Spackla som ett proffs

4k läst  5 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Det är en konst att spackla snyggt och hållbart. VI pratade med ett riktigt proffs om vad du ska tänka på för att spackla med gott resultat.

Du kan läsa artikeln här: Spackla som ett proffs

2. S
    Medlem Nivå 8
    Just spackling är ett av de få arbeten jag anlitat folk för. Detta då jag sett resultatet i min kollegas kök som renoverades för mååånga tusenlappar och valt att göra ytarbetet själv. Där syns varenda liten skarv, ojämnhet och armeringstejp(?) i skarvarna. Inte så kul att kosta på en större renovering och se allting raseras av något så simpelt som spacklingen.

3. R
    Medlem Nivå 1
    Man får höra olika hela tiden; att det är svårt för en amatör och att det är relativt enkelt för en amatör...
    Undrar om det finns kvällskurser...? :)
    Vi har (till en början) ca 30kvm rum som behöver spacklas. Detta ville yrkesmän ha 17000kr (!) för :-O och jobbet kunde ske först två månader bort... Vid en så omfattande renovering som vi gör så finns inte de pengarna! Vi får se hur det blir...

4. M
    Medlem · Nivå 11
    Från artikeln:
    1. Remsa monteras och mediumspackel appliceras i ordentlig mängd. Dra försiktigt av överflödet med spackelspaden och låt torka ordentligt.
    2. Fyll på skarven med ännu en omgång mediumspackel, dra av överflödet och låt torka ordentligt.
    3. Ska du måla väggen finjusterar du genom att fylla i skarven ännu en gång men denna gången med finspackel. Ska den däremot tapetseras kan du använda mediumspackel för omgång tre med. Låt återigen torka ordentligt.
    4. Slipa.

Jag tycker det krävs en lättare slipning mellan varje spackling för att bli av med toppar, ojämnheter och sånt som annars gör det väldigt lurigt när man ska på med nästa lager. Men det hade varit skönt att slippa (slipa mellan varje omgång) så om det finns en bra teknik så lär jag mig gärna.

5. Robert63
    Medlem · Nivå 8
    Ett tips dom glömmer är att aldrig stoppa tillbaka spackel i burken. Är det väl uppe, släng det istället, riktigt trist att få skit i spacklet.

Själva spacklingen är inte speciellt dryg, det är slipandet som knäcker, speciellt om man är amatör. Jag har investerat i en sådan här, klart guld. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Tak--och-vaggslip-R600A-2000035701/

6. anders07
    Medlem · Nivå 14
    Det räcker oftast att bara dra av med spackeln för att få bort kullar och bubblor. Slipning ska inte behövas mellan varven (om du inte lägger på för tjockt förstås).

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: