Hej alla, jag har en fundering - ska/bör man smörja husets kranar? Dvs inte själva "reglaget" utan själva "pipen"?

Jag tycker kökskranen börjar gå allt tyngre och tyngre att vrida i sidled - själva reglaget där jag ställer flöde/temperatur löper smidigt och lätt men när jag vrider pipen mellan diskho och sköjhon så tycker jag den går allt tyngre. För att inte tala om samma kran i tvättstugan som man i princip aldrig flyttar i sidled - den går så pass tungt nu att man börja dra sig för att försöka sig på det...

Osäker på fabrikat på dessa nu, sitter på kontoret och slogs av denna tanke - dom är ca 8 år "gamla" i alla fall...

Cheers!
/Rikard

PS Och med vaaad bör man eventuellt smörja, WD40 exempelvis känns inte trevligt om det kan ta sig in och förorena ens dricksvatten...

jo det kan löna sig att ta isär och smörja, de håller mycket längre då. Finns speciellt armaturfett från tex Mora eller FMM. Annars kan jag föreställa mig att det går precis lika bra med siliconfett.
Detta förutsätter såklart att man demonterar allt och gör rent och fettar in. Nåt mirakelmedel som man sprayar på tror jag inte så mycket på även om det hjälper för stunden.

• Gilla
rikard454
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.