Jag hade hit ett företag som heter SESOL att lämna offert på en anläggning. Kan noll och inget om detta, hur ser detta ut?
Min årsförbrukning av el är 13426kw/h om året sen jag bytte fönster.
Är detta ett bra företag, är sakerna de säljer bra? är priserna höga gentemot andra?
Min årsförbrukning av el är 13426kw/h om året sen jag bytte fönster.
Är detta ett bra företag, är sakerna de säljer bra? är priserna höga gentemot andra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
https://www.byggahus.se/forum/threads/sigenergy-vaexelriktare-batteri-sigenstor.512599/post-5774132M mattias1343 skrev:
Så 15 000 mer än en annan på forumet. Och tycker även det är för dyrt idag då priser har gått ner.
När jag kollade efter solceller så var Sesol ganska så långt efter billigaste installatör som var den lokala elektrikern.
Sen var killen från Sesol mer av en säljare, medans den lokala elektrikern hade mer kunskap om solceller och kunde ge bättre svar på frågor som jag hade.
Så kolla gärna med flera företag.
Kolla även med grannar och vänner vilka erfarenheter dom har, och vem dom har tagit till hjälp för installation.
Sen var killen från Sesol mer av en säljare, medans den lokala elektrikern hade mer kunskap om solceller och kunde ge bättre svar på frågor som jag hade.
Så kolla gärna med flera företag.
Kolla även med grannar och vänner vilka erfarenheter dom har, och vem dom har tagit till hjälp för installation.
Det var en väldigt lång återbetalningstid. Granska kalkylen noga, stor risk för glädjekalkyl. När väderberoende kraft producerar som mest blir priset ofta lågt eller t o m negativt. Jämför med vad en portfölj med indexfonder ger på motsvarande tid.
Ja, det är just återbetalningstiden jag hänger up mig på.T TommyC skrev:
Orsaken jag kollar solceller med batteri är om det skulle hjälpa mig med effekttopparna, särskilt vintertid genom att kunna ladda upp vid billiga timmar (23-05) och nyttja vid dyra (kl16-21). ca 65% av min årsförbrukning är under perioden nov - mars.
Har du vattenburen värme så kanske du ska fungera på att värma vatten i ackumulatortankar istället för att ladda ett dyrt batteri med klen kapacitet. Jag hade funderingar på ackumulatortankar men det är för osäkert med effektavgifter och frekventa ändringar av priser så jag avvaktar. Har du värmepump redan med den låga förbrukningen? Annars är nog lämplig värmepump lättare att räkna hem på kortare tid.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 008 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 008 inlägg
Okej. Jag har 7,8 kW installerad effekt som gett ganska precis 6700 kWh per år. Och då är det inte helt optimalt heller.M mattias1343 skrev:
Inget batteri.
17 år är som flera sagt lång tid om man gör det för ekonomisk vinning.
Oavsett om du skaffar batteri och solceller så ta in två offerter till.
Sesol är stora och seriösa men många led av anställda som ska ha lön. Först en säljare, sen en projektör (som kanske inte tycker som säljaren), och sen antagligen projektledare och montageteam.
Bilden visar min anläggning hittills 2025. De 11 stycken i klunga till vänster ligger på ett altantak med 7 graders lutning med vandrande skugga.
Logga in
Skapa konto
Ett Li-Ion batteri inne i huset kan vara en väldigt dålig idé. Placering utomhus är inte heller enkelt då temperaturen blir ett problem för batteriet.
Edit: jag glömde nämna att sannolikheten för bränder och explosioner orsakade av Li-Ion batterier är låg. Det argumentet kommer alltid upp när man nämner problemet så bäst att nämna det från början. Troligen ökar sannolikheten när saker åldras med det vet vi inte så mycket om idag.
Edit: jag glömde nämna att sannolikheten för bränder och explosioner orsakade av Li-Ion batterier är låg. Det argumentet kommer alltid upp när man nämner problemet så bäst att nämna det från början. Troligen ökar sannolikheten när saker åldras med det vet vi inte så mycket om idag.
Redigerat: