Hej!

Har en sluttande skogstomt som jag har en önskan om att i delar jämna ut, rensa bort ogräs och få en någorlunda okej gräsmatta på. Många stenar kan jag få bort med spett. Vad ska man bäst fylla igen dessa hål med? Dressjord?

Tack på förhand

Hur stor yta? Finns bilder ?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Solig trädgård med sten, nedfallna löv, kabelstolpe och kraftledningar, i bakgrund byggnader och skog. Ett grönt, skogsbeklätt landskap med blå himmel, moln, två personer och en släpvagn i kvällsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här stenen är den särklass största. Jag klarar själv av de flesta med spett men funderar på vad som ger bäst förutsättningar för gräs när man fyller igen.

Oj, stor och fin sten. Inte värt att ge sig på den utan grävare.

Nej, precis. Däremot har jag inga problem att få upp ett gäng mindre själv. Men det ska gärna fyllas igen . Dressjord? Småsten först?

Jord räcker nog

Någon idé att skicka i jord redan nu eller ska man vänta till våren? Fördelen att jämna ut nu är förstås att ingen råkar trilla i.

C casual85 skrev:
Någon idé att skicka i jord redan nu eller ska man vänta till våren? Fördelen att jämna ut nu är förstås att ingen råkar trilla i.
Bra att fylla på med jord då den kommer sätta sig lite

• Gilla
casual85
  • Laddar…
Jord och gräsfrö nu. Sen fyller du på med mer jord, jämnar till och sår gräs som vanligt i vår.

• Gilla
casual85
  • Laddar…
Vilken typ av jord? Gräsmattedress eller plantjord?

Det enkla svaret är jord, köper du säckar så kör inte billigaste alternativet men planteringsjord funkar annars utmärkt. Är det större mängder som går åt så kolla om du hittar någon som säljer större kvantiteter i närheten.

Kan man använda en hög sönderbilad betong som fyllnadsmassa på en sluttande tomt och sedan på detta lägga jordlager?

Vilken vacker natur ! Har du bestämt dig för att göra denna vackra plats till en grön, platt tomt som ser exakt likadan ut som din grannes tomt och där allt levande som hör svenska sommaren till försvinner därför att det blir en miljö som som inte ger vare sig skydd eller mat till insekter och fåglar. Stenar är en tillgång som inte alla är förunnade att ha på sina tomter.

Det finns alternativ om man är beredd att satsa lite tid och skaffa sig kunskaper och förstås, att inte ha för bråttom.
En gräsmatta är inte arbetsbefriad heller.

Sätt inte betong på din tomt, förr eller senare sköljs jorden bort och betongen ligger i dagen.

• Gilla
Radhussemlan och 2 till
  • Laddar…
Hej igen,

Har låtit det växa relativt ostört i sommar och uppskattar som tipsat om de olika inslagen med blommor och andra växter istället för ren gräsmatta. Tomten är rejält sluttande med några delar med mindre lutning. Det är fint men jag skulle gärna jämna ut delar för barnen. Jag har mängder med stenkross av olika storlek som jag tänker att man kan använda. Frågan är hur? Och vad ska jag fylla på med? Ren plantjord eller mixat med sand? Förstår naturligtvis att ett större schaktjobb bör göras med maskin men har inget emot att använda kroppen för mindre delar. Hur ska man gå till väga?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.