Jag har upptäckt att det regelbundet samlas nåt svart smuts i silen på badrumskranen. Kan det komma från varmvattenberedarens rör eller från kallvattnet? Jag har dock bara noterat det i badrummet där några mer eller mindre proffsiga hantverkare gjorde en badrumsrenovering för några år sedan, då de bland annat ersatte två befintliga handfat med ett nytt större. De glömde dock försegla det ena avloppsröret så att en råtta lyckades smita in i huset... Men det kan väl inte vara så att smuts från avloppet på nåt sätt kommer in i kranen?
Bifogar en bild från när jag rengjort silen på blandaren i ättika. Där ser man små bitar av smutsen.

• 20260812_132019.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej ditt avlopp och färskvatten är separata. Har du egen brunn kan det vara humus eller annat. Har du kommunalt så skulle jag fundera på material/ålder på ledningar.
Om det inte stoppar igen flödet så hade jag inte lagt mer tid på detta.

Välkommen till Byggahus!

Har du eget vatten med förhöjda halter av järn/mangan?

• Gilla
Vricklund
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Nej ditt avlopp och färskvatten är separata. Har du egen brunn kan det vara humus eller annat. Har du kommunalt så skulle jag fundera på material/ålder på ledningar.
Om det inte stoppar igen flödet så hade jag inte lagt mer tid på detta.
Det är kommunalt vatten. Vi bor i en radhusförening med egen kallvattenledning, och det har talats om att relina denna. Huset är byggt 1966 och ledningarna har nog inte bytts sedan dess.
Jag får väl fortsätta rengöra silen, men det är märkligt att det är enbart i badrummet som det samlas. Hoppas inte att det är nåt ohälsosamt...

F fribygg skrev:
Välkommen till Byggahus!

Har du eget vatten med förhöjda halter av järn/mangan?
Tack! Nej, det är kommunalt vatten. Varmvattenberedaren är dessutom ganska ny, knappt fem år gammal. Jag får väl försöka hålla koll och rengöra filtret då och då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.