Byggahus.se
T tophee skrev:
Det låter intressant. Är det denna du har?
[länk]

Jag kan bara gissa vad du menar med "handske" här ... någon slags skyddsutrustning?

Det är det jag försöker förstå. När är det en avskild funktion? Eller kanske den bättre frågan är: när är det inte längre det. Det digitala elverket är ju avskild från elnätet. Men din grupp med viktiga förbrukare är väl inte (alltid) det, antar jag, utan vanligtvis kopplat till nätet. Så varför är denna funktion avskild? Om jag förstått dig rätt så har du ju ingen extra frånkopplingsbox, eller? Men har du egen jord?


Ja, det är precis det de räknar med och det är i grunden det jag försöker ta reda på om det verkligen behövs. @largab's anläggning verkar ju bevisa att det går att lösa utan extra omkopplare (och kanske även utan jordspett) men jag förstår som sagt inte logiken i det hela. Det är väl knappast så att Sungrow och Solis har valt all bygga in samma slags frånkopplare i sina växelriktare som man hos Fronius får köpa till för dyra pengar...
Hej, Ja det är den VRn jag har. OBS jag har inte kopplat in AC-backup funktionen på min VR. Det kräver ny ledningsdragning mm vilket bara existerar i en tankevärd. Jag har bara 10kWh batteri och känner inte för att ständigt avstå med viss kapacitet för att lösa det lilla problemet med de sällsynta elavbrotten. Med handske menar jag ett flerpoligt kontaktdon.
Men om man kollar på kopplingsschemat i manualen så förstår inte jag var extra frånskiljare etc skulle göra för nytta. AC-backupdelen är ju en helt separat krets som inte kan påverka grid inkopplad eller ej.
Elektriskt kopplingsschema för en hybrid växelriktare med batteri, PV-strängar och AC-backupfunktion, med not om felinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från/om-koppling sker internt i VR på 40mS vid externt spänningsbortfall. Då bryts effekt in/ut från/till grid. VR ansluter sig inte mot grid förrän efter en stabil 3x230V finns tillgängligt under några minuter. Pss som en vanlig power-ON av VR.

Mer än så här tror/vet jag inte.

mvh
 
Varför skulle du behöva avstå batterikapacitet för den funktionaliteten?

Du har ju ingen aning om separationen ser ut i blocket. Den lösningen måste ju vara kvalificerad för uppgiften. Kravet på separation kan nog vila på gamla krav om fysisk separering.
 
Om Växelriktaren från Sungrow har inbyggd brytare så behöver den väl ta in 3-fas från huvudsäkringen och 3-fas till gruppsäkringarna. Då skulle den kunna bryta vid strömavbrott så ingen effekt går ut till huvudsäkringen men själv mata gruppsäkringarna.

Om sedan nätägaren accepterar den lösningen är väl också en fråga. Dom kanske kräver en separat brytare iaf.

Har man sällan strömavbrott så verkar det enklast att använda det separata uttaget. Dra en skarvsladd till ett grenuttag och koppla in förbrukarna man vill ha ström på vid avbrottet.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle du behöva avstå batterikapacitet för den funktionaliteten?

Du har ju ingen aning om separationen ser ut i blocket. Den lösningen måste ju vara kvalificerad för uppgiften. Kravet på separation kan nog vila på gamla krav om fysisk separering.
Batteriet cyklar min-max 1-3 ggr/dygn. Under längre perioder är det på min och är då odugligt för backup. Man måste alltså lyfta normala min nivå till säg 20% för alltid ha kvar lite till bu. Anser att man då avstår från batterikapacitet.

Oavsett om jag kopplar in förbrukare på BU-porten så kan hybrid VRn mata/ta kW till/från grid. Dvs om extern sep skulle behövas så skulle alla hybrider alltid behöva det oavsett BU-fkn. Brytfkn är inbyggt från början.
Extern brytfkn behövs väl vid icke hybrid VR med externt batteripack då batteriet matar direkt till förbrukare/grid.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Det beror ju på vilken beredskap man vill ha. Även helt utan ensparad batterikapacitet har du ju i allmänhet el i batteriet. Skulle man ha sådan otur att det är tomt just när man förlorar elmatningen, så får man ju viss el så fort det blir ljust.
 
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på vilken beredskap man vill ha. Även helt utan ensparad batterikapacitet har du ju i allmänhet el i batteriet. Skulle man ha sådan otur att det är tomt just när man förlorar elmatningen, så får man ju viss el så fort det blir ljust.
Nej, om jag är på min-bat så går det inte tappa ur mera från bat. Säkerhet typ...

Samt på vintern så hjälper inte ljuset om det är molnigt
 
Läste du ens vad jag skrev?
 
L largab skrev:
Brytfkn är inbyggt från början.
Extern brytfkn behövs väl vid icke hybrid VR med externt batteripack då batteriet matar direkt till förbrukare/grid.
Nja, det vore ju en fin förklaring, fast varför behövs då en extern frånkopplare för Fronius Hybrida VR?
 
