Byggahus.se
Fuktskadade tidigare, det lockar myrorna.
Dom gnager inte friskt trä.
 
  • Gilla
Byggkaoshjälp och 1 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Jag antar då att köket är på våning 1..?

Då du skrev att det var ett fint gammalt timmerhus, så tänkte jag mig att det bara fanns en våning och att vinden var ovanför köket. Isf tänkte jag att ni kunde gå upp där och se om bjälklaget är isolerat med något som liknar det spillet ni får i köket.

Men oavsett, banka på och se var materialet (spånet) kommer ut!

Bor ni i huset eller står det tomt mellan besöken?

Pågår det renovering?

FreQa kan vara inne på rätt spår i sina inlägg.

Men det är viktigt att vara säker!
T TheGame skrev:
Fuktskadade tidigare, det lockar myrorna.
Dom gnager inte friskt trä.
T TheGame skrev:
Fuktskadade tidigare, det lockar myrorna.
Dom gnager inte friskt trä.
T TheGame skrev:
Fuktskadade tidigare, det lockar myrorna.
Dom gnager inte friskt trä.
T TheGame skrev:
Fuktskadade tidigare, det lockar myrorna.
Dom gnager inte friskt trä.
Tror du alltså att det är angripet? För mig ser det ut som en vanlig svartmyra. Borde jag ta loss mer av väggen?
 
B Byggkaoshjälp skrev:
Tror du alltså att det är angripet? För mig ser det ut som en vanlig svartmyra. Borde jag ta loss mer av väggen?
Ingen aning, jag vet iaf att hästmyrorna inte gnager friskt trä.
Har själv totalrenoverat en fuktskadade stuga för några år sen.
Allt som var skadat var även invaderat av myror. Man ser det med ruttna träd också, det är i dom myrorna är, inte friska.
 
  • Gilla
Byggkaoshjälp
  • Laddar…
B Byggkaoshjälp skrev:
Tror du alltså att det är angripet? För mig ser det ut som en vanlig svartmyra. Borde jag ta loss mer av väggen?
Knacka på stockarna. Låter det stumt, bra. Låter det ihåligt kan hästmyror eller andra gäster ha gnagt i virket.
Jag hade precis som du smulor och spån bakom panelen. Knackade runt lite och hittade en stock med bomljud. Skar upp den. Den var helt tom. Uppäten innuti. Men fin på ytan. Som ett skal kvar bara. Mitt bo var tomt. Inga gäster kvar. Är det hästmyror så blir det långa spår längs med stocken. Det blir bara långa stickor kvar innuti. Nästan all åverkan av insekter har med fukt och röta att göra. De gillar inte friskt virke.
 
  • Skadad trästock med synliga spår av insektsangrepp och ihålighet inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad trästock med tydlig åverkan inuti, visar långa stickor och tomrum, skadat av insekter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bygg-amy och 1 till
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Knacka på stockarna. Låter det stumt, bra. Låter det ihåligt kan hästmyror eller andra gäster ha gnagt i virket.
Jag hade precis som du smulor och spån bakom panelen. Knackade runt lite och hittade en stock med bomljud. Skar upp den. Den var helt tom. Uppäten innuti. Men fin på ytan. Som ett skal kvar bara. Mitt bo var tomt. Inga gäster kvar. Är det hästmyror så blir det långa spår längs med stocken. Det blir bara långa stickor kvar innuti. Nästan all åverkan av insekter har med fukt och röta att göra. De gillar inte friskt virke.
Tack för svar!

Knackade lite och jag tycker att det låter stumt, men ska undersöka lite närmare imorgon. Antar att jag får ta bort lite panel runt om kring för att komma åt bättre. Man undrar ju lite varför det ens satt en gipsskiva där den satt? Det ser ju ut som om det har varit något där tidigare. Jag vet att dom som ägde stället innan har renoverat skorstenen...
 
Det är inget ovanligt att det finns fuktskador runt skorstenen på gamla hus.
Dels blir det lätt läckor runt skorstenen om inte taket ses över och tätas regelbundet, (tiden innan plåtbeslag och modern takpapp), och dels blir skorstenen fuktig hela vägen ner i grunden av regn och snö om huset inte bebos och det eldas dagligdags.

Med tanke på hur grovt spånet är så tyder det på att det är spånisoleringen som ramlar ut. Antingen bara för att huset rör på sig litet av fukt resp blåst, eller för att det finns gnagare (mkt sannolikt). Spån från trägnagare är betydligt finare och ljusare, och kommer alltid från flyghål. Det blir runda små spånsamlingar, om det inte är hög fallhöjd, dvs från tak till golv då det sprids ut mkt mer.
 
  • Gilla
Byggkaoshjälp
  • Laddar…
Första bilden ser ut som skal från myrägg.
Hade sådana i flera år som låg i öppna spisen i sommarstugan. Funderade på vad et var som orsakade detta.
I fjol planerade jag att riva ner delar av skorstenen och mura upp på nytt då putsen släppt och den var allmänt dålig.
Döm om min förvåning då jag plockat bort den nyare delen av skorstenen och kom ner till i de hundra år gamla delarna. Myrorna hade byggt ett hyreskomplex i skorstenens drygt 100 år gamla kallbruk mellan tegelstenarna.
Blev att riva hela skorstenen och avhysa alla hyresgäster. Nu är där ingen skorsten längre då öppna spisen inte används.
Så kolla skorstenen, dom där svarat små myrorna verkar trivas i gammalt kallbruk.
 
