Byggahus.se
Jag vill installera ett smartlås på befintlig ytterdörr.

Krav är att
1. Låset har tryckkänslig skärm med kodlås

Önskvärt men inget krav
2. Att låser enbart ersätter nyckelhål (utsidan) och vred (insidan)
3. Att låset använder befintlig dörrkista
4. Att dörren också kan öppnas automatiskt via bluetooth, bara man är i närheten med mobilen

Frågan är om det finns ett sådant lås?

De flesta dörrlås jag hittat ersätter befintlig dörrkista (som t.ex. Yale Doorman).
Andra som inte ersätter dörrkistan sitter dock bara på insidan och har således ingen tryckkänslig skärm på utsidan.
 
  • Närbild av en befintlig dörrkista med traditionellt nyckelhål och ett dörrhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T the_warpi skrev:
Efter lite sökning hittade jag Danalock som verkar göra allt det jag ville :)

[länk]
Nu har jag köpt Danalock och Danabridge och kan meddela att
- Låsning/upplåsning på distans fungerar inte klockrent (låset gör var de skall men appen hänger sig efteråt)
- Automatisk upplåsning med låset fungerar inte alls
- Dock fungerar det att låsa upp m.h.a. appen manuellt (detta är dock inte bättre än att använda nyckel)

Nu väntar jag på Danapad (knappsats) och hoppas på att denna fungerar bra. Annars blir det retur på samtliga produkter.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
Idag fick jag DanaPad och den fungerade faktiskt precis som man ville att den skulle fungera, så äntligen något positivt med det hela. Nu är bara frågan om man tycker det är värt 2400 kr att slippa de mekaniska nycklarna, och blir det verkligen bättre utan dem? Hur länge kommer detta DanaLock/DanaPad att hålla? Mekaniska nycklar håller ju i evigheter...
 
Lägg gärna upp lite bilder på installationen in och utsida.
 
T the_warpi skrev:
den fungerade faktiskt precis som man ville att den skulle fungera, så äntligen något positivt med det hela. Nu är bara frågan om man tycker det är värt 2400 kr att slippa de mekaniska nycklarna, och blir det verkligen
Så blev det. Har valt att behålla Danalock och Danapad men skicka tillbaks Databridge. Är rätt nöjd och antar att priset på 2400 kr kommer att sjunka i framtiden.

Största risken nu är att kåpan till Danapad kommer att åldras snabbt p.g.a. UV strålning så skall se om jag kan redan nu få beställt hem en extra sådan reservdel.
 
  • Danalock elektroniskt lås och Danapad kodtangentbord installerade på en ytterdörr och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En modern elektronisk dörrlås installerad på en mörk trädörr med en traditionell dörrhandtag nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Härryda2015 och 1 till
  • Laddar…
F FabrikörStava skrev:
Smart lösning
[länk]
Tror att detta är ett rebrandat kinalås. :thinking::thinking:Gissar att något likvärdigt finns på Aliexpress och Banggood.
 
Alldeles oavsett så bytte vi två lås av känt märke som båda hade havererat till dessa. Det ångrar jag inte en sekund. Bara det att kunna öppna med fingeravtryck är underbart.
 
F FabrikörStava skrev:
Smart lösning
[länk]
Den kräver att man byter ut hela låskistan. Dvs, inte alls lika smidig som Danalock. Faktiskt riktigt nöjd med Danalock+Danapad nu. Använt den sedan oktober 2019 (nästan ett halvår). Fungerat klockrent. Vad jag menar fungerar klockrent är att

- Låsa upp dörren med kod och låsa med låsknappen samt låsa och låsa upp med vredet på insidan

Räknade ut att jag sparade en hel del tid gent emot att leta upp nyckeln varje gång, samt att det är en rätt go frihetskänsla att aldrig behöva ha med nyckeln.

Skaffade också "Nyckelskåp Habo 103" som jag förvarar den ordinarie nyckeln om de vore så att Danalock skulle sluta fungera.
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Tror att detta är ett rebrandat kinalås. :thinking::thinking:Gissar att något likvärdigt finns på Aliexpress och Banggood.
http://ttlock.com/
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
F FabrikörStava skrev:
Alldeles oavsett så bytte vi två lås av känt märke som båda hade havererat till dessa. Det ångrar jag inte en sekund. Bara det att kunna öppna med fingeravtryck är underbart.
Hur mycket fick ni ge för låsen ? Smart med fingerprint
 
S sevenfifty skrev:
Hur mycket fick ni ge för låsen ? Smart med fingerprint
Vi fick ett paketpris på 7500.- hos en låssmed och då ingick två st. Smart Lock och en ASSA 510 låskista med hakregel för ytterdörren.
På bakdörren tog jag en ASSA 565 låskista som jag hade liggande.
 
Öppna med fingeravtryck fungerar i realiteten så där vad jag vet. Hanskar på, smutsig, osv. Hur bra fungerar fingeravläsaren på mobilen? Kommer knappast att fungera bättre på ett handtag som utsätts för regn och rusk.

Dessutom, att behöva byta ut hela låskasetten kan omöjligtvis vara smidigare än att bara hänga på ett lås på insidan.
 
T the_warpi skrev:
Så blev det. Har valt att behålla Danalock och Danapad men skicka tillbaks Databridge. Är rätt nöjd och antar att priset på 2400 kr kommer att sjunka i framtiden.

Största risken nu är att kåpan till Danapad kommer att åldras snabbt p.g.a. UV strålning så skall se om jag kan redan nu få beställt hem en extra sådan reservdel.
Funkar danalock och danapad bra ännu?
 
L William85 skrev:
Funkar danalock och danapad bra ännu?
Japp! Har behövt starta om en gång sedan jag köpte. Är i övrigt väldigt nöjd. Smidig, går snabbt att låsa och låsa upp. Gött att slippa nycklarna samt att barnen kan öppna också. Bara positivt. Har fungerat på att montera en kåpa över danapad för att skydda den mot UV eftersom det sannolikt är detta som kommer att bryta ner den på sikt. (plasten är UV säkrad men jag pratar om 10 år+).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.