Glufsglufs skrev:
Ja, egentligen har jag funderat på varför man envisas med att ha just IE som OS, är det något med IE som de andra OS inte fixar så bra osv?
Jag hade problem med seghet i både den bärbara datorn med win7 och en gammal stationär med xp, bytte ut båda mot ubuntu och dom blev rätt kvicka.
Har även bytt ut jobb-netbookens xp mot easypeasy och den vaknade till liv igen.

Har provat med alla möjliga sorter städprogram i alla datorer med det hjälpte ganska lite, och dom nya os:en har ju i princip allt inlagt från början och ännu mer finns ju att ladda ner.

Mitt tips som många andras (särskillt om du har xp) ominstallera för xp är inte helt ok efter ett tag och sätt in ett hyfsat virusprogram själv använder jag gratisversionen av Avast som är helt ok, kanske inte det bästa men det tar inte så mycket kraft och varnar inte hela tiden.

Men bland det viktigaste är att försöka öppna datorn och göra rent fläkten, det gör underverk för den lilla datorn! tyst och fin blir den också.

tharnstrom77 skrev:
Mitt tips som många andras (särskillt om du har xp) ominstallera för xp är inte helt ok efter ett tag och sätt in ett hyfsat virusprogram själv använder jag gratisversionen av Avast som är helt ok, kanske inte det bästa men det tar inte så mycket kraft och varnar inte hela tiden.

Men bland det viktigaste är att försöka öppna datorn och göra rent fläkten, det gör underverk för den lilla datorn! tyst och fin blir den också.
Det är bra tips du kommer med, men datorn blir ju definitivt inte snabbare av antivirus-program eller rengöring av fläkten :)

Alltså, man ska inte behöva ominstallera Windows. Jag har haft Windowsinstallationer jag kört utan ominstallation in 6-10 år (dvs ibland även med uppdatering och till och med lyft till ny dator). Det handlar bara om att hålla koll på vad som körs och ta bort sådant som inte måste vara igång.

Visst, en ominstallation funkar, men den är onödig, det finns mindre destruktiva sätt.

(Och, om någon undrar varför jag kört så länge, så beror det på att jag är programmerare, så med utvecklingsmiljöer, databaser, verktyg och allt annat stuff jag har på datorn så tar det mig minst två veckor att installera om den...)

stefancrs skrev:
Det är bra tips du kommer med, men datorn blir ju definitivt inte snabbare av antivirus-program eller rengöring av fläkten :)
Jag är absolut ingen expert på detta område men när jag gjorde ren min dator (tog bort ett filtliknande ämne) vid fläkten blev den oerhöt mycket piggare och pålitligare. Det var som att få en ny dator så enligt min uppfattning hjälper :)

Och som du skrev att anti-virusprogram inte gör datorn snabbare har du helt rätt i men det finns program som tar antingen mer eller mindre kraft från datorn och då upplever jag att Avast tar mindre än många andra och krånglar mindre. Klart det är väll kanske inte det allra bästa med dugligt.

Lycka till med din dator!!!

skalman1 skrev:
Jag hade problem med seghet i både den bärbara datorn med win7 och en gammal stationär med xp, bytte ut båda mot ubuntu och dom blev rätt kvicka.
Har även bytt ut jobb-netbookens xp mot easypeasy och den vaknade till liv igen.

Har provat med alla möjliga sorter städprogram i alla datorer med det hjälpte ganska lite, och dom nya os:en har ju i princip allt inlagt från början och ännu mer finns ju att ladda ner.
Rätta mig om jag har fel, jag har inte provat ubuntu så mycket. Men är inte ubuntu eller olika linux variationer något mer svåra att hantera än exempelvis windows, om man nu inte är så duktig vad gäller andra OS?

Men det måste jag säga att det lilla jag har provat så blev datorn väldigt mycket snabbare, och allt som finns till windows finns ju till linux.

Rätta mig om jag har fel, jag har inte provat ubuntu så mycket. Men är inte ubuntu eller olika linux variationer något mer svåra att hantera än exempelvis windows, om man nu inte är så duktig vad gäller andra OS?
Nej, inte idag. Visst, du kan dyka in under huven och gå monster garage på operativsystemet på ett helt annat sätt än i Windows, men du behöver inte. Det är faktiskt tvärtom, du behöver kunna mindre för att använda en användarvänlig Linux som tex Kubuntu och Ubuntu (jag rekommenderar dock alltid Kubuntu om du är van vid Windows, lite lägre tröskel då, då de är mer lika).

Jag har själv installerat Kubuntu på flera datorer åt "icke-datorfolk", och det har gått utmärkt. Bara en sådan sak att installation av program går till så här "Bocka för programmet i en lista, klicka apply" jämfört med Windows "Gå till rätt website, hitta downloadlänken, tanka hem programmet, hitta var du sparade filen, eventuellt packa upp filen, kör installationsprogrammet, tala om var du vill installera det, red ut röran i startmenyn" underlättar enorm. Den i stort sett totala bristen på virus och annan malware underlättar också, de kan klanta sig hur mycket som helst med försumbar risk.

Men Linux är det helt enkelt enklare att betrakta datorn som en "appliance", dvs en pryl som man bara använder, och strunta i att det egentligen är en "riktig dator". Den är fortfarande en "riktig dator" med allt vad det innebär om man vill, men bara om man vill.

Jag vill dock påpeka att Linux inte är Windows, så man måste lära om lite om man är van Windowsanvändare. Ge det en vecka eller två, sedan är du varm i kläderna och det känns bättre än Windows. Första dagarna kommer att vara lite knöliga, eftersom programmen heter lite annorlunda, inställningarna är lite kraftfullare, småsaker funkar lite annorlunda, men det går fort över.

Köpte förra veckan en ny laptop och fick rensa den på 17 förinstallerade program (skräp/reklam).
Finns bot för detta med Decrapifier, detta är lite smidigare än windows inbyggda avinstallationsprogram eftersom man kan avinstallera flera program på en gång och inte ett och ett:
http://pcdecrapifier.com/download

En full hårddisk ger en betydande försämring av prestanda. Om ledigt utrymme närmar sig 10 % så brukar burkarna börja bli rejält sega och stor prestandavinst kan erhållas med antingen rensning, byte till större disk eller båda.

ledsen Tune men erfarenhet säger tyvärr att Norton som säljs till privatpersoner är extremt resurshungrigt och dyrt med en massa funktioner som egentligen inte behövs.
Norton som man använder i företagsdatorer är en helt annan produkt och var riktigt bra sist jag testade den.
Dock så är ju rekomendationen att använda någon av gratisversionerna just nu använder jag avast och så länge som man dubbelkollar att det är ett riktigt antivirusprogram innan man installerar så är det inte någon större skillnad i säkerhet mellan gratisalternativen och de som kostar pengar

tharnstrom77 skrev:

Men det måste jag säga att det lilla jag har provat så blev datorn väldigt mycket snabbare, och allt som finns till windows finns ju till linux.

Jag är inte någon datanisse, men jag tycker att ubuntu är enklare än windows.
Det mesta funkar direkt vid uppstart och övrigt kan laddas ner, även inställningar tycker jag är enklare.
Största skillnaden är att allt går väldigt snabbt, dom flesta program är igång direkt man trycker som jag upplever det.

En stor fördel är också att installationen inte "ruttnar". Jag kör exv. en Win7 / Ubuntu dual boot på en maskin med SSD. Ubuntu inga problem, tar lika mycket plats nu som det gjorde när jag installerade det. Men Win 7 (som jag hade stora förhoppningar på) fyller sakta men säkert upp sin partition, och det finns inget att göra åt det. "Känt problem" med någon backupfunktion. Det är öht svårt att säga "OS på SSD och program/filer på rostpartitionen".

Linux däremot bara går och går, utan några större problem med "bit rot".

Halloj snubbla över denna tråd! Har ej sett om du skrivit det, men hur gammal är din burk? eller är det möjligtvis en laptop du har?

lars_stefan_axelsson skrev:
"Känt problem" med någon backupfunktion.
Det är väl det här med att alla uppdateringar sparas så man ska kunna avinstallera dem om det visar sig att nån leder till problem.

Vill man inte kunna "backa" så är det bara att ta bort dem (men då måste man ju in och radera "systemfiler" och det vågar ju inte alla).

Största problemet med Windows är dock troligen att det finns så mycket "gratisprogram" som installerar en massa skräp. Och även om man avinstallerar gratisprogrammet (för att det inte var så bra som det verkade) så ligger skräpet kvar och tar plats och procerssorkraft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.