29 410 läst ·
103 svar
29k läst
103 svar
Solceller lönsamt?
Här kalkylen:
Solcellsanläggning(år 2015) på 15 kWp kostnad 200000 kr, inkl. moms.
Det blir 13333 kr installerad kWp.
Vi monterade själva, och tjänade kanske 40000 kr på det.
Inget solcellstöd, eller något eventuellt bidrag är då beaktat.
Den producerar per år ca 13125 kWh. Vi har inga solceller mot söder, utan mot väster och öster.
Alltså litet sämre än att ha mot söder.
Vi får per såld kWh:
elhandlare betalar oss ca 0,60 kr, exkl. moms
direkt skattereduktion 0,60 kr
elcertifikat ca 0,20 kr, exkl. moms.
nättnyttoersättning ca 0,10 kr, exkl. moms
summa per kWh såld solström = 1,50 kr, exkl. moms.
Solström vi själva förbrukar kostar inget, utan innebär istället en besparing på ca 0,90 kr/kWh.
Vi förbrukar ca 25 % av av solcellsanläggningen producerar under ett år, alltså denna solström går aldrig ut på elnätet, utan vi konsumerar den direkt.
Om solcellstödet på 20 % på investering inkl. moms, beaktas, har anläggningen kostat oss 160000 kr, ur egen ficka.
Intäkter per år = 13125 kWh x 0,75 x 1,5 = 14765 kr
Besparing per år för att slippa köpa viss ström = 13125 x 0,25 x 0,90 = 2953 kr
Summa per år= 17718 kr.
Återbetalningstid = 160000 / 17718 = 9,0 år.
Man kan idag köpa samma materialet för vår solcellsanläggning ca 10 % billigare än år 2015.
Det är främst solcellerna som blivit billigare.
Solcellsanläggning(år 2015) på 15 kWp kostnad 200000 kr, inkl. moms.
Det blir 13333 kr installerad kWp.
Vi monterade själva, och tjänade kanske 40000 kr på det.
Inget solcellstöd, eller något eventuellt bidrag är då beaktat.
Den producerar per år ca 13125 kWh. Vi har inga solceller mot söder, utan mot väster och öster.
Alltså litet sämre än att ha mot söder.
Vi får per såld kWh:
elhandlare betalar oss ca 0,60 kr, exkl. moms
direkt skattereduktion 0,60 kr
elcertifikat ca 0,20 kr, exkl. moms.
nättnyttoersättning ca 0,10 kr, exkl. moms
summa per kWh såld solström = 1,50 kr, exkl. moms.
Solström vi själva förbrukar kostar inget, utan innebär istället en besparing på ca 0,90 kr/kWh.
Vi förbrukar ca 25 % av av solcellsanläggningen producerar under ett år, alltså denna solström går aldrig ut på elnätet, utan vi konsumerar den direkt.
Om solcellstödet på 20 % på investering inkl. moms, beaktas, har anläggningen kostat oss 160000 kr, ur egen ficka.
Intäkter per år = 13125 kWh x 0,75 x 1,5 = 14765 kr
Besparing per år för att slippa köpa viss ström = 13125 x 0,25 x 0,90 = 2953 kr
Summa per år= 17718 kr.
Återbetalningstid = 160000 / 17718 = 9,0 år.
Man kan idag köpa samma materialet för vår solcellsanläggning ca 10 % billigare än år 2015.
Det är främst solcellerna som blivit billigare.
Magnetens skrev: "Har själv solceller på privat bostadshus. Skall även installera på "gården" på lantbruket får man 30%stöd samt ingen moms på inköp av anläggningen vilket är en ruggigt bra affär iaf för mig!
Solceller är lönsamt redan år 1 även om man lånar till hela installationen."
Ingen moms är ju helt fel. Självklart är det moms även för verksamheter. Den kvittas dock mot den moms verksamheten lägger på sina sålda varor/tjänster. Alltså förutsätter "ingen moms" att verksamheten säljer så mkt mer/dyrare än vad de köper in för att det finns utrymme för kostnaden av solcellsanläggningen att dra av momsen mot.
Att solceller skulle vara lönsamt redan år 1 är lika sannolikt som att det går att ha snöbollskrig på ett visst hett ställe.
Precis som TS så efterlyser jag riktiga kalkyler. Det är det enda som är värt något. Senast jag tittade på solceller för några år sedan så var det ett vågspel med ev lönsamhet efter ca 15 år. Osäkerheten beror på hur länge solcellerna håller, vilken effekt de ger över tid (effektivitetsförlust med tiden), och var elpriset hamnar. Även vilket avtal man kan få till med elproducenter och nätägare påverkar starkt. Ett sådant avtal är inte givet i 25 år, utan förmodligen bara ett år åt gången. Inte heller blir förutsägbarheten bättre av ev investeringsstöd eftersom det inte finns ngn som helst garanti att man får några pengar. Räntor på lånade pengar är också svårförutsägbart.
