Byggahus.se
Jag har en sliperstrappa enligt bild, ca 12m lång. Finns de någon som säljer slipers i dessa dimensioner? De jag hittar är mycket tunnare. Dessa är lagda på 90-talet.
Trädgårdstrappa av tjocka slipers omgivna av gröna buskar och mossbeklätt, fotograferad på dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand som vilar på en väderbiten träsliper, omgiven av gröna växter och mossa, för att visa dess tjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand bredvid en gammal slipers för att visa dess tjocklek och storlek, placerad på mossa och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta skulle kunna vara äkta järnvägsslipers. Var populärt ett tag för trädgårdsprojekt. Innehåller kreosot och ska hanteras som miljöfarligt avfall. Tror inte det går att få tag på längre, utan det som erbjuds är bygghandelns byggtimmer, klenare, ja , och troligtvis inte lika hållbart. Kanske du skulle fundera på en annan trapplösning?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
De är byggda på 90-talet och redan rätt angripna, troligtvis inte kreosot.

Min far byggde en trappa av gamla uttjänta järnvägsslipers i början av 70-talet som började bli dålig i mitten av -00 talet.
Den byttes mot liknande "slipers" som TS har på sin bild som i praktiken bara är rejält grovt impregnerat virke.
Det håller inte lika länge som orginal-slipers, men ungefär lika länge som begagnade slipers.

Här är ett exempel:
https://gardajohan.se/produkter/tradgardsslipers/tradgardsslipers/

Du kan nog få tag på dem på din närmaste bygghandel om du ber dem beställa hem.
 
Hör men någon firma som gör jobb efter järnvägen? De brukar inte vara omöjliga när de ska bli av med äldre slipers från växlar.
 
O
K _KirderF_ skrev:
Hör men någon firma som gör jobb efter järnvägen? De brukar inte vara omöjliga när de ska bli av med äldre slipers från växlar.
Träslipers ska hanteras enligt en väldigt tydlig rutin och skulle "firman" lämna bort träslipers gå begår de både miljö- och avtalsbrott. Så det är inte att rekommendera.

De slipers som inte går att återvinna i järnvägsanläggningen går till speciella anläggningar för destruktion.
 
  • Gilla
Sommartorparn och 3 till
  • Laddar…
Jag tittar nu på impregnerad slipers. Tack
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
O
R Rolle85 skrev:
Jag tittar nu på impregnerad slipers. Tack
Kolla även om du kan göra avrinningen under trappan bättre. Inget trä, oavsett hur väl impregnerat det är, mår bra av att ligga rätt ner i vatten.
 
Håller de 35 år som nu så är de ok 👍
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.