Ja, egentligen har jag funderat på varför man envisas med att ha just IE som OS, är det något med IE som de andra OS inte fixar så bra osv?
Ja...det var det jag menade egentligen....så klart...men frågan kvarstår om nu något omformulerat då 
Varför envisas man med windows som OS..... och då IE med det...är det något det har som inte de andra fixar osv osv osv....?
Varför envisas man med windows som OS..... och då IE med det...är det något det har som inte de andra fixar osv osv osv....?
Bevingade citat: "Jag behöver inget antivirusprogram för jag har inte virus".mycke_nu skrev:
Andelen Appleprodukter som rör sig ute på int-er-net ökar dag för dag, så även tekniskt ointrsserade/okunniga användare. Jag tror det lockar de som vill åt din data.
On topic: Ett rent system är rent. Ominstallation rensar väldigt bra. Vara restrektiv med bra-att-ha-program likaså. Prova skriv msconfig och titta allt som startas vid uppstart.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Förlåt en okunnig men betyder en ominstallation att man börjar om helt från scratch? När min dator var nyinköpt läste jag i bruksanvisningen att man genom en knapptryckning kunde rensa ur datorn och starta på nytt. Det innebär förstås att alla program åter måste installeras. Kan bli problem att få tag på viktiga programn igen. Förmodar att det uppstår fler problem som måste lösas i samband med en ominstallation.
Jo..man bör ju inte göra en totalrensning utan använda sig av "städprogram" och om du kör windows deras egen diskrensning för att få bort en massa onödigt.
Om man googlar efter tips till att få snabbare dator så får man upp massor med sidor med instruktioner och även länkar till bra program som hjälper till.
Om man googlar efter tips till att få snabbare dator så får man upp massor med sidor med instruktioner och även länkar till bra program som hjälper till.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
http://www.iarsn.com/taskinfo.html är bra om man vill veta vad som händer på datorn.
Själv brukar jag göra en diskimage när jag gjort en grundinstallation och lagt in office, och alla småprylar på min windowsburk. Behöver jag någon gång rensa ur så skjuter jag in den imagen. På senare tid mindre ofta än på windows95 tiden. Dock tycker jag det är smidigare än att städa ur den manuellt. Nu för tiden ligger ju den mesta datan i olika tjänster på nätet, så det behöver man inte tänka på.
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.795285,13.091026
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=55.795285,13.091026
Köper man som konsument en dator över disk hos de större elektronikkedjorna så är Windows fyllt från början med massa program som de vill man skall köra och förhoppningsvis i förlängningen betala för. Ex IE är full av massa skärp i verktygsraden, startsidan är förkonfigurerad till någon säljsite, man kan säga att datorn är sponsrad. Tyvärr ligger dessa med även om man kör återställning.
Bästa sättet att få bort dom är att köra en ren ex win7 installation och då får man köpa en licens med ett rent os.
Företagsdatorer brukar inte ha dessa problem.
Köpte förra veckan en ny laptop och fick rensa den på 17 förinstallerade program (skräp/reklam).
Bästa sättet att få bort dom är att köra en ren ex win7 installation och då får man köpa en licens med ett rent os.
Företagsdatorer brukar inte ha dessa problem.
Köpte förra veckan en ny laptop och fick rensa den på 17 förinstallerade program (skräp/reklam).
Fast startsidan är ju enkel att byta ju.
Det absolut vanligaste felet när en dator börjar gå långsamt är att den får slut på minne. Det hörs på att hårddisken tjattrar hela tiden (såvida man inte har SSD, såklart).
Lösningen på detta är att se till att det inte startas en massa skit i onödan. Det spelar alltså ingen roll hur många program man har installerade (tyvärr tror många att det spelar roll), utan bara hur mycket som körs samtidigt. Så, hur rensar man?
* Börja med att kolla i system tray (det där lilla fältet vid klockan). Har man mer än säg 4-5 ikoner där så har man onödiga saker igång. Stäng ned allt som inte verkligen behövs, och se till att det inte startar igen vid uppstart (programmet AutoRuns är bra för det).
* Titta i Startup/Autostart i startmenyn. Samma sak där, ta bort allt som inte verkligen behövs. Det gäller speciellt skit som Office snabbstart och liknande.
* Ta en ordentlig titt med AutoRuns för att hitta andra processer som startas som inte behövs, och döda av dem.
Nu borde du se en rejäl förbättring.
Nästa steg är att byta ut program som slösar minne mot lite lättviktigare. Varför köra kassa Windows Media Player när man kan köra den mycket bättre VLC? Fundera på att slänga ut Microsoft Office till förmån för LibreOffice. Kör man Vista eller Win7, byt ut utforskaren mot Explorer++. Släng ut Internet Explorer, sätt fyr på den och dansa runt den i glädje medan du installerar Opera eller Chrome. Släng ut Adobe Acrobat Reader och installera Foxit (mycket mindre, mycket snabbare, lika kraftfull).
Med de här ändringarna blir även en halvgammal dator pigg som en mört igen.
Eller så installerar man Linux, då går det fort på nästan vilken gammal skruttmaskin som helst...
Lösningen på detta är att se till att det inte startas en massa skit i onödan. Det spelar alltså ingen roll hur många program man har installerade (tyvärr tror många att det spelar roll), utan bara hur mycket som körs samtidigt. Så, hur rensar man?
* Börja med att kolla i system tray (det där lilla fältet vid klockan). Har man mer än säg 4-5 ikoner där så har man onödiga saker igång. Stäng ned allt som inte verkligen behövs, och se till att det inte startar igen vid uppstart (programmet AutoRuns är bra för det).
* Titta i Startup/Autostart i startmenyn. Samma sak där, ta bort allt som inte verkligen behövs. Det gäller speciellt skit som Office snabbstart och liknande.
* Ta en ordentlig titt med AutoRuns för att hitta andra processer som startas som inte behövs, och döda av dem.
Nu borde du se en rejäl förbättring.
Nästa steg är att byta ut program som slösar minne mot lite lättviktigare. Varför köra kassa Windows Media Player när man kan köra den mycket bättre VLC? Fundera på att slänga ut Microsoft Office till förmån för LibreOffice. Kör man Vista eller Win7, byt ut utforskaren mot Explorer++. Släng ut Internet Explorer, sätt fyr på den och dansa runt den i glädje medan du installerar Opera eller Chrome. Släng ut Adobe Acrobat Reader och installera Foxit (mycket mindre, mycket snabbare, lika kraftfull).
Med de här ändringarna blir även en halvgammal dator pigg som en mört igen.
Eller så installerar man Linux, då går det fort på nästan vilken gammal skruttmaskin som helst...