1 534 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Spackling
Hej, jag håller på att fixa och dona har sökt efter liknande problem men tyvärr inte blivit klokare. Men det säger kanske mest om min kompetens. Men vi håller på att riva gamal tapet, den dras av lätt men det känns som gipset bakom luddar sig. Jag antar att det är många år sedan förra ägaren målade om. Det sitter idag väv och vi ville inte ha den konturen. Är det bara till att spackla på gipsen fast den är lite luddig eller måste man byta gipsskivorna också.
Moderator
· Stockholm
· 57 631 inlägg
Osäker på vad du menar med "luddar". Är papperlagret på skivan kvar, så borde den inte behöva bytas.
Men om pappret följer med när du drar av väven, så blir skivan ostadig.
Men om pappret följer med när du drar av väven, så blir skivan ostadig.
Du kan använda renoveringstapet innan du hystar på den vanliga tapeten, ifall du känner dig osäker.M MrHoerlin skrev:
Pappret på gipsskivan är till för att förhindra att skivan böjs så pass mycket att den kan knäckas, vilket tyvärr inte är särskilt mycket. Så om pappret som satt på gipsskivan rivs dän, så att gipsen blottas (testa att krafsa lite med naglarna så ser du snabbt om det är gips som blottläggs), så behöver du något som fyller den funktionen. Men en välklistrad renoveringstapet bör räcka.
Sen böjs ju inte en fastskruvad gipsskiva särskilt mycket heller.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 996 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 996 inlägg
Eftersom du skriver att det är luddigt funderar jag på om det du har rivit ner är det yttre lagret av en spaltbar struktur/vävtapet för det undre papperslagret var luddigt på den spaltbara strukturtapet som vi rev ner. Jag har för mig att vi slipade luddet lätt innan vi spacklade och målade.M MrHoerlin skrev:
Klicka här för att svara