Byggahus.se
I bostadsrätten vi bodde i för ett antal år sedan fick vi ett liknande problem där värmesystemet var boven (är nog inte det i TS fall, men vem vet, kanske något för @Emelieannajönsson). Efter en renovering av värmesystemet (ny värmeväxlare och styrning av fjärrvärmen) så fick vi under vår och höst problem med knackande ljud från elementet i sovrummet.

Efter mycket detektivarbete från min sida med hjälp av tillgång till loggar från värmesystemet så stod det tydligt att problemet uppstod när värmesystemet skickade ut en låg effekt (vår/höst). Det måste ha varit någon motorventil eller liknande som fick problem vid dessa förutsättningar. Vi hade knackningar nästan varje natt i ca en månads tid varje vår och höst flera timmar åt gången och då pratar vi en knackning var 5:e sekund. Vi stod ut med eländet i ett antal år innan vi flyttade. Precis innan vi flyttade skrev jag ett sista långt brev med detaljerad info och krav att det var något som var helt oacceptabelt, men eftersom vi flyttade så vet jag inte om det åtgärdades...
 
H Hajjen skrev:
I bostadsrätten vi bodde i för ett antal år sedan fick vi ett liknande problem där värmesystemet var boven (är nog inte det i TS fall, men vem vet, kanske något för @Emelieannajönsson). Efter en renovering av värmesystemet (ny värmeväxlare och styrning av fjärrvärmen) så fick vi under vår och höst problem med knackande ljud från elementet i sovrummet.

Efter mycket detektivarbete från min sida med hjälp av tillgång till loggar från värmesystemet så stod det tydligt att problemet uppstod när värmesystemet skickade ut en låg effekt (vår/höst). Det måste ha varit någon motorventil eller liknande som fick problem vid dessa förutsättningar. Vi hade knackningar nästan varje natt i ca en månads tid varje vår och höst flera timmar åt gången och då pratar vi en knackning var 5:e sekund. Vi stod ut med eländet i ett antal år innan vi flyttade. Precis innan vi flyttade skrev jag ett sista långt brev med detaljerad info och krav att det var något som var helt oacceptabelt, men eftersom vi flyttade så vet jag inte om det åtgärdades...
tack för svar! Fick nycklarna för 2 månader sedan och ljudet har varit konstant sedan dess, så tyvärr har det låg inget med uppvärmingen att göra, tror snarare på något i konstruktionen på själva huset som låter, något expanderar krymper. Men det låter hela dagarna, hade köpt ett tiotal höga knäppar morgon och kväll, dock inte en knäpp i minuten hela dagarna.
 
Går det att lokalisera var det låter mer samt mindre?
Lyssna mot golv, väggar, tak, element/-rör, vattenrör, etc.

Är det exakt samma ljud hela tiden eller ändrar ljudet karaktär?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Går det att lokalisera var det låter mer samt mindre?
Lyssna mot golv, väggar, tak, element/-rör, vattenrör, etc.

Är det exakt samma ljud hela tiden eller ändrar ljudet karaktär?
Ljudet är lokaliserat! Är från balkongen som är helt byggd i aluminium (inte optimalt i värme)
Inte hört en enda knäpp idag då det är svalare och regnigt. (y) Dock har jag pratat med folk jag känner som bor i grannhusen med likadana balkonger och dom förfärades över videon jag skickade ”så låter det ALDRIG hos oss!” Så du blir att underlätta ordförande i min förening då det verkar vara något som är spänt för hårt på just min eller grannen unders balkong.
 
  • Gilla
Supermackan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.