70 070 läst ·
66 svar
70k läst
66 svar
Smäller!!!
Sida 1 av 5
hej alla!
blev rädd häromdan då jag plötsligt flög i taket...
small till utav bara he....e!
fram me långpass å kollade alla balkar å pelare i villan, tänkte nu gav sig nåt....
hänt flera ggr nu...
efter mycket tänkande å även hört me andra som haft samma är resultatet av detta:
nybyggda altaner samt hus har så fuktigt virke då det är plusgrader med snabba temperatur förändringar till mycket minus då *sprängs* virket å smällen kommer.....
nån annan som fått bromsspår i kallingarna?
mvh
snickar estwing
god fortsättning
blev rädd häromdan då jag plötsligt flög i taket...
small till utav bara he....e!
fram me långpass å kollade alla balkar å pelare i villan, tänkte nu gav sig nåt....
hänt flera ggr nu...
efter mycket tänkande å även hört me andra som haft samma är resultatet av detta:
nybyggda altaner samt hus har så fuktigt virke då det är plusgrader med snabba temperatur förändringar till mycket minus då *sprängs* virket å smällen kommer.....
nån annan som fått bromsspår i kallingarna?
mvh
snickar estwing
god fortsättning
Jepp. Skönt att läsa om nån som har samma problem. Frugan har surrat om stora fåglar som flugit in i våra fönster ett par dar, men inte hittade jag några fåglar... Har säkert smällt tio ggr hos oss.
Jag har haft precis samma ljudsymptom 2 kvällar i rad nu, trodde ju först att det va nån som skulle bryta sig in.
Men sen tänkte jag att jag går in o kollar här för jag hörde att det kom från altanen, och tänka sig
här får man svar på allting.
Men sen tänkte jag att jag går in o kollar här för jag hörde att det kom från altanen, och tänka sig
Väldigt läskigt när man inte vet vad det är. Men satan va rädd jag blev första gången!
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Samma här när vår altan var nybyggd. Det som small för mig var skruvar i trallen som gick av. På vårkanten fick jag dra i nya skruvar på flera ställen. Efterföljande vintrar har det inte varit nåt problem.
kanske det vet ej.
men aldrig vart me om att tjärlen vart mer än 40cm ungefär här.
är aldrig så kallt så länge här
.'sen så är det ej detta som nu va faktorn med smällarna.
nu har inget hänt på nån dag. plusgrader iogen å kanske fryser på... nya smällar laddas antagligen haha...
mvh
snickar estwing
men aldrig vart me om att tjärlen vart mer än 40cm ungefär här.
är aldrig så kallt så länge här
.'sen så är det ej detta som nu va faktorn med smällarna.
nu har inget hänt på nån dag. plusgrader iogen å kanske fryser på... nya smällar laddas antagligen haha...
mvh
snickar estwing
Redigerat:
Jag har också kraftiga smällar i min altan (skruvad med franska skruv i syllen), det är dock första året jag har det. Hos mig har det hamnat vatten mellan trallen som sedan fryst. När trallen sedan rör sig (Torkar i frosten) så smäller det. Det är relativt lätt att framkalla om man trampar till på trallen mellan reglarna. Jag var ute och saltade altanen och har inte haft någta smällar efter det.
Ja det smäller här med i den nybyggda altanen. Det rör sig inte om några tjälskott för här är det grundat 2 meter under marknivå och med isolering under..... Smäller som pistolskott.
Dessutom smäller det som fan om plåtarna jag har under trallen (Til-tak).
Jag trodde först att det var skruvarna som gick av pga rörelser, men det tror jag inte längre. Mest lutar jag åt att det är brädor som frusit fast som lossnar med en smäll när det rör lite på sig.
Dessutom smäller det som fan om plåtarna jag har under trallen (Til-tak).
Jag trodde först att det var skruvarna som gick av pga rörelser, men det tror jag inte längre. Mest lutar jag åt att det är brädor som frusit fast som lossnar med en smäll när det rör lite på sig.
Trä rör sig, helt klart. Har tretum stående spontat plank i alla väggar och dessutom uppreglad träfasad utanpå gammal spritputs så vid väderom slag och temperatursvängar kan det braka rejält, inte konstigt att vissa tror på spöken.
Hej alla altan ägare! runt jul kom det regn på västkusten,följande dag va det minusgrader. Det ligger vatten under trallen som frusit,när den släpper smäller det. så enkelt är det.