponera den något mindre tillbyggnaden mer effektivt än vad tidigare var tänkt.

Mina lösa tankar bygger på att jag då slipper kostnaden för omfattande schaktning, sprängning, plattläggning. Och naturligtvis kostnaden för att inreda en hel ny undervåningen. Istället flyttar jag upp funktionerna till övervåningen. Men detta förutsätter att pelare och balkar blir en billigare lösning.

Hur kan man på ett lekmannamässigt sätt gissa sig fram till vad kostnaden för pelare och balkar kan hamna på?
 
Jag tycker att idén med en tillbyggnad som står på synliga pelare är både tilltalande och lämplig. Eftersom det är berg under uppstår inga grundläggningsproblem. Det är mycket bättre att ha det helt öppet och på så vis slippa krypgrundsproblemen. Byggnaden måste dock utformas med en viss snits för att det skall se bra ut. Bland annat så kan pelarna behöva överdimensioneras för att få rätt proportioner.
 
J justusandersson skrev:
Jag tycker att idén med en tillbyggnad som står på synliga pelare är både tilltalande och lämplig. Eftersom det är berg under uppstår inga grundläggningsproblem. Det är mycket bättre att ha det helt öppet och på så vis slippa krypgrundsproblemen. Byggnaden måste dock utformas med en viss snits för att det skall se bra ut. Bland annat så kan pelarna behöva överdimensioneras för att få rätt proportioner.
Tack för din kommentar och tipset!
 
Hemmakatten
Om du enbart tänker dig att bygga övervåningen så behöver du ett nytt bygglov eller åtminstone ett reviderat sådant. Det är inte alls säkert att du beviljas nytt bygglov beroende på hur kommunen bedömer att det ändrade fasadintrycket passar in eller inte.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ändringen kan komma att kräva ett reviderat bygglov, men det är inte säkert. Frågan måste självklart stämmas av med bygglovsarkitekten.
Allmänt så är den viktigaste bedömningsgrunden vid alla bygglovsärenden: vad står det i detaljplanen? Jag har svårt att se hur en detaljplan skulle se ut som inte skulle tillåta en mindre tillbyggd area och en tekniskt och funktionellt bättre lösning. Däremot ställer många byggnadsnämnder idag högre krav på bygglovshandlingarnas utseende. Men de befintliga ritningarna ser rätt proffsiga ut.
 
Min plan är i såna fall att kontakta min arkitekt (som också kommer att agera KA). Så får han avgöra om man ska chansa på att gå på det tekniska samrådet med kommunen (med det befintliga underlaget) och ta diskussionen där på plats. Det hade ju varit toppen att få startbesked så man kan få sätta igång. Men med kravet att handlingarna tex ska revideras som ett steg i KA-planen eller liknande.
 
Mycket bra att du har en arkitekt engagerad. Det underlättar kommunikationen med bygglovsavdelningen oerhört mycket.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Kostnadsmässigt för materialet, vad får man räkna med mellan tummen och pekfingret?

83 m^2 boyta att hålla upp och avståndet mellan berg och bärande balkar kommer variera mellan 1,5-2,5 m.
 
B butchbob skrev:
Kostnadsmässigt för materialet, vad får man räkna med mellan tummen och pekfingret?

83 m^2 boyta att hålla upp och avståndet mellan berg och bärande balkar kommer variera mellan 1,5-2,5 m.

Till grunden menar du?

Om bara plintar ska vara betong sådär det kanske 20000:- i material, ska även balkarna emellan vara gjutna så 50-60000:-
 
Det är många variabler som påverkar kostnaden. Vanlig färdig betong i hygglig hållfasthetsklass kostar kanske 1500 kr per kubikmeter. Det går ju inte åt så mycket betong, kanske 3 kubik om du skall gjuta både pelare och balkar (om ritningens skala stämmer), men om man inte kommer fram med en vanlig betongbil så krävs en pumpbil och det blir ganska mycket dyrare. Dessutom bör pelarna och balkarna gjutas i två omgångar, så det blir två transporter. Formvirke och armeringsstål kostar heller inte så mycket, men arbete med formsättning och gjutning som i detta fall bör göras av proffs kostar en hel del. Dessutom måste grundkonstruktionen projekteras ordentligt.

Ett alternativ till betong är limträ. Det går att göra ganska snyggt och blir nog väsentligt billigare. Man kan också tänka sig murade och putsade pelare i kombination med stålbalkar, fast det blir nog lite dyrare
 
J justusandersson skrev:
Vanlig färdig betong i hygglig hållfasthetsklass kostar kanske 1500 kr per kubikmeter
Kanske är det stora lokala prisvariatinoner men här, är det iaf svårt att komma under 2500-3000:- med moms frakt och utläggningstid.
Har på dom flesta projekt runt 1,5 mil till betongsationen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.