Byggahus.se
Hej!
Har några frågor jag hoppas någon har svar på?
Har en sommarstuga på 48kvm som jag tänkt bo i över vintern för att slippa pendla.
Den har inga värmekällor, bortsett från billigare el-element och de har redan nu visat att de inte räcker till?
Stugan ligger för tillfället på 13 grader med två element och det är för lite.
Har pratat om någon form av kamin eller värmepump?
Huset är dåligt isolerat och rätt så dragit. Huset har heller ingen skortsten.
Vad har ni för råd? Hur funkar det med rökrör osv?

Alla svar och tips uppskattas.
 
Är väl inte så mycket att fundera över. En luft/luft värmepump känns som det givna valet!
 
Hur är det givet? :)
 
Det var kanske lite förhastat. Beror ju lite på långtidsplanen. Handlar det bara om en vinter kanske det är bättre att köpa en 2kw byggfläkt och ställa dit för att hjälpa de befintliga elelementen.

Att det var givet menar jag att det är ett så litet utrymme så en LLVP klarar enkelt av att hålla det varmt, dessutom betydligt billigare i drift! En kamin är visserligen mysig men den håller bara värmen när du eldar i den. Större investering är det också!
 
Korvgubbe
Jag tror också att en L/L-pump blir billigast och enklast. Även om varje stuga värd namnet förtjänar en riktig brasa. ;)
 
Tack för svaren. Vad kan ni tänka er att det hamnar? Inkl installation? Har googlat mig sönder och samman och det finns ju massvis.

@korvgubbe: Det kommer, tro mig! Får ta en sak i taget :)
 
Skulle säga mellan 15-20k om du ska ha en bra LLVP! En från jula som du kopplar in själv kan du nog komma ner i runt 4-5 k, men det är inget jag skulle rekommendera. Mitsubishi FH35 är en bra och tillförlitlig pump, pris runt 13 tusen + installation.

För att ge lite bättre råd får du tala om hur kraftiga elementen är som sitter där nu, menar du att dom inte orkar få upp tempen över 13 grader nu? Med utetemp dygnsmedel på runt 7!
 
I ditt fall låter en skorstenslös pelletskamin som en tänkbar lösning. Du kan få en Ariterm Mysinge + KMP Drag för omkring 35000:- installerat och klart. En pelletskamin ger både bras-mys och värme.

Frågan är dock hur detta står sig mot en luftvärmepump. En luftvärmepump ger ju åtminstånde på pappret hyfsade COP-tal långt ner under nollan och pellets kostar väl omkring 60 öre/kWh? Om du betalar 1,20 kr/kWh för el så producerar en luftvärmepump med COP 2 värme till samma peng som pelletskaminen, och då har luftvärmepumpen en massa andra fördelar såsom lägre investeringskostnad, betydligt mindre arbete och möjlighet att använda luftvärmepumpen både som grundvärme då stugan inte används och som kylare på sommaren.

Andra tips kan vara att ta en titt på isoleringen. Är stugan isolerad med spån så kanske du kan komplettera med en laddning cellulosafiber på vinden. Den mesta värmen går ut genom taket, så det kan göra rätt stor skillnad. Vi höjde temperaturen i vårt hus med 5 grader på övervåningen då vi tilläggsisolerade taket. Annars kan det vara en bra idé att sätta in innerfönster om det saknas, samt att lägga ut en rejäl laddning med trasmattor på golvet och köpa in raggsockar och varma täcken till sängen.
 
sarah9 skrev:
Tack för svaren. Vad kan ni tänka er att det hamnar? Inkl installation? Har googlat mig sönder och samman och det finns ju massvis...
Pris 12,990 ink moms med standard installation och ROT-avdrag

http://www.varmepumparhalmstad.se/msz-ge.html
 
Skall du inte alltid ha det uppvärmt i framtiden så går ju vattenburna system bort.
Så elradiatorer kompletterat med L/L-pump är nog en rätt bra lösning.

Har du möjlighet att öka isoleringen på tex vinden eller sätta in extraglas i fönstren så kanske det är ngt att tänka på också ?

Sen tycker jag iof som ngn ovan att en stuga förtjänar en braskamin :)

/K
 
Om stugan är dragig så är det det du ska åtgärda först. Du kan tilläggsisolera ihjäl dig utan att stugan blir så mycket varmare för det. Det är dessutom billigt. Bara att gå runt och känna var det drar in kalluft. Det är allra enklast att göra när det är kallt och blåser lite. Då trycks luft in på den sida det blåser från. De flesta läckor känns direkt. Så det tar lite tid att täta alla läckor då det behövs vind från alla håll. Dock finns det ju ett antal standardställen att gå på direkt: mellan ytterdörr och karm samt karm och vägg, samma sak med fönstren, längs alla golvlister och taklister, samt ev mushål el andra suspekta ställen.
När huset är tätat då kan det vara läge att öka på vinds-/takisoleringen ev.
Innanfönster om det är endast enkelglas du har nu.

LLVP är bra om huset har en öppen planlösning, annars inte. Jag bor i en gammal skånelänga med garanterat icke öppen planlösning och vår LLVP värmer i stort sett inget mer än rummet den sitter i. Då har jag ändå installerat mekanisk till och frånluft i hela huset som gör att luften flyttar runt i huset. Vår LLVP sparar mellan tummen och pekfingret ca 1000-2500 kWh/år. Utifrån ekonomiska skäl är det omöjligt att räkna hem den investeringen. Det är mycket billigare och enklare att sätta in ytterligare några elelement. Särskilt om vi talar temporärt vinterboende en säsong. Om huset ska (kommer att) rustas upp till permanentstandard så småningom så ta alla investeringar då. Det brukar bli rätt omfattande förändringar, samt att många planer aldrig implementeras pga livets olika små egenheter.
Elelement är dessutom väldigt bekväma, tysta, praktiska och reglerbara. Det är lätt att sänka värmen på natten och på dagen när du är på jobbet, el på helgerna när du är någon annanstans.
 
vectrex skrev:
Skulle säga mellan 15-20k om du ska ha en bra LLVP! En från jula som du kopplar in själv kan du nog komma ner i runt 4-5 k, men det är inget jag skulle rekommendera. Mitsubishi FH35 är en bra och tillförlitlig pump, pris runt 13 tusen + installation.

För att ge lite bättre råd får du tala om hur kraftiga elementen är som sitter där nu, menar du att dom inte orkar få upp tempen över 13 grader nu? Med utetemp dygnsmedel på runt 7!
Jag har en jula pump som rullat i min sommarstuga i snart 2år, felfritt. Installerade den själv på en timme.
innan jag skaffade den hade jag en värmefilt :) det är underskattat ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.