1 037 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Soltech Home
Hej,
Försökt leta lite i forumet men hittar inget om detta företag. Generellt verkar "alla" solcellsföretag vara lite 50/50 på bra och dåligt om man läser recensionerna. Svår djungel det där. Har försökt att läsa på men blir dessvärre inte mycket klokare. Säljarna säljer och sen ett annat företag som installerar? En trevlig säljare är ju en trevlig säljare så blir det personligt liksom mer än själva företaget. Är totalt okunnig på detta och allt låter så jäkla bra jämt...😅
Har någon erfarenhet av detta företag?
Bra erfarenhet av annat företag? Gosol?
Vad är det viktigaste man ska tänka på?
Vad ska man fråga?
Vi har ett H-hus med höga skepp på gavlarna och lägre mittendel.
Hur jämföra offerter på ett bra och rättvist sätt? Vad ska man titta på, lätt stirra sig blind på slutpriset...
Olika typer av solceller, vad ska man välja?
30 paneler, 15 kW batteri, 20 kW växelriktare? Är det bra med kapacitet eller dåligt?
Tack på förhand för svar!
Försökt leta lite i forumet men hittar inget om detta företag. Generellt verkar "alla" solcellsföretag vara lite 50/50 på bra och dåligt om man läser recensionerna. Svår djungel det där. Har försökt att läsa på men blir dessvärre inte mycket klokare. Säljarna säljer och sen ett annat företag som installerar? En trevlig säljare är ju en trevlig säljare så blir det personligt liksom mer än själva företaget. Är totalt okunnig på detta och allt låter så jäkla bra jämt...😅
Vad ska man fråga?
Hur jämföra offerter på ett bra och rättvist sätt? Vad ska man titta på, lätt stirra sig blind på slutpriset...
30 paneler, 15 kW batteri, 20 kW växelriktare? Är det bra med kapacitet eller dåligt?
Redigerat:
När man monterar solceller vet man inte hur länge det tar innan det lönar sig ekonomiskt. Eller om det någonsin går med plus...L Leinemeine skrev:Hej,
Vad ska man fråga?
Men man vet att:
- det kostar att köpa in och montera
- husets utseende förändras. Snyggt vet jag ingen som tycker det blir, om man säger så.
- det är en sak till som kan gå sönder.
- elpriser, skatter och regler kommer ändras. Varje val är en risk.
- När solcellerna producerar el är el billig att köpa. När elpriset är som högst ger solcellerna inget.
- samt att alla säljare tycker det är fantastiskt bra
Så urbota nonsens svar att man vill gråta (eller ja i mitt fall bli så trött att jag var tvungen att skapa ett konto för att kommentera)Bönhas skrev:
När man monterar solceller vet man inte hur länge det tar innan det lönar sig ekonomiskt. Eller om det någonsin går med plus...
Men man vet att:
Man skall nog vara ganska insatt själv för att kunna avgöra om det är en bra ide med egen elproduktion i det enskilda fallet.
- det kostar att köpa in och montera
- husets utseende förändras. Snyggt vet jag ingen som tycker det blir, om man säger så.
- det är en sak till som kan gå sönder.
- elpriser, skatter och regler kommer ändras. Varje val är en risk.
- När solcellerna producerar el är el billig att köpa. När elpriset är som högst ger solcellerna inget.
- samt att alla säljare tycker det är fantastiskt bra
Jag tror at ts har fattat allt det du skriver men trots det valt att gå vidare. Eller vad tror du?
@TS, prognosen för "tillverkad solenergi" stämmer allt som oftast, i synnerhet om du bor i ett område som har solkarta.
Beroende på andra faktorer, som hur mycket du förbrukar och om du har elbil etc låter upplägget med x antal kWh solcell vettigt med 2*x kWh batteri samt viss marginal på invertern då den är det som man anmäler till elnätsägaren så den reserverar kapaciteten.
Jag hade kört på någon av dom etablerade på marknaden, typ asseblim, 1.5 grader, etc... Tyvärr även om marknaden nu kan anses mogen (¿) så måste du ha jävligt bra koll själv, och du måste ställa krav på din installatör på att trimma in anläggningen iaf hjälpligt. Har du redan typ en Energy wizard med historiskdata är det till hjälp, både för dig själv och leverantören du väljer...
Men man måste ha ett visst driv för att räkna hem det, alla klapp trän som är emot räknar bara med "60-öringen" men för mig resulterar den bara i runt 1500.- per år så jag har inte riktigt ens tagit med den i beräkningen på roi...
Samt jag ser heller inte solceller som ett alternativ till att leva på avkastningen för en globalfond... Men många gör gärna den jämförelsen... "Jag gör inte något åt mitt mögel i källaren då jag får bättre avkastning på börsen, och det mer än väl täcker upp kostnaden för min sjukhusvistelse på grund av diverse åkommor jag fått..." - ish
So in short, som vanligt, kör på en etablerad leverantör även om det kanske Inte är den billigaste (för att åla satan på väggen, förutsätt att dom konkar dessutom och se hur mycket drt skulle kosta att ersätta delarna... )! Googla varenda jävla komponent dom offererar, och väg för och emot.
Har ett eget driv att monitorera och förbättra (vissa AI drivna inverter gör faktiskt ett hygglo jobb nu så det går åt rätt håll med eget driv).
lev väl med lägre importerad el!
Fundera på ö-drift så du har stöm även om nätet ligger nere (kräver lite mer jobb från leverantören men långt ifrån så mycket skeptiska föreningen framhåller....)
Även om du inte har elbil installera iaf ett enkelt uttag då det även är avdragsgillt om du inte kommit upp till brytgränsen,borde gå att få som en "freebee" nästan...
Over and out! (raderar nog kontot nu)
Klicka här för att svara