PS. Dvs, syftet är att hela lampan ska bygga mindre på höjden alltså. DS.

Ska den vara mindre än standard? Eller menar du att den ska vara mindre än vissa kinatillverkade skitlampor?

Enligt standardstorlek:
ex.
E-8291188 Osram Parathom 7W 827 36gr. Dimbar, med de flesta dimmrar.

Är inte GU10 en "standard" form på lampa som tillverkarna skall hålla måttet på för att den skall passa i alla olika armaturer från olika tillverkare.

Vilket skulle betyda att det kan bli svårt att finna en "kortare" GU10.

C
Exakt. GU10 är standarden på kontakten. Standarden på lampan är normalt MR. Men GU10 förekommer också på t.ex. PAR-lampor. MR finns i olika storlekar, MR8, MR11, MR16 osv. och med olika kontakter. Jag tror MR11 och MR16 finns med GU10-kontakter. Vanligast är MR16. MR11 är mindre, men jag är osäker på om den är kortare eller om det bara är diametern som är mindre. Ingen jätteskillnad på längden iallafall.

Så TS får nog förtydliga lite vad han menar, men vill man ha minimal bygghöjd är det inte MR man skall välja.

Redigerat:
MR11 har väl GU4 kontakt och MR16 har GU5,3 kontakt och båda är för 12V spänning.

Medans GU10 är för 230V spänning.

Jag har inte sett att MR11 resp. MR16 finns med GU10 kontakt men det behöver inte betyda att det inte finns.....

C
Finns alla möjliga kombinationer, de med GU10-kontakt är normalt 120/230V men för att trassla till det finns det även 12V-lampor med GU10-kontakt.
Vad är det du har sett med GU10-kontakt då om inte MR16?

Det är möjligt att mina lampor GU10 kontakt har MR16 "form" på själva lampan.... Men när jag har handlat MR16 så har jag fått en lampa med GU5,3 kontakt och för 12V. Detta trodde jag var de som fanns men tydligen är jag inte tillräckligt upplyst i frågan.

Då är det kanske en MR11 med GU10 fattning som TS skall söka efter. Då MR11 är mindre än MR16........

C
Japp, det är samma MR16-form. Men du har helt rätt i att i dagligt tal är nog en "GU10-lampa" en 230V MR16 med GU10-kontakt, och en "MR16-lampa" en 12V MR16 med GU5,3-kontakt.
Men eftersom TS efterfrågade en GU10-lampa med en annan form än den vanliga så blir det ju nödvändigt att reda ut begreppen.

C
roli skrev:
Då är det kanske en MR11 med GU10 fattning som TS skall söka efter. Då MR11 är mindre än MR16........
Japp, det var det jag var inne på. Verkar som MR11 är ca. 1 cm kortare. Dock förstås betydligt mindre diameter också.

Halogen_Lamps-ILT_Sources_Catalog_pg13.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.