Hej! Har aldrig gjort detta förr, så kliar mig i huvudet. Hur är tanken att jag ska täcka under diskmaskinen? Sockeln jag köpt går ju jättefint under alla skåp, men täcker ju bara halva utrymmet under diskmaskinen. Nån enkel lösning? Diskmaskinen är köpt begagnad så följde ej med manual.

Må gott!
 
  • Kök med vit diskmaskin delvis utan sockel, synlig bottendel, bredvid vita skåp och svartvit rutig golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
L Lindane skrev:
Hej! Har aldrig gjort detta förr, så kliar mig i huvudet. Hur är tanken att jag ska täcka under diskmaskinen? Sockeln jag köpt går ju jättefint under alla skåp, men täcker ju bara halva utrymmet under diskmaskinen. Nån enkel lösning? Diskmaskinen är köpt begagnad så följde ej med manual.

Må gott!
som jag ser det är det fel lucka på diskmaskinen till detta kök
 
electroluxaren skrev:
som jag ser det är det fel lucka på diskmaskinen till detta kök
Tack för svar! Men luckan kan inte vara längre, då det ej går att öppna den, det är noggrant mätt. Isf skulle det var en lucka med nån slags vikbar nederdel? Diskmaskinen kommer från ikea, luckan likaså. Men diskmaskinen finns ej kvar i sortimentet längre, så kan ej fråga på Ikea. Nån lösning borde väl finnas? Hmm...
 
En målad masonitskiva som sättes som skydd längst in är nog det enda som kan ordna det, luckan faller ju in under maskinen.
 
Det brukar komma med en täckskiva till diskmaskinen. Du har ingen lucka eller lådfront du kan såga en passande bit av?
 
Det är som sagt en gammal modell som inte klarar nya högre stommar/luckor (kök med lägre sockel)
 
Numera finns det någon form av glidskena till diskmaskiner. Då glider fronten uppåt när man öppnar. Ikea säljer de även lös, men då behöver du en ny front:(.
 
J J Vos skrev:
Numera finns det någon form av glidskena till diskmaskiner. Då glider fronten uppåt när man öppnar. Ikea säljer de även lös, men då behöver du en ny front:(.
dom har eller ska sluta sälja den, kommer enbart säljas med deras egna maskiner. Behjälplig eter den tror jag
 
Stort tack för alla svar! Jag har passbitar som passar, men hur ska jag fästa? Finns hål där i metallen i underdelen. Kanske skruva in i dem och dölja skruvhuvudena med lite fogmassa? Sen den låga sockeln som döljer övriga skåpben.

men förstår nu att det är pga gammal modell som det blev såhär!
 
L Lindane skrev:
Stort tack för alla svar! Jag har passbitar som passar, men hur ska jag fästa? Finns hål där i metallen i underdelen. Kanske skruva in i dem och dölja skruvhuvudena med lite fogmassa? Sen den låga sockeln som döljer övriga skåpben.

men förstår nu att det är pga gammal modell som det blev såhär!
Du kan låta den låga sockeln gå under diskmaskinen. Fäst passbiten med små möbeljärn i skåpsstommarna bredvid. Anpassa höjden så att den går att öppna. Kanske gersåga översta kanten så att det går enklare att öppna diskmaskinens lucka. Om du vill ha helt tätt får du sätta en passbit till som sitter i nivå med underdelen av stommarna så att den vilar på den låga sockeln. Hoppas du förstår vad jag menar :rofl:
 
T Tompafix skrev:
Du kan låta den låga sockeln gå under diskmaskinen. Fäst passbiten med små möbeljärn i skåpsstommarna bredvid. Anpassa höjden så att den går att öppna. Kanske gersåga översta kanten så att det går enklare att öppna diskmaskinens lucka. Om du vill ha helt tätt får du sätta en passbit till som sitter i nivå med underdelen av stommarna så att den vilar på den låga sockeln. Hoppas du förstår vad jag menar :rofl:
möbeljärn, smart! Visste att det fanns fler lösningar! :D Tack, förstår precis! Jamen precis, låga sockeln får löpa hela vägen, sen så fäster jag passbiten ovanpå men skruvar fast i bredvidliggande skåp. Älskar detta forum.
 
P
det fanns en gång i tiden en skåptillverkare som regelmässigt monterade den nedersta biten med gångjärn i luckans nederdel och svaga spiralfjädrar i maskinens plåt.
funkade då!
 
  • Gilla
Lindane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.