Byggahus.se
E
1 Rumbuster skrev:
Ja visst är det en lösning. Vår fina utsikt har ju försvunnit hur vi än vrider och vänder på det...
Nej, men ni har ju en helt bländande utsikt!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
redep och 15 till
  • Laddar…
I
Detta problem åkte mina föräldrar på, några timmar under dagen så bländades dem i sitt vardagsrum. De pratade med grannen som såklart inte var intresserad av att göra något åt det. Efter några månader så försvann problemet då cellerna blev matta av skit. Man får bara hoppa de inte får för sig att tvätta dem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Där jag bor är det bygglov på alla solcells installationer som inte följer takets lutning, dvs all installation på marken.
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 2 till
  • Laddar…
Är väl läge att upptäcka hur mycket man gillar att lyssna på musik utomhus. Och att högtalarna bara råkar vara riktade mot grannens hus och kör ”Barbie Girl” på repeat, tja, sånt som händer liksom...

 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
DataJonny och 12 till
  • Laddar…
1 Rumbuster skrev:
Vår granne har byggt en vägg med solpaneler på en åker precis kant i kant med vår tomt.
Dessa behövde inget bygglov enligt grannen och vi hade därmed inget att säga till om.
Nu undrar jag om det kan vara okej att vi ska behöva vara bländade så pass att vi inte kan vistas i vårt kök/vardagsrum utan att dra för alla gardiner varje eftermiddag när solen är framme?

Min fråga till någon snäll och kunnig människa: Har vi någonting alls att säga till om, eller är det bara att gilla läget?

Lägger in en bild, inte helt rättvis men man ser ju klart att bländade, det blir vi........
(OBS bortse från oputsade fönsterrutor)
Man får inte lov att sätta solpaneler på åkermark.

Solceller på marken kräver i normalfallet inget bygglov.
Om solceller ska monteras på jordbruksmark krävs en prövning mot Miljöbalken.
 
  • Gilla
LadyS och 5 till
  • Laddar…
Förstår att det är störigt men tror du är tvungen att gilla läget? Om det inte krävs bygglov då. I min kommun gör (gjorde) det inte det.
 
  • Haha
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
TRJBerg
Som vanligt är plantering av Tujor en kraftfullt vapen.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
L.I
  • Laddar…
F
A Alexn72 skrev:
Vet inte riktigt hur detta kan vara ett problem och ännu mindre "förorening"
Det borde väl rimligen pågå en ganska begränsad tid under dagen.
Samt vara begränsad till samma tid på året...
Samma tid på året, Mars till Oktober. Det är väl extremt självklart att det är problem, olägenhet och förorening.
 
  • Gilla
redep och 9 till
  • Laddar…
1 Rumbuster skrev:
Vår granne har byggt en vägg med solpaneler på en åker precis kant i kant med vår tomt.
Dessa behövde inget bygglov enligt grannen och vi hade därmed inget att säga till om.
Nu undrar jag om det kan vara okej att vi ska behöva vara bländade så pass att vi inte kan vistas i vårt kök/vardagsrum utan att dra för alla gardiner varje eftermiddag när solen är framme?

Min fråga till någon snäll och kunnig människa: Har vi någonting alls att säga till om, eller är det bara att gilla läget?

Lägger in en bild, inte helt rättvis men man ser ju klart att bländade, det blir vi........
(OBS bortse från oputsade fönsterrutor)
Putsa fönstren så bländar de mindre
 
  • Haha
  • Gilla
gerva252 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Detaljplanerat område? Då krävs bygglov!
Det beror väl på vad det står i detaljplanen?
 
X xLnT skrev:
Det beror väl på vad det står i detaljplanen?
Inte många detaljplaner som har solpaneler på mark i dem.
 
1 Rumbuster skrev:
Ja visst är det en lösning. Vår fina utsikt har ju försvunnit hur vi än vrider och vänder på det...
Nu är det ju betraktaren som avgör, men fin utsikt är väl att överdriva det hela lite? Det ser ju ut som ni ser in på grannens tomt i ett villakvarter.
Jag hade först pratat med grannen och försökt hitta en lösning som fungerar för båda, därefter hade jag pratat med kommunen och frågat vad man måste förhålla sig till. Till sist hade jag skymt sikten mot panelerna på bästa sätt.
 
  • Gilla
Robban1234 och 2 till
  • Laddar…
I din egna länk står också ”Solceller på marken kräver i regel inget bygglov”

pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Detaljplanerat område? Då krävs bygglov!
 
  • Gilla
Sajlorjohan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Inte många detaljplaner som har solpaneler på mark i dem.
Så är det nog, jag har inte läst alla kommuners detaljplaner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.