God fortsättning allesammans. Jag är i renoveringstakter såhär innan 2022 och har precis slagit upp gips i ett rum, men insåg precis efter andra spacklingen att jag har gjort ett misstag, jag råkade sätta "armeringen" i springorna mot gipset, av vad jag har lärt mig så ska man egentligen spackla lite och sedan sätta tejpen eller nätet i spacklet. Kommer det här att påverka eller blir effekten densamma fast det inte är spackel bakom?

Mvh,
Gustav.

Om det är armeringsnät så spelar det nog mindre roll.

Har du satt glasfiberremsor eller pappremsor? Har du satt glasfiberremsor så kommer ju spacklat bakom endå.

D
Det finns tom armeringsnät med klister, gjorda för att klistras på först, för att sen spackla över. Målarnas regler tvingar dem för övrigt att använda pappersremsa som armering. Pappersremsor anses vara (och är nog) starkare men jag har alltid avskytt att arbeta med pappersremsor och inga av mina fogar med nät har spruckit. Det avgörs nog om rörelseriktningen går rätt i förhållande till nätet.

Jag har själv precis övat på en vägg med pappremsa och det blev ok, på två tredjedelar :rolleyes:

Man måste ha koll på spackeltyper också tydligen, som passar till pappremsor. Nu sätter jag först spackel i försänkningarna, sedan våtrumslim till remsorna och sist ett lager spackel till med torktid mellan alla moment. Är man målare gör man allt med rätt produkter och genomför det som ett moment med bara pappremsa och spackel…

Glasfiber/armeringsnät är betydligt enklare på det viset.

Jag använde fibernät, hittills har ingenting spruckit och resultatet blev bra. Jag kommer nog göra på samma sätt i nästa rum då det var betydligt mindre kladdigt och jobbigt i min åsikt

• Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.