hej,
hur får man bort slipdamm efter spårning i en lägenhet
de har inte använt någon luftrenare när de spårade och allt är täckt av damm från spårningen av väggar o tak av lättbetong o betong.
jag får ont i halsen av att andas en kort stund därinne, man ser knappt något när man kollar in
dörrarna är täckta med damm, allt är grått

nu ska lägenheten renoveras, den står tom
hur ska jag få bort dammet innan målaren ska börja med väggarna o taket
funkar det med nån luftrenare?
 
Ska luftrenare funka måste dammet vara luftburet, tolkar ditt inlägg som att det lagt sig.

Det handlar nog om att börja med att försöka dammsuga upp så mycket som möjligt med lämplig dammsugare med hepa-filter, oavsett om det är vertikala eller horisontella ytor. Det kommer nog att virvla upp mycket damm så att hyra en effektiv luftrenare och köra den samtidigt är säkert en bra idé.

När det mesta dammet är uppsuget kan det kanske vara görbart att fortsätta att hålla dammet luftburet genom att blåsa upp det i luften med hjälp av en liten kompressor, samtidigt som man fortsätter köra luftrenare. Ett rum i taget, med stängda dörrar mellan samtliga rum.
Avslutningsvis skulle jag ställa upp för korsdrag i lägenheten.

Tänk på att använda skyddsmask med partikelfilter. Vanlig engångsmask duger inte.
Lycka till med lägenheten!
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Ska luftrenare funka måste dammet vara luftburet, tolkar ditt inlägg som att det lagt sig.

Det handlar nog om att börja med att försöka dammsuga upp så mycket som möjligt med lämplig dammsugare med hepa-filter, oavsett om det är vertikala eller horisontella ytor. Det kommer nog att virvla upp mycket damm så att hyra en effektiv luftrenare och köra den samtidigt är säkert en bra idé.

När det mesta dammet är uppsuget kan det kanske vara görbart att fortsätta att hålla dammet luftburet genom att blåsa upp det i luften med hjälp av en liten kompressor, samtidigt som man fortsätter köra luftrenare. Ett rum i taget, med stängda dörrar mellan samtliga rum.
Avslutningsvis skulle jag ställa upp för korsdrag i lägenheten.

Tänk på att använda skyddsmask med partikelfilter. Vanlig engångsmask duger inte.
Lycka till med lägenheten!
//Ronnie
Tack Ronnie jag ska har inga grejer så jag får försöka hyra
Mia :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.