Jag hade hit ett företag som heter SESOL att lämna offert på en anläggning. Kan noll och inget om detta, hur ser detta ut?

Min årsförbrukning av el är 13426kw/h om året sen jag bytte fönster.

Är detta ett bra företag, är sakerna de säljer bra? är priserna höga gentemot andra? Bild med solpanelsdata: återbetalningstid 17,6 år, årlig produktion 7700 kWh, avkastning 5,7% per år, 24 paneler, årlig intäkt 10780 kr, besparing 323400 kr över 30 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på offert från SESOL för solcellsanläggning med solpaneler, växelriktare, montagesystem och batteri, inklusive specifikationer och garantier.
Skapa konto
Offert för solcellsanläggning från SESOL med priser och detaljer angående installation och mobila tjänster, totalpris: 189 509 kr inklusive Grön Teknik avdrag.
Skapa konto

Såvida de inte skyfflat runt kostnaden för de olika delarna tycker jag batteriet är lite dyrt. Ett 16kwh sigenergy batteri med 17kw växelriktare bör du kunna få ned till 149' (inklusive installation).

E eddnjjn skrev:
Såvida de inte skyfflat runt kostnaden för de olika delarna tycker jag batteriet är lite dyrt. Ett 16kwh sigenergy batteri med 17kw växelriktare bör du kunna få ned till 149' (inklusive installation).
Googlade nu och finner detta tom.

Bild av tre Signergy SigenStor batterier på en grå bakgrund med priset 79 389 kr och texten 'Evify Fri frakt'.

Notera att det priset är efter det gröna avdraget.

M mattias1343 skrev:
Jag hade hit ett företag som heter SESOL att lämna offert på en anläggning. Kan noll och inget om detta, hur ser detta ut?

Min årsförbrukning av el är 13426kw/h om året sen jag bytte fönster.

Är detta ett bra företag, är sakerna de säljer bra? är priserna höga gentemot andra?[bild]
[bild][bild]
https://www.byggahus.se/forum/threads/sigenergy-vaexelriktare-batteri-sigenstor.512599/post-5774132

Så 15 000 mer än en annan på forumet. Och tycker även det är för dyrt idag då priser har gått ner.

När jag kollade efter solceller så var Sesol ganska så långt efter billigaste installatör som var den lokala elektrikern.

Sen var killen från Sesol mer av en säljare, medans den lokala elektrikern hade mer kunskap om solceller och kunde ge bättre svar på frågor som jag hade.

Så kolla gärna med flera företag.
Kolla även med grannar och vänner vilka erfarenheter dom har, och vem dom har tagit till hjälp för installation.

S
Hur ska solsellerna installeras? 7700 kWh årlig produktion på 11 kW installerad effekt är väldigt lågt.

S sinuslinus skrev:
Hur ska solsellerna installeras? 7700 kWh årlig produktion på 11 kW installerad effekt är väldigt lågt.
En byggnadsmodell med solpaneler på taket visas på en satellitbild, med skuggning i öster för att simulera växande skog.
Skapa konto

Tyvärr är söder den riktning som blir nedåt på bilden, berg i öster med skog som kommer växa, så han la på skuggning i öster pga det.

Det var en väldigt lång återbetalningstid. Granska kalkylen noga, stor risk för glädjekalkyl. När väderberoende kraft producerar som mest blir priset ofta lågt eller t o m negativt. Jämför med vad en portfölj med indexfonder ger på motsvarande tid.

T TommyC skrev:
Det var en väldigt lång återbetalningstid. Granska kalkylen noga, stor risk för glädjekalkyl. När väderberoende kraft producerar som mest blir priset ofta lågt eller t o m negativt. Jämför med vad en portfölj med indexfonder ger på motsvarande tid.
Ja, det är just återbetalningstiden jag hänger up mig på.

Orsaken jag kollar solceller med batteri är om det skulle hjälpa mig med effekttopparna, särskilt vintertid genom att kunna ladda upp vid billiga timmar (23-05) och nyttja vid dyra (kl16-21). ca 65% av min årsförbrukning är under perioden nov - mars.

Har du vattenburen värme så kanske du ska fungera på att värma vatten i ackumulatortankar istället för att ladda ett dyrt batteri med klen kapacitet. Jag hade funderingar på ackumulatortankar men det är för osäkert med effektavgifter och frekventa ändringar av priser så jag avvaktar. Har du värmepump redan med den låga förbrukningen? Annars är nog lämplig värmepump lättare att räkna hem på kortare tid.

• Gilla
Frsto
  • Laddar…
S
M mattias1343 skrev:
[bild]

Tyvärr är söder den riktning som blir nedåt på bilden, berg i öster med skog som kommer växa, så han la på skuggning i öster pga det.
Okej. Jag har 7,8 kW installerad effekt som gett ganska precis 6700 kWh per år. Och då är det inte helt optimalt heller.
Inget batteri.

17 år är som flera sagt lång tid om man gör det för ekonomisk vinning.

Oavsett om du skaffar batteri och solceller så ta in två offerter till.
Sesol är stora och seriösa men många led av anställda som ska ha lön. Först en säljare, sen en projektör (som kanske inte tycker som säljaren), och sen antagligen projektledare och montageteam.

Bilden visar min anläggning hittills 2025. De 11 stycken i klunga till vänster ligger på ett altantak med 7 graders lutning med vandrande skugga. Skärmdump av SolarEdge-app som visar solpanelers energiproduktion på en karta, med data i kWh för olika sektioner av en solcellsanläggning.
Skapa konto

Du ska nog inte räkna med att producera särskilt mycket el från november till och med februari, dvs de månader du gör av med mest. Alltså inte särskilt mycket att lagra i batteriet.

Ett Li-Ion batteri inne i huset kan vara en väldigt dålig idé. Placering utomhus är inte heller enkelt då temperaturen blir ett problem för batteriet.

Edit: jag glömde nämna att sannolikheten för bränder och explosioner orsakade av Li-Ion batterier är låg. Det argumentet kommer alltid upp när man nämner problemet så bäst att nämna det från början. Troligen ökar sannolikheten när saker åldras med det vet vi inte så mycket om idag.

Redigerat:
G
Får du panelerna för samma pris om du skippar batteriet?

130k för 11 kWp är ju en ganska bra deal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.