L largab skrev:
AC-backupdelen är ju en helt separat krets som inte kan påverka grid inkopplad eller ej.
Det kan jag inte se i schemat. I denna är VRn ju en black box. Det är sannolikt att AC-backupdelen är kopplat till grid, annars skulle det ju innebära att denna krets bara matas av PV. Vet ej om ens batteriet skulle kunna mata den, eftersom den ju är kopplat till grid. Men en backupdel som inte har tillgång till batteriet vore kanske inte den smartaste idén 😅.
 
T tophee skrev:
Nja, det vore ju en fin förklaring, fast varför behövs då en extern frånkopplare för Fronius Hybrida VR?
Ändrar till "Brytfkn är inbyggd från början i min Solis hybrid VR"
Men det är inte vad man kallar Ö-drift, bara BU-matning av utvalda förbrukare på en avskild nätdel.

Den andra meningen är väl korrekt avseende externt batteripack direkt mot förbrukar/grid?

Fronius vet jag inget om.
 
D Daniel 109 skrev:
Läste du ens vad jag skrev?
Du skrev:
"Det beror ju på vilken beredskap man vill ha. Även helt utan ensparad batterikapacitet har du ju i allmänhet el i batteriet. Skulle man ha sådan otur att det är tomt just när man förlorar elmatningen, så får man ju viss el så fort det blir ljust."

Jag försöker vara tydligare:
Om batteriet är på minimum laddnivå så går det inte tappa ur mera. VR hindrar det. Den sparar 2% för att klara självurladdning innan den måste tvångsladda från nätet.
Det är inte en fråga om otur. Batteriet är på minimum användbar laddnivå under längre perioder. Om det ska vara en fungerande BU så behöver man avsätta batterikapacitet.
 
  • Gilla
S7200
  • Laddar…
L largab skrev:
Ändrar till "Brytfkn är inbyggd från början i min Solis hybrid VR"
Det råder väl ingen tvekan om att din VR inte matar in el till nätet vid strömavbrott och att det därför alltså måste finnas någon separering. Och eftersom backup delen förmodligen även matas från nätet vid normaldrift, kan vi väl utgå ifrån att det inte är en permanent separering utan någon slags brytare (jag skriver frånkopplare för att förtydlga brytarens funktion). Men frågan är vad (om något) som skiljer denna inbyggda frånkopplare från en extern, dyr frånkopplingsbox.
L largab skrev:
Den andra meningen är väl korrekt avseende externt batteripack direkt mot förbrukar/grid?
Andra meningen var
L largab skrev:
Extern brytfkn behövs väl vid icke hybrid VR med externt batteripack då batteriet matar direkt till förbrukare/grid.
Som jag förstått det kan du öht inte koppla någon batteri till en växelriktare som inte är hybrid. Batteriet kan inte mata direkt till någonting utan bara via VR. Om du vill lägga till batteri till befintliga solceller med icke-hybrid VR behöver du, som jag förstått, byta ut VR till en hybrid. Jag tror att det är mer än bara någon frånskillningsfunktion som saknas i icke-hybrida VR. Den måste ju kunna styra PV och batteriet samtidigt.
 
T tophee skrev:
Det råder väl ingen tvekan om att din VR inte matar in el till nätet vid strömavbrott och att det därför alltså måste finnas någon separering. Och eftersom backup delen förmodligen även matas från nätet vid normaldrift, kan vi väl utgå ifrån att det inte är en permanent separering utan någon slags brytare (jag skriver frånkopplare för att förtydlga brytarens funktion). Men frågan är vad (om något) som skiljer denna inbyggda frånkopplare från en extern, dyr frånkopplingsbox.

Andra meningen var

Som jag förstått det kan du öht inte koppla någon batteri till en växelriktare som inte är hybrid. Batteriet kan inte mata direkt till någonting utan bara via VR. Om du vill lägga till batteri till befintliga solceller med icke-hybrid VR behöver du, som jag förstått, byta ut VR till en hybrid. Jag tror att det är mer än bara någon frånskillningsfunktion som saknas i icke-hybrida VR. Den måste ju kunna styra PV och batteriet samtidigt.
Det finns många AC-anslutna batterier som går komplettera befintliga icke-hybrid VR-system. Det räcker med en påkopplad El-mätare (kallas ibland smart-meter för att låta komplicerat) för att batteriet ska ladda eller ladda ur. Sedan kan man ha flera VR parallellt utan de vet om varandra.
 
"Men frågan är vad (om något) som skiljer denna inbyggda frånkopplare från en extern, dyr frånkopplingsbox"

Priset? Det är väl en fråga om överlevnad för VR att snabbt stoppa en extrem strömrusning som det blir om spänningen faller på nätsidan. Blir ju kortslutningsström direkt. Den funktionen borde finnas på alla VR, inte unikt för hybrid.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
L largab skrev:
"Men frågan är vad (om något) som skiljer denna inbyggda frånkopplare från en extern, dyr frånkopplingsbox"

Priset? Det är väl en fråga om överlevnad för VR att snabbt stoppa en extrem strömrusning som det blir om spänningen faller på nätsidan. Blir ju kortslutningsström direkt. Den funktionen borde finnas på alla VR, inte unikt för hybrid.
En extern brytare bryter elektrisk förbindelse mellan huvudsäkring och gruppsäkringar. Nödvändigt för ö-drift.

Medan det du talar om handlar om att VR slutar leverera när spänningen fallit för mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.