Jag har ett spabad från cirka 2017 som har bestämt sig för att starta en sidoverksamhet med dropp. Kundtjänst hos olika spa-aktörer svarar inte, så jag testar här. Jag lägger upp 2 bildcollage (numrerade) och här är läget.
Problem A: Läckage vid vattenfallsvredet eller reglaget
Det läcker vid vredet eller reglaget för vattenfallet. Jag har plockat loss en grå gängad del, en vit låsring och en packning eller tätning. Den grå gängade delen ser ut att vara skadad eller bruten i kanten (syns på bilderna).
Frågor A
- Är detta normalt en standard genomföring med packning som man byter komplett, eller kan man byta bara packningen och få det tätt?
- Om den grå delen är skadad, är det då byte av hela genomföringen som gäller?
- Finns det någon vanlig fälla här, till exempel fel montering eller att packningen måste sitta på ett visst sätt?
Problem B: Läckage vid slanganslutningar (3 st)
Jag har 2 läckor vid slangar där det sitter pressade eller krimpade klämmor (inte vanliga skruvklämmor). Det droppar i anslutningen.
Frågor B
- Vad brukar ni ersätta sådana pressade klämmor med i spabadsmiljö: rostfria slangklämmor, fjäderklämmor eller öronklämmor av Oetiker-typ med tång?
- Är det värt att byta klämman och köra vidare, eller tyder det oftast på att slangen är trött och bör kapas eller ersättas?
Läckage i själva kopplingen på röret (1 st)
Det läcker i en ihopkoppling på ett vitt rör (syns i collage 2, punkt 3).
Frågor
- Ser det här ut som en gängad koppling med packning, eller en limmad polyvinylklorid-koppling?
- Om det är limmat: är kapa bort och limma nytt rätt väg, eller finns det bättre metod i trånga utrymmen?
- Om det är gängat eller en unionskoppling: ska man byta packning, gängtäta eller byta hela kopplingen?