Byggahus.se
vill gär na ha en son växer rätt snabbt är tät och inte behöver bli mer än någon meter... gärna lätt att "ta hand om"
 
Buxbom eller måbär skulle nog funka bra enligt de önskemålen.
 
Men är inte buxbom ganska saktaväxande? Jag skulle satsa på måbär, min favorithäck. Annars Liguster är väl ett alternativ, kan bli högre men hålls nere med klippning.
 
Man kan köpa ganska stora buxbomsplantor idag som växer relativt bra. Dyra visserligen men behöver inte sättas så tätt. Jag har köpt buxbomsklot på 70x70 cm för 595:- och satte förra våren. Har tagit sig mycket bra men det gäller att ha rejält med jord (rosjord funkar bra), mycket vattning och gärna gödning.

Ligustern brukar ta tid på sig.

Måbär är snabb och startar grönskan tidigt på våren och är en lättskött häck men den måste hållas in och klippas för att bli fin. Den är vackrast den första halvdelen av sommaren tycker jag personligen. Den vill gärna bli högre än någon meter.

Det finns lägre spireor som är lättskötta och tåliga.

Om du inte behöver ha vinterhäck kan ev en häck av plymspirea vara något? Det är en perenn som ger mycket frodigt bladverk och ogräs trivs inte under bladverket. En bra kombination är en mängd vårlökar vars vissnande blad inte syns under just plymspirea. Kräver ca 1 kvm/planta, full storlek inom 4 år. Vill ha djup jordmån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.