Hej! Vi har nyligen byggt ett litet lösvirkeshus, delvis på en redan befintlig grund. Vi har varit väldigt närvarande vid bygget och haft god kontakt med entreprenaden.
Nu är huset klart och slutsamråd har hållits.
Men vi är lite tveksamma till vad vi får ut av att göra en slutbesiktning. Då mycket av målningen sköts av oss själva liksom montering av luckor, garderober etc. När jag tittar på dokumentation från andra besiktningar blev jag besviken, man verkar enbart närmare studera det synliga och ytskikten, och det ögat har vi själva och mycket av detta gör vi själva. Jag fick en offert på 10000 för slutbesiktning, är det värt det? Gäller 2-årsgarantin även då en slutbesiktning inte görs? Kan det vara nödvändigt att uppvisa godkänd slutbesiktning mot bank för omläggning från kreditiv till bolån tex?
Tacksam för input!

För att förtydliga så har slutsamråd med kommunen hållts. Min fråga gäller alltså slutbesiktning.

S sofiesam skrev:
Hej! Vi har nyligen byggt ett litet lösvirkeshus, delvis på en redan befintlig grund. Vi har varit väldigt närvarande vid bygget och haft god kontakt med entreprenaden.
Men vi är lite tveksamma till vad vi får ut av att göra en slutbesiktning. Då mycket av målningen sköts av oss själva liksom montering av luckor, garderober etc. När jag tittar på dokumentation från andra besiktningar blev jag besviken, man verkar enbart närmare studera det synliga och ytskikten, och det ögat har vi själva och mycket av detta gör vi själva. Jag fick en offert på 10000 för slutbesiktning, är det värt det? Gäller 2-årsgarantin även då en slutbesiktning inte görs? Kan det vara nödvändigt att uppvisa godkänd slutbesiktning mot bank för omläggning från kreditiv till bolån tex?
Tacksam för input!
S sofiesam skrev:
Tacksam för input!

Hej
Det är bara att bita i det sura äpplet och betala för en slutbesiktning. Det spelar inte någon större roll om ni har gjort en del arbete själva. För att 2 års besiktning/garanti på arbetet skall gälla så måste de finnas en slutbesiktning som anger ett datum. Försäkringsbolaget har garanterat detta som krav.
Om det uppstår problem, vilket man aldrig vet. Ex så kanske anslutningarna på rör och liknande är felaktigt utförda men inte synligt och börjar läcka. ni har en bef platta skriver du och då är det säkerligen gamla rör som skall anpassas med nya kopplingar.
En budgetvariant man kan göra är att utföra den själv tillsammans med entreprenör men har du ingen byggteknisk bakgrund så hade jag avrått från det.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.