Tänkte sätta en snabbkoppling från köksblandaren till bänkdiskmaskinen. Dock passar varken r15 eller r20, är tydligen 21,7mm på biltemablandaren. Vart hittar jag en koppling som passar?

Krilleman
Vad har du för blandare? Vissa blandare passar det mindra bra att montera diskmaskin på pipen.

peternicklas
Det är inte bra att sätt på pipen då det kalla vattnet kan gå baklänges in på den varma sidan. Jag hade den kopplingen i en lägenhet. När vicevärden såg detta så blev han minst sagt glad. Jag fick ta bort den medan han tittade på.

peternicklas
På den första har du ett uttag under diskbänken. Den har 3 rör varmt, kallt samt en ut för diskmaskin.

Okej, då förstår jag. Måste ha en med uttag över diskbänken.

om du har ett sådant verktyg som man gör hål för kranen i diskbänken med kan du ju göra ett extra hål och dra slangen för vattnet där...finns säkert nåt täcklock man kan skaffa om man skulle ångra sig ;) då kan du åtminstone få en riktig avstängning för vattnet "enligt konstens alla regler"

Känner ni till någon blandare med uttag ovanför diskbänken?

Krilleman
Fmm har en sådan lösning. Har lite svårt att länka just nu, ligger på lanzarote med en grogg i handen :D

Borra hål i bänken för att trä ner slangen och koppla in är inte efter konstens alla regler.

Koppling på pipen är det många som kör med. Dock är ju denna nödlösning inte helt korrekt. Du behöver en nippel. M22 är gängan.

Åh, låter underbart! :)
Kanon! M22 gör det hela lättare. Tack!

Vårgårda har åxå en sådan.
Till det behöver du en anslutningsvinkel 8303311

Att koppla på pipen är inte OK,jobbar man efter "Säker Vatten" Då SKA det kopplas via en avs kran på blandaren

Krilleman
Slaktarn82 skrev:
Att koppla på pipen är inte OK,jobbar man efter "Säker Vatten" Då SKA det kopplas via en avs kran på blandaren
Nja, man kan göra installationen lika korrekt med en lös avstängning som borras igenom diskbänken bredvid blandaren. Bla FMM har denna lösning.

Kravet är avstängning ovan diskbänk, inte just på blandaren.

krilleman_215 skrev:
Nja, man kan göra installationen lika korrekt med en lös avstängning som borras igenom diskbänken bredvid blandaren. Bla FMM har denna lösning.

Kravet är avstängning ovan diskbänk, inte just på blandaren.
Sant men varför krångla till det med ytterligare ytterligare ett hål i bänken? Allt är ju redan klart med en sådan kran men visst etetiken på bänken blir ju helt annorlunda med FMM´s lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.