Halloj, hittade dessa märken i stommen och på vissa andra ställen i mitt renoveringsobjekt. Är det något att vara orolig för? Små svarta prickar och märken på trästomme i renoveringsobjekt, möjligen tecken på skadedjur eller annan skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träyta med små hål och spån, möjligt tecken på skadedjursangrepp i renoveringsprojekt.
Skapa konto
Träplanka med märken och spån som kan indikera skadedjursskador i renoveringsprojekt.
Skapa konto

Ser ut som att du har strimmig trägnagare, populärt kallad trämask, lite här och var i ditt hus. De små hålen är estetiskt otrevliga, men när det är så pass sparsamma angrepp kommer det inte påverka bärigheten och stabiliteten hos träet.
Trämasken gillar trä i fuktiga miljöer, och jag får för mig att de gillar svalka också. I mitt 1800-talshus finns endel mindre angrepp i källaren som gjorde den stackars besiktningsteknikern från Anticimex mäkta nervös. Själv är jag mindre nervös, och jag tycker du kan ta det lugnt också.

• Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
C
Ja, jag skulle vilja påstå att de bara angriper i ouppvärmda utrymmen.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vårt hus har endast (vad jag vet) liknande hål på utsidan. Varje vägg som tittad i från insidan har varit utan hål från djur. Har inte hunnit titta i alla innerväggar men vår stuga har tidigare stått flera år utan värme.

U
Det är strimmig trägnagare. Håll huset över 17-18 grader året runt så kommer de sluta lägga nya ägg.
Redan lagda ägg kan ta upp till 4år att kläckas så få inte panik om det bli lite nya högar med trämjöl och hål, även fast du värmt upp. Det tar ett tag att bli av med men det kommer sakta avta.
Det är mest en estetisk skada då de inte äter kärnved utan håller sig strax under ytan. Slipar du bort nån mm av ytan kommer det se ännu värre ut, med en del gångar och hålrum, än de små utflygshålen som är där nu.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.