Byggahus.se
Har precis köpt en ny snöslunga. Jag har en grusuppfart och har lite problem med att på de ställen där det inte är åt kört så gräver glidskenorna ner sig i gruset pga. att det inte är ngn tjäle att tala om under snön. Detta får till följd att snöslungan kastar iväg småsten. Ser nu att i fläkthuset så har det blivit repor, likaså på själva fläkten.

Funderar på om man kan göra något för att förhindra att den gräver ned sig.
Har någon erfarenhet av dessa glidskor på grusuppfart:
https://www.maskinklippet.se/tillbehor-snoslungor/slider-glidskenor-for-snoslunga/

Känns som en omöjlighet att på en grusuppfart helt förhindra att man slungar iväg sten.
Eller vad har ni andra för erfarenhet?
 
Har dessa och de funkar bra på grus. Finns även på Jula.
 
Jag hade en trädgårdstraktor med frontmonterad slunga. Då svetsade jag på ett bredare plattjärn på bef glidskenor. Gjorde en liten ”vägg” oxå. Blev mkt bättre bärighet på aggregatet.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Har dessa och de funkar bra på grus. Finns även på Jula.
Hej!
Har du julas art.nr. Kan inte hitta dem när jag söker efter slider
 
Tror inte de finns kvar i Julas sortiment.
 
Det är därför man låter bli att skotta när första snön kommer.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
[länk]
Tack!
Men för 499:- plus frakt för ett par plastbitar!
Då svetsar jag på en bit plattjärn istället på de befintliga micro medarna.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Se till att du kan höja och sänka dom med, breda ska dom vara och se ut som narrskor fram och bak
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Tack!
Men för 499:- plus frakt för ett par plastbitar!
Då svetsar jag på en bit plattjärn istället på de befintliga micro medarna.
Håller med dig. Hade jag inte hittat dem på halva priset när Jula sålde ut dem hade jag också tagit fram svetsen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hitta Armorskids!
Känns mycket mer värd pengarna. Men tyvärr från USA så det blir svindyrt med frakt +tull +moms etc
http://snowblowerskids.com/
 
R Robert-san01 skrev:
Håller med dig. Hade jag inte hittat dem på halva priset när Jula sålde ut dem hade jag också tagit fram svetsen.
Jag undrar hur bred slidern är?
Är den inte lite väl bred?
 
Tror mina är typ 4cm breda.
 
Svarta Glider glidskenor för snöslunga mot vit bakgrund.
Premiär idag för Glider glidskenorna. Vilken skillnad! Slungan gled lätt över snön. Mycket bättre än de vanliga glidstöden, som egentligen inte alls glider, utan skär ner sig i snön för att slipas ner på asfalten.
Jag rekommenderar Glider. (Om jag hade en svets, och dessutom kunde svetsa, skulle jag också tillverka skenor själv. Knycka idén och göra dem ännu lite bättre,)
Det var ganska svårt att montera skenorna på min MTD-slunga. De passade inte alldeles precis, men nästan.
Vad jag ännu inte vet, är hur länge de håller - det är ju ändå bara plast.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
C Cider skrev:
[bild]
Premiär idag för Glider glidskenorna. Vilken skillnad! Slungan gled lätt över snön. Mycket bättre än de vanliga glidstöden, som egentligen inte alls glider, utan skär ner sig i snön för att slipas ner på asfalten.
Jag rekommenderar Glider. (Om jag hade en svets, och dessutom kunde svetsa, skulle jag också tillverka skenor själv. Knycka idén och göra dem ännu lite bättre,)
Det var ganska svårt att montera skenorna på min MTD-slunga. De passade inte alldeles precis, men nästan.
Vad jag ännu inte vet, är hur länge de håller - det är ju ändå bara plast.
Mina har suttit på några år, men det är nog inte så många repor under dem då slungan inte behövt gå så mycket senaste åren.

Så man kan iaf säga att det är åldersbeständig plast. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.