Byggahus.se
Jag ställer här en återkommande fråga och jag hoppas att jag kan få svar som är uppdaterade med de senaste reglerna osv.

Jag har en gästtoalett på ca 4m2, förutom toalett finns tvättmaskin, tumlare och tvättställ dock ingen dusch eller golvbrunn. För tillfället så har jag en plastmatta på golvet och väggarna verkar vara av varierande material, plywood, spånskivor, gipsplattor och någon trälist. Tidigare ägare har valt att ”klä” väggarna med platstapet som nu håller på att trilla ned.

Jag vill fräscha till denna gästtoalett och sätta upp/lägga kakel/klinkers. Hur går jag till väga? Att få ned tapeten verkar enkelt. Men hur får jag bort mattan, jag antar att den måste bort eller?

Vad blir steget efter det? Jag antar att jag ska flytspackla golvet, sätta fuktspärr, tätskikt, tätband osv men vad gäller för väggar på en gästtoalett. Måste jag fuktspärra väggarna också?

När det gäller väggarna – eftersom dom är av varierande material så borde jag kanske sätta upp någon form av skivor så att det blir jämnt? Några förslag? Gips får man väl inte ha nu förtiden?

Övrigt: Min lägenhet är i ett mycket gammalt hus så allt är snett och vint och det rör på sig fortfarande några bra erfarenheter av sådant tas gärna i mot, är det något speciellt jag ska tänka på när jag kaklar osv.
 
T
I ett WC samt tvättstuga räcker det med tätskikt på golv och 5 cm upp på väggen. Du får ha vanlig pappgips.

Angående golvmattan så kan du skära den i smala remsor och sedan försöka dra väck. Annars får du hyra en mattstripper, kostar inte mycket!
 
Hej, och välkommen hit..

Det du beskriver är ju en gästtoalett/tvättstuga och inget badrum.
Så regelverket gällande badrum behöver du ju inte gå efter.

Mattan behöver ju bort. Man får helt enkelt slita bort den. Sitter den hårt han man ta en mattkniv och skära strimlor som man sedan drar bort.

Vad är det för bjälklag under? Trä?
Om det är så, så skulle jag föreslå att du styvar upp golvet genom att limma golvgips.
Flytspackla behöver du ju bara göra om det är uppenbart snett.
I ditt fall fungerar det med vanlig kartonggips på väggarna (det är ju inget badrum).
Sedan lägger du tätskikt på golvet, och drar upp 50 mm på väggarna. Vill du, så lägg det även på väggen vid handfatet.

Rör huset på sig allt för mycket så finns ju risk för att keramiken kan spricka.
 
Tusen tack, då börjar jag med att riva ut allt - golvmatta och tapeter. Sen sätter jag dit kartonggips skivor på väggarna, sen golvgips, sen tätskickt på golvgipset och upp 5cm på väggen. Eller ska jag lägga golvgips först, sen kartonggips på väggen och sen tätskickt?

Såg precis att man MÅSTE ha golvbrunn i tvättstuga, stämmer detta? I såfall är det ganska kört för mig
 
Markus_e_Andersson skrev:
Såg precis att man MÅSTE ha golvbrunn i tvättstuga, stämmer detta? I såfall är det ganska kört för mig
Var läste du det?
 
Markus_e_Andersson skrev:
[länk]

punkt nummer 15
Ja, som du kanske läst i en annan tråd jag startat, så börjar ju nu vissa försäkringsbolag att modifiera regelverket ytterligare. Det förekommer både ökade krav och acceptans av andra/enklare lösningar än de angivna i regelverket. Ytterst olyckligt.

Jag kan inte direkt se var Länsförsäkringar (osäker på om det är alla länsbolag ens..) skulle hitta någon grund i kravet på att golvbrunn måste installeras vid en renovering av en tvättstuga. Dessutom anges att väggarna också måste vara vattenavvisande (VA). Detta kräver ju inte ens BBV.

Vore jag du, skulle jag läsa på kring de här reglerna och sedan ringa ditt försäkringsbolag och be om en kompletterande förklaring till deras "förstärkta" krav. Alternativt överväg att byta bolag.
 
ja det verkar vara en djungel det här med försäkringsbolag. Jag tror det blir så att jag gör mitt bästa att leva upp till så många krav som jag har resurser till. Sen får det bära eller brista.

Vad tycker du at jag ska börja med, lägga golvgipps och sen börja med väggarna eller tvärt om?
 
Där har vi samma tankegångssätt.
En intressant fråga är ju snart varför vi har försäkringar för ex. badrum, för syftet med alla regler är ju att de aldrig skall behöva ersätta några skador, utan hela tiden hänvisa till brister i utförandet.

Ja, golvgipset först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.