Min konklusion senast var att det förmodligen är lönsamt, men först efter ca 15 år. Detta är dock en bransch där förhållandena kan ändra sig snabbt, och det var som sagt några år sedan jag tittade på det.
Edit: Arnodt hann lägga upp en kalkyl medan jag skrev.
Kalkylen ser bra ut, och stämmer om man inte behöver låna och/el räknar med alternativa inkomster av pengarna.
Solceller är lönsamt redan år 1 även om man lånar till hela installationen."
Ingen moms är ju helt fel. Självklart är det moms även för verksamheter. Den kvittas dock mot den moms verksamheten lägger på sina sålda varor/tjänster. Alltså förutsätter "ingen moms" att verksamheten säljer så mkt mer/dyrare än vad de köper in för att det finns utrymme för kostnaden av solcellsanläggningen att dra av momsen mot.
Att solceller skulle vara lönsamt redan år 1 är lika sannolikt som att det går att ha snöbollskrig på ett visst hett ställe.
Precis som TS så efterlyser jag riktiga kalkyler. Det är det enda som är värt något. Senast jag tittade på solceller för några år sedan så var det ett vågspel med ev lönsamhet efter ca 15 år. Osäkerheten beror på hur länge solcellerna håller, vilken effekt de ger över tid (effektivitetsförlust med tiden), och var elpriset hamnar. Även vilket avtal man kan få till med elproducenter och nätägare påverkar starkt. Ett sådant avtal är inte givet i 25 år, utan förmodligen bara ett år åt gången. Inte heller blir förutsägbarheten bättre av ev investeringsstöd eftersom det inte finns ngn som helst garanti att man får några pengar. Räntor på lånade pengar är också svårförutsägbart.
Min konklusion senast var att det förmodligen är lönsamt, men först efter ca 15 år. Detta är dock en bransch där förhållandena kan ändra sig snabbt, och det var som sagt några år sedan jag tittade på det.
Edit: Arnodt hann lägga upp en kalkyl medan jag skrev.
Kalkylen ser bra ut, och stämmer om man inte behöver låna och/el räknar med alternativa inkomster av pengarna.
Redigerat:
Oldboy,
Jag antar att du aldrig drivit företag. Alla varor, tjänster fast egendom, maskiner m.m. du köper in till en verksamhet, får du tillbaka den moms du har betalat på dem. Det görs i momsdeklarationen, som görs varje månad eller mer sällan, hur ofta är beroende på företagets omsättning. För ett företag är därför moms ingen kostnad, bara ett idiotskt byråkratikrångel.
Momsen vältras över på stackars slutkonsumenten, som träffas obönhörligt av de tokdyra 25 % moms.
I Sverige är solcellsägaren utsatta för den sittade regimen med deras politruker med sina nycker och andra tok-infall, och det går inte att göra en långfristig säker kalkyl. Kalkylen kan omkullkastas i morgon. Tyskland är det annorlunda, där är ersättningen garanterad i 20 år.
Jag antar att du aldrig drivit företag. Alla varor, tjänster fast egendom, maskiner m.m. du köper in till en verksamhet, får du tillbaka den moms du har betalat på dem. Det görs i momsdeklarationen, som görs varje månad eller mer sällan, hur ofta är beroende på företagets omsättning. För ett företag är därför moms ingen kostnad, bara ett idiotskt byråkratikrångel.
Momsen vältras över på stackars slutkonsumenten, som träffas obönhörligt av de tokdyra 25 % moms.
I Sverige är solcellsägaren utsatta för den sittade regimen med deras politruker med sina nycker och andra tok-infall, och det går inte att göra en långfristig säker kalkyl. Kalkylen kan omkullkastas i morgon. Tyskland är det annorlunda, där är ersättningen garanterad i 20 år.
Redigerat:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Intressant kalkyl.Arnodt skrev:
Hur mycket mera tror du att du skulle få ut om panelerna låg optimalt i söderläge? Vilka förluster i effekt kan man räkna med på solpaneler, jag tänker att de tappar lite i effekt varje år?
Ni verkar ha det väldigt bra subventionerat för privatpersoner i Sverige om ni får 1,5kr per kWh som ni säljer till elbolaget? Dessutom på sommaren när elförbrukningen är låg. Vi får ingenting, här skrattar bara elbolagen och säger att de inte är intresserade av småproducenter.
Gäller det det rent mekaniska också? Att mekaniskt fästa paneler på taket - är det också "elinstallation" ( likt dragning av rör )?elmont skrev:
Som förtydligande till elmont:
Vi gjorde allt själva utom kabeldragning från mätarskåp och anslutning av växelriktaren till elnätet. Det gjorde en elfirma, kostade ca 8000 kr. Det är inräknat i de 200000 kr. Det får man nämligen inte göra själv, såvida man inte har egen elfirma.
Solcellsmodulerna har solarkontakter, som är beröringsfria, och att koppla solcellsmodulerna i serie är därför inget behörighetskrävande jobb. Man sticker en solarkontakt i en annan solarkontakt. Lika litet som det är elbehörighetskrav på att sätta i en sladd från t.ex. en brödrost med stickpopp i ett eluttag 230 V. Inte ska man på morgonen behöva kalla på en behörig elektriker för att sätta i stickproppen till brödrosten.
Skulle våra moduler vara riktade åt söder, skulle vi nog får ca 15 % fler kWh per år.
Det finns praktiska tabeller, man kan se vad olika vädersteck ger jämfört optimalt vädersträck och optimal vinkel.
Effektgarantin på våra polykristallina solcellsmodulerna vi har är 90 % kvar efter 10 år, och 80 % efter 25 år. Så de ska tydligen tappa ca 1 % per år.
Vi gjorde allt själva utom kabeldragning från mätarskåp och anslutning av växelriktaren till elnätet. Det gjorde en elfirma, kostade ca 8000 kr. Det är inräknat i de 200000 kr. Det får man nämligen inte göra själv, såvida man inte har egen elfirma.
Solcellsmodulerna har solarkontakter, som är beröringsfria, och att koppla solcellsmodulerna i serie är därför inget behörighetskrävande jobb. Man sticker en solarkontakt i en annan solarkontakt. Lika litet som det är elbehörighetskrav på att sätta i en sladd från t.ex. en brödrost med stickpopp i ett eluttag 230 V. Inte ska man på morgonen behöva kalla på en behörig elektriker för att sätta i stickproppen till brödrosten.
Skulle våra moduler vara riktade åt söder, skulle vi nog får ca 15 % fler kWh per år.
Det finns praktiska tabeller, man kan se vad olika vädersteck ger jämfört optimalt vädersträck och optimal vinkel.
Effektgarantin på våra polykristallina solcellsmodulerna vi har är 90 % kvar efter 10 år, och 80 % efter 25 år. Så de ska tydligen tappa ca 1 % per år.
Redigerat:
Nätägaren kräver att växelriktarens trefaskabel (AC sidan) ansluts till elnätet av en behörig elektriker vilket brukar kosta 2-6000:- beroende på hur det ser ut på den aktuella fastighen och tillse att installationen är korrekt utförd. Har inte varit några problem att anlita en elektriker för enbart detta aaarbete varken för mig eller en massa bekanta som monterat sina anläggningar själva.
På den produktionen som överstiger den egna årskonsumtionen erhåller man spotpris + elcertifikat +nätnytta, man får alltså EJ skattereduktionen på 60öre/kWh för den överskjutande delen.. Samt att en del elnätsbolag väljer att ta ut en extra månadsavgift då man blir nettoproducent på årsbasis (kostar 65kr extra/mån för sk inmatningsabbonemang hos Ellevio/Fortum)j-o75 skrev:
Det är av detta enkla skäl som många väljer att bygga lika mycket produktion som man förbrukar.. Med min utbyggda anläggning kommer jag dock att producera ett överskott på årsbasis och bli nettoproducent. Känns bra att ha en plusenergifastighet från 1900 talets början
Att installera likspänningsdelen fram till växelriktaren är inte behörighetskrävande. Som Arnodt skriver (hejhej Arnodt, välkommen hit ocksåelmont skrev:
Däremot kan det vara fullständigt livsfarligt att beröra kontakterna, jämför med spänningsrälen i tunnelbanan. Du är också helt ansvarig för anläggningen som anläggningsägare och installatör.
Det kräver en del kunskap hur man gör mao. Inte omöjligt att lösa dock.
Rickard Ohlin,
du har kanske aldrig sett en solarkontakt på nära håll. En solarkontakt är en speciell typ av kontakt, och du kan inte med enbart fingrarna, om du så anstränger dig, komma åt någon spänningsförande del på den. Vår anläggning är dessutom en SolarEdge-anläggning. Det sitter en effektoptimerare på varje solcellsmodul. Effektoptimerarna ger ut en ofarlig spänning på 1 volt, så länger de inte är ansluten till växelriktaren och får order av växelriktaren att köra igång. Kopplar man alltså 30 st i serie, så blir det ofarliga 30 Volt.
du har kanske aldrig sett en solarkontakt på nära håll. En solarkontakt är en speciell typ av kontakt, och du kan inte med enbart fingrarna, om du så anstränger dig, komma åt någon spänningsförande del på den. Vår anläggning är dessutom en SolarEdge-anläggning. Det sitter en effektoptimerare på varje solcellsmodul. Effektoptimerarna ger ut en ofarlig spänning på 1 volt, så länger de inte är ansluten till växelriktaren och får order av växelriktaren att köra igång. Kopplar man alltså 30 st i serie, så blir det ofarliga 30 Volt.