Vilken ordning? Kakel-överskåp-underskåp eller överskåp-kakel-underskåp eller överskåp-underskåp-kakel.
Kakel dras ned vid spisen. Vi har en old-school spis/ugn (om ni minns hur de såg ut
) som man kan rulla ut, tydligen skall kaklet gå nedanför diskbänken. Drar man även ned kaklet bakom bänkskiva och skåp, eller startar man "ovanför" bänkarna? Tror det sistnämnda.
Vi har tapetserat redan, är det något problem att sätta kakel på den nysatta tapeten, eller måste man skära bort tapeten där kaklet hamnar?
Kakel dras ned vid spisen. Vi har en old-school spis/ugn (om ni minns hur de såg ut
Vi har tapetserat redan, är det något problem att sätta kakel på den nysatta tapeten, eller måste man skära bort tapeten där kaklet hamnar?
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Jag tror att man kan göra på olika sätt. Men jag har gjort så att jag satt kaklet sist. Kaklet skall inte gå ned bakom bänksiva eller skåp.
Kakel på tapet är nog ingen höjdare, risk att tapetklistret inte håller. Skulle kunna tänka mig (fast vet inte) att tapeten lossnar av fukten från kakelfixet vid uppsättningen.
Kakel på tapet är nog ingen höjdare, risk att tapetklistret inte håller. Skulle kunna tänka mig (fast vet inte) att tapeten lossnar av fukten från kakelfixet vid uppsättningen.
Tapeten MÅSTE bort! Även om den inte släpper med en gång när ni sätter kaklet i fixen är risken att den släpper senare av tyngden. Kakel ska sitta på ett stumt material såsom gipsskiva.
Kaklet ska inte ner bakom diskbänken, mellan diskbänk och kakel lägger ni en silikonsträng av valfri kulör. Men ni kan gott och väl dra ner kaklet en liten bit där spisen står. Ser ju snyggare ut också.
Kaklet ska inte ner bakom diskbänken, mellan diskbänk och kakel lägger ni en silikonsträng av valfri kulör. Men ni kan gott och väl dra ner kaklet en liten bit där spisen står. Ser ju snyggare ut också.
Medlem
· Västmanlandslän
· 30 inlägg
Man går bara ner med kaklet bakom spisen! Har med Värmen att göra! 2 shift med 10x10 plattor säger reglerna så 20 cm minimum med andra ord!
Annars är det viktigt att du tar bort tapeterna innan! Kakel är tungt och ska sitta på ett stadigt underlag. Ta alltid bort det gamla innan du sätter det nya utanpå! Grundregel
Annars är det viktigt att du tar bort tapeterna innan! Kakel är tungt och ska sitta på ett stadigt underlag. Ta alltid bort det gamla innan du sätter det nya utanpå! Grundregel
Medlem
· Västmanlandslän
· 30 inlägg
Lägg sen ett fogsnöre eller en massonit på 6mm under första raden och kakla därifrån! Förj bänkskivan även om den är lite sne! Annars blir det konstigt. Ha inte fog i Vägg-vägg vinkeln utan silicon i samma färg som fogen, Ha gärna en ytterhörnslist på trumman (är dina plattor 6mm tjocka tar du en list för 8mm osv.) det blir snyggast så!
Kör på bara. Kakla kök är inte så avancerat.
Men sätt göra upp överskåpen först om du ska ha några sånna!
Mvh Danny
Kör på bara. Kakla kök är inte så avancerat.
Men sätt göra upp överskåpen först om du ska ha några sånna!
Mvh Danny
Du kan gå ända fram till dörren också, från tak till golv, mest en fråga om tycke och smak,,-MH- skrev:
Har man diskmaskin i ena änden av bänken , kan det vara praktiskt,,
Tack för tipsen! Om man skall avlsuta med kakellist på sidokanterna, skall kaklet sluta lite innan bänken, så liste hamnar kant-i-kant? Har inte bestämt mig för list eller fogmassa än förstås. Den stora väggen under fönstreat hr vu funderat på en liten hylla direkt ovan kaklet, men på kanterna tänkte jag först fog. Men nu undar jag om inte list är snyggare. 
Klicka här för att svara

