Hej på er alla !

Jag tänkte börja med att dela med mig lite om mina erfarenheter rörande smart styrning i mitt fall Tuya samtidigt som jag hoppas att detta kan ge mig något tillbaks.

Jag kan börja med att tala om att det finns faktiskt ganska mycket pengar att spara på detta, speciellt i fritidsboenden.

Om vi tar mina åtgärder så har jag minskat min elförbrukning från 15 000kWh till 5000kWh per år och åtgärderna har varit enkla...

Nu är fritidshuset under renovering och med det så har jag infört elgolvvärme i merparten av övervåningen samtliga kontrollerade med smarta termostater men vinsten ligger i att jag tagit över styrningen av luftvärmepumpen.
När jag inte är på plats är självklart all komfortvärme avstängd med en programsnutt som gör att dessa går igång om innetemperaturen faller under 5°C

Efter denna korta presentation tänkte jag bjuda på följande...

En liten fjärrsändare för ca 80kr "tar över" fjärrkontrollen till luftvärmepumpen.

Följande villkor styr pumpen.

Om ute och inne temperaturen är under 10° medför VP On (17°)
Om ute > 13° och innetemp > 10° medför VP Off.

Gör man så här är det min erfarenhet att man slipper påfrysning av utedelen. En åtgärd som jag rekommenderar till alla...

Självklart har du ytterligare en funktion som man på distans kan sätta huset i värmeläge men det kanske Ni förstår.

Ni som jobbar med nedstängning av utrustning då timpriset är högt. Hur fungerar detta...

I teorin är det enkelt. Jag söker en utrustning som kan tända och släcka en lampa

Rött över en viss kilowattpris (med denna utgång kan jag förregla ej nödvändig utrustning)
Gult (Den utrustning som jag tycker mig kunna kosta på mig)
grönt (Allt)

Förstår ju att det är så tibbler jobbar tänkte ta ett snack med dem men jag är ganska säker att det finns duktigt med erfarenhet här på detta forum

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.