Byggahus.se
Hej!

Har just flyttat in i ett hus sommär byggt -53.

Konstaterade ganska direkt att den här läcker.
Huset är uppvärmt av luft/vatten. Hur ska jag tänka framåt? Ska jag byta ut den till en ny fräsch eller går den att reparera?

En gammal, smutsig vattenkran med rost och kalkavlagringar, monterad på en vitmålad rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns som att den är ganska oxiderad så frågan är om det inte är bättre att byta till en ny?

Finns det ”raka” slottsvred som det här eller ska man byta till en ny termostat?
Radiatorn sitter i köket.
 
Renovera det, packa om med linblånor och putsa upp.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Jag har renoverat upp alla mina slottsvred. Jag delar den vid stora muttern och tar lin insmort med linpasta och virar runt. Det har fungerat perfekt. Tror jag hittade någon instruktion här på Byggahus.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
C
Q Qaniel skrev:
Känns som att den är ganska oxiderad
Oxidationen beror, så klart, på att den läcker. Men det är bara kosmetiskt och går att putsa bort.
Du kan testa att dra åt den stora muttern lite grand, motionera ventilen och se om det slutar läcka.
Annars är det, som övriga skriver, dags att packa om tätningen.

Passa på att gå igenom alla ventilerna i huset. Inte osannolikt att du har flera ventiler som droppar, och det är ju inte bra på lite sikt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Oxidationen beror, så klart, på att den läcker. Men det är bara kosmetiskt och går att putsa bort.
Du kan testa att dra åt den stora muttern lite grand, motionera ventilen och se om det slutar läcka.
Annars är det, som övriga skriver, dags att packa om tätningen.

Passa på att gå igenom alla ventilerna i huset. Inte osannolikt att du har flera ventiler som droppar, och det är ju inte bra på lite sikt.
Tack! Jag testade och vrida på en som genast började läcka. Gick sen runt och konstaterade att det blir till att packa om alla..

Skönt att upptäcka innan det blir kallt iaf!
 
C
Q Qaniel skrev:
Skönt att upptäcka innan det blir kallt iaf!
Glömde skriva att man utmanar ödet om man vrider på de ventiler som inte rörts på några decennier 🙄

Men om man skall göra det är det ju, som du säger, nu och inte i december man skall pilla med detta.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Q Qaniel skrev:
Hej!

Har just flyttat in i ett hus sommär byggt -53.

Konstaterade ganska direkt att den här läcker.
Huset är uppvärmt av luft/vatten. Hur ska jag tänka framåt? Ska jag byta ut den till en ny fräsch eller går den att reparera?

[bild]

Känns som att den är ganska oxiderad så frågan är om det inte är bättre att byta till en ny?

Finns det ”raka” slottsvred som det här eller ska man byta till en ny termostat?
Radiatorn sitter i köket.
Har sett att Rinkaby Rör säljer slottsvred. Vet inte om de säljer raka vred, men kolla på nätet.
 
C
Finns moderna vred i "slottsvredsstil", men då får man också byta hela ventilhuset.
Rätt kitschigt om man frågar mig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Svar till mig själv då :)

Det här vart skillnaden. Var superlätt när man väl fick av vredet som bara satt fast med tryck mot konformningen. Ordentligt vrid medurs så släppte den lätt. Sen var det bara att se till att ventilen är stängd så rinner det inget vatten.

Den här instruktionen använde jag: https://byggnadsvard.se/renovera-slottsvred-till-element/

Tack för hjälpen alla!
 
  • Messingfärgad termostatventil på vit radiator, mot ljus bakgrund, med vägg och golv synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet ventilkran på radiator, rostig, flagnande färg, otydlig bakgrund, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.