  • Gilla
Byggkaoshjälp
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Första bilden ser ut som skal från myrägg.
Hade sådana i flera år som låg i öppna spisen i sommarstugan. Funderade på vad et var som orsakade detta.
I fjol planerade jag att riva ner delar av skorstenen och mura upp på nytt då putsen släppt och den var allmänt dålig.
Döm om min förvåning då jag plockat bort den nyare delen av skorstenen och kom ner till i de hundra år gamla delarna. Myrorna hade byggt ett hyreskomplex i skorstenens drygt 100 år gamla kallbruk mellan tegelstenarna.
Blev att riva hela skorstenen och avhysa alla hyresgäster. Nu är där ingen skorsten längre då öppna spisen inte används.
Så kolla skorstenen, dom där svarat små myrorna verkar trivas i gammalt kallbruk.
Hmmm intressant. Som jag skrev tidigare så har förra ägarna renoverat skorstenen (alltså någon gång mellan 2017-2022). Det kan ju såklart finnas myrbo där idag ändå.. Vad var det för typ av myra du / ni hittade?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det är inget ovanligt att det finns fuktskador runt skorstenen på gamla hus.
Dels blir det lätt läckor runt skorstenen om inte taket ses över och tätas regelbundet, (tiden innan plåtbeslag och modern takpapp), och dels blir skorstenen fuktig hela vägen ner i grunden av regn och snö om huset inte bebos och det eldas dagligdags.

Med tanke på hur grovt spånet är så tyder det på att det är spånisoleringen som ramlar ut. Antingen bara för att huset rör på sig litet av fukt resp blåst, eller för att det finns gnagare (mkt sannolikt). Spån från trägnagare är betydligt finare och ljusare, och kommer alltid från flyghål. Det blir runda små spånsamlingar, om det inte är hög fallhöjd, dvs från tak till golv då det sprids ut mkt mer.
Frågan är då hur man ska gå vidare? Sätta ut lite musfällor och hoppas på att det huset inte är angripet av träätande-insekter, eller ta bort mer av panelen och leta efter ihåligheter? Det verkar vara mest isolering såklart, men GOC tycker sig se myrägg (+ att vi har sett en eller två myror).
 
B Byggkaoshjälp skrev:
Hmmm intressant. Som jag skrev tidigare så har förra ägarna renoverat skorstenen (alltså någon gång mellan 2017-2022). Det kan ju såklart finnas myrbo där idag ändå.. Vad var det för typ av myra du / ni hittade?
Skorstenens alla fogar, förutom övre delen som farsan renoverade på slutet av 70-talet och murade med bruk med mycket cement i, var full av små svarta myror.
Skulle tro att det var dessa små gynnare som även bor ute i grässlänten. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svartmyra
Skalen från äggen är ett par millimeter stora och lövtunna. Du kan blåsa bort dom.
Såg aldrig några myror inne i stugan.
Så min gissning är att det är svartmyror, du har väl en försäkring på huset och där har du väl ett skydd mot skadedjur. Svartmyror hade även byggt bo i grannens timmerstuga, en fuktig timmerstock gillad dom.
 
Redigerat:
  • Gilla
Byggkaoshjälp
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Skorstenens alla fogar, förutom övre delen som farsan renoverade på slutet av 70-talet och murade med bruk med mycket cement i, var full av små svarta myror.
Skulle tro att det var dessa små gynnare som även bor ute i grässlänten. [länk]
Skalen från äggen är ett par millimeter stora och lövtunna. Du kan blåsa bort dom.
Såg aldrig några myror inne i stugan.
Så min gissning är att det är svartmyror, du har väl en försäkring på huset och där har du väl ett skydd mot skadedjur. Svartmyror hade även byggt bo i grannens timmerstuga, en fuktig timmerstock gillad dom.
Yes, försäkring finns. Vet att den täcker vissa skadedjur. Får ringa dem och se va dom säger / kan göra...
 
B Byggkaoshjälp skrev:
Yes, försäkring finns. Vet att den täcker vissa skadedjur. Får ringa dem och se va dom säger / kan göra...
Skulle tro dom skickar ut en skadedjurstekniker, eller vad om nu kan ha för titel. Jag tror man nyttjar försäkringen man betalt för allt för sällan.
 
  • Gilla
Byggkaoshjälp
  • Laddar…
Det är skillnad på isoleringsmtrl (träspån och div gammalt bös) och skal från myrägg. Så du bör kunna detektera vilket det är.
Gnagare i gamla hus är ofta väldigt svårt att eliminera då det brukar finnas accessvägar lite överallt, och det kommer nya utifrån hela tiden.
Det är ngt man får lära sig att leva med, liksom trägnagare. När det gäller trägnagare så är det i princip bara husbock och hästmyror som man måste försöka åtgärda. Råttor måste också åtgärdas. Det är stor skillnad i destruktivitet och obehag mellan möss och råttor.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det är skillnad på isoleringsmtrl (träspån och div gammalt bös) och skal från myrägg. Så du bör kunna detektera vilket det är.
Gnagare i gamla hus är ofta väldigt svårt att eliminera då det brukar finnas accessvägar lite överallt, och det kommer nya utifrån hela tiden.
Det är ngt man får lära sig att leva med, liksom trägnagare. När det gäller trägnagare så är det i princip bara husbock och hästmyror som man måste försöka åtgärda. Råttor måste också åtgärdas. Det är stor skillnad i destruktivitet och obehag mellan möss och råttor.
Ok, intressant. Ska försöka utesluta husbock och hästmyror helt enkelt. Tror inte vi har råttor då lortarna är så små och om jag har förstått det rätt så kan man bara ha möss eller råttor?
 
Avföringen (knortarna) syns direkt skillnad på. Mössens är många och bara några mm stora, medans råttornas är upp mot centimetern tjocka och ett par cm långa.

Finns det råttor så försvinner mössen eftersom råttorna tar dem/ungarna